Vill lära mig turskidåkning

Om det tar år eller några gånger att lära sig beror nog på vilken ambition man har. Att lära sig ta sig frma på skidor borde inte ta så lång tid alls, även om du då kanske GÅR på skidorna mer än åker skidor. Men att förfina teknik och åka maximalt ekonomiskt eller max kraftfull tar nog tid att förfina.
Ska man gå på tur så måste man ju inte träna lika mycket renoldlad stakning, då kan man kosta på sig att diagonala eller bara glida om det går fortare.
Men som klokt redan sagts, börja lugnt med nära till att komma hem igen.
Sen är det lite skilland på att åka spårat jämfört med ospårat (med eller utan skare som bär) - turåkning kan ju vara lite av bådadera, även om grundteknik är lika.
Börja på platten innan du ger dig ut uppför, nerför eller på skrå.
Börja med liten elelr ingen rygga alls och bygg på efter hand. Addera en svårighet i taget tills det känns bra och backa ett steg och börja om, om det inte funkar.
Vet inte hur mycket dina knän kommer att spöka, men ut och prova, börja på plan mark och finns det att hyra så börja med det för att hitta något som passar dig. kanske kan dina knän gilla att du väljer lite extra stabila pjäxor så inte fotleden också behöver ditt fokus.
Tror också du ska börja med stavar som inte är för långa - om du inte ska tävla i längdåkning utan mer nuta av tur så behöver inte stavarna gå upp i armhålan utan börja med kortare. Är vikt mindre viktigt så är teleskopstavar (flip-lock och inte vridlås) bra för att kunna variera längd och inte för små trugor för turåkning.

Go tur, som en annan flitig skribent här brukar säga! :)

/Patrik
 
Tack så mycket för alla svar. Det låter både hopplöst och hoppfullt på samma gång gällande att lära sig åka turskidor i vuxen ålder. Jag åker nog till grövelsjön, lofsdalen eller funäsdalen och testar att hyra lite utrustning, hoppas att jag tycker om det, och sedan eventuellt köper utrustning för övning och motion där jag bor. Grövelsjön och funäsdalen (lofsdalen ännu närmre) ligger ligger bara ett par timmar från mig så det blir nog oavsett en vacker och enkel helgutflykt :). Jag kan oavsett plats trötta ut mig i säkerhet, och tälta (eller boka boende) i närheten av bebyggelse och bil.
Jag skulle rekommendera turskidor framför snöskor - det går oftast utmärkt att "gå på skidor". Oavsett så låter det som en klok ide att hyra först - min erfarenhet är att det inte kostar mycket att hyra längd/turskidor, till skillnad mot alpin utrustning.
 
Oavsett färdmedel. Börja grundträningen i tid. dvs styrka kondition och balans/stabilitet. Du nämner dina knän som svaga länkar men rent generellt, med bra och klok grundträning blir det så mycket lättare.
 
Skaffa en kompis som håller på och fråga om ni kan pröva er fram lite tillsammans i lagom stora portioner. Då får du inte bara sällskap vilket inte bara är kul utan också en säkerhetsfråga. Dessutom kan du också få ovärderliga tips och input inte bara om teknik, utrustning utan också om rutter.
 
Finns ibland fritidsbanker där man kan låna utrustning hos olika kommuner, ett lätt sätt att komma ut på närmaste golfbana eller fotbollsplan. Sedan lär man sig efterhand, tänker jag.
 
Som noterats ovan -- det går att lära sig åka skidor som vuxen. Jag gjorde lumpen på Jägarskolan i Kiruna. I plutonen var det mer än 10 personer som typ aldrig stått på ett par löparskidor. Alla blev åtminstone hyfsade på att åka skidor -- vilket jag inte trodde vid första tolkningsövningen efter bandvagn. I hela kompaniet var det nog bara ett hopplöst fall som aldrig lärde sig och därmed fick åka bandvagn...

Skidåkning är rätt snällt mot knäna. Det bör inte vara ett problem. I alla fall när tekniken sitter och du lärt dig att stå rätt på skidorna.

Jag föredrar också att dra packningen i pulka, men så svårt är det inte med ryggsäck. Det är inte heller alltid så roligt med en pulka som skjuter på i nerförsbackarna...

Prova på och öva. Det finns skidor att hyra, vilken är en bra början för att se vad som passar dig. Det som tar längst tid är att lära sig att åka nerför branta isiga backar -- där kan det vara en god ide att ta av sig skidorna och gå i början.

Jag har provat på snöskor, och skulle själv aldrig välja sådana för turer i svenska fjällen. Till den inställningen bidrar nog att jag också stått på skidor sedan jag var riktigt liten.
 
Asså sluta, det är inga problem att börja med skidor som vuxen! Du pratar ju om turskidåkning och inte vasaloppet. Bara att hyra ett par lagg och ge sig ut! Uppför är bara att knata på (om man har stighudar/vallningsfritt) och nedåt ploga. Som nån sa, håll dig hyffsat nära civilisationen de första gångerna. Kan inte tänka mig att det tar mer än nån dag max att få till en funktionell teknik.
Jag började åka strax innan jag fyllde 30. Visserligen har jag åkt en del utför och fått en del balans/styrka genom skridskoåkning (hockey) men är långt ifrån nåt fysfenomen.
 
Asså sluta, det är inga problem att börja med skidor som vuxen! Du pratar ju om turskidåkning och inte vasaloppet. Bara att hyra ett par lagg och ge sig ut! Uppför är bara att knata på (om man har stighudar/vallningsfritt) och nedåt ploga. Som nån sa, håll dig hyffsat nära civilisationen de första gångerna. Kan inte tänka mig att det tar mer än nån dag max att få till en funktionell teknik.
Jag började åka strax innan jag fyllde 30. Visserligen har jag åkt en del utför och fått en del balans/styrka genom skridskoåkning (hockey) men är långt ifrån nåt fysfenomen.
Hjälper det att ha åkt utförsåkning för balansen? Det har jag gjort hela mitt liv.

Skönt att höra från flera att det inte är omöjligt :)!
Vad menar du med detta?

@Jonity
Testa! Vad är det värsta som kan hända?
Vad menar du med detta?

@Jonity
Testa! Vad är det värsta som kan hända?
Skador och att jag är otålig ibland :) Annars är det mest frågan om det är värt att investera i något som (enligt andra ortsboende) tar uppskattningsvis 100 000 timmar i anspråk för att ens kunna ta sig framåt. Men det verkar inte vara riktigt så illa.
Som noterats ovan -- det går att lära sig åka skidor som vuxen. Jag gjorde lumpen på Jägarskolan i Kiruna. I plutonen var det mer än 10 personer som typ aldrig stått på ett par löparskidor. Alla blev åtminstone hyfsade på att åka skidor -- vilket jag inte trodde vid första tolkningsövningen efter bandvagn. I hela kompaniet var det nog bara ett hopplöst fall som aldrig lärde sig och därmed fick åka bandvagn...

Skidåkning är rätt snällt mot knäna. Det bör inte vara ett problem. I alla fall när tekniken sitter och du lärt dig att stå rätt på skidorna.

Jag föredrar också att dra packningen i pulka, men så svårt är det inte med ryggsäck. Det är inte heller alltid så roligt med en pulka som skjuter på i nerförsbackarna...

Prova på och öva. Det finns skidor att hyra, vilken är en bra början för att se vad som passar dig. Det som tar längst tid är att lära sig att åka nerför branta isiga backar -- där kan det vara en god ide att ta av sig skidorna och gå i början.

Jag har provat på snöskor, och skulle själv aldrig välja sådana för turer i svenska fjällen. Till den inställningen bidrar nog att jag också stått på skidor sedan jag var riktigt liten.
Haha, vi får hoppas att jag inte är riktigt lika hopplös som den andra stackaren, men det tror jag faktiskt inte att jag är. Jag har testat ett par längdskidor en gång. Jag åkte ca 500 m på ospårad snö/is och jag lyckades inte ens ramla (men jag lyckades bli livrädd varje sekund).

Jag skulle visserligen vilja ha en större ryggsäck för sommarvandring, men pulka verkar ändå bättre (när det väl blir dags en bra bit in i framtiden).
 
Hjälper det att ha åkt utförsåkning för balansen? Det har jag gjort hela mitt liv.

Skönt att höra från flera att det inte är omöjligt :)!


Skador och att jag är otålig ibland :) Annars är det mest frågan om det är värt att investera i något som (enligt andra ortsboende) tar uppskattningsvis 100 000 timmar i anspråk för att ens kunna ta sig framåt. Men det verkar inte vara riktigt så illa.

Haha, vi får hoppas att jag inte är riktigt lika hopplös som den andra stackaren, men det tror jag faktiskt inte att jag är. Jag har testat ett par längdskidor en gång. Jag åkte ca 500 m på ospårad snö/is och jag lyckades inte ens ramla (men jag lyckades bli livrädd varje sekund).

Jag skulle visserligen vilja ha en större ryggsäck för sommarvandring, men pulka verkar ändå bättre (när det väl blir dags en bra bit in i framtiden).

Jag skull enog säga att generell ä rrisken större för skador i utförsåkning jämfört med turåkning - högre farter ger större rörelseenergi och större våld vid fall. Iofs har man bättre bidningar som kompenserar lite men åker du tur på platten utan alltför tung rygga och i lagom väder är riskerna hyfsat små, skulle jag säga.

100000timmar är 416 månader (30dagars) med 8 timmars åknning om dagen - hur mågna har gjort det på bara ett liv? Jag tror de flesta lär sig skidåkning på betydligt färre timmar än så.

/Patrik
 
Ang B.V. komentar om mitt inlägg.
Det jag menar är att även om man vinner stora tävlingar när vissa ej deltar ej kan ´åka´skidor tekniskt bra men kan vinna pga starkast vilja samt bra testvärden på tex syreupptagning.
Inläggen här på Utsidan.se skiljer sig markant mot Fjellforum.no där jag är mer aktiv,här munhuggs debatörerna inbördes istf att hjälpa Ts frammåt.
Resultatet av om man åker ut på fjället utan att kunna åka bra blir ju förr el senare benbrott som kräver helikopter transport och sjukhusvård istf för att man väntar med långturer tills man vet att är bättre på skidåkning.
 
Det är ju bara skaffa lite utrustning och börja, som man gör med andra aktiviteter. Funkar det itne eller inte va så kul, så säljer man dem igen. Handla på blocket och kör på. Först utrustning, sen lär man sig. Så tänker jag iaf och gillar inte att hyra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abielk Lära sig valla Turskidåkning 6
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min upplevelse Turskidåkning 21
johannatillfots Bombardera mig med era vinterturtips! Turskidåkning 60
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag tar mig inte hem från Nikkaluokta? Turskidåkning 25
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
majjen Unna Allakas: Tar jag mig vatten över huvudet? Turskidåkning 9
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
hannulan Turskidåkning Jämtland, snöläge Turskidåkning 15
backevarv Snart vårvinter och fin turskidåkning. Turskidåkning 1
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
vandrafjäll Turskidåkning och lavinrisk Turskidåkning 7
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
lorenzr Turskidåkning Island? Turskidåkning 3
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Joostdvr Turskidåkning Lappland Turskidåkning 1
Mattias Claesson 3-4 dagars Turskidåkning? Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa för turskidåkning med AA batterier Turskidåkning 13
Snusmumrik1 Turskidåkning på träskidor Turskidåkning 19
erikl83 Klädsel för turskidåkning? Turskidåkning 11
luktafotogen Vad är Turskidåkning? Turskidåkning 25
Karpaterna.se Turskidåkning i Dalarna Turskidåkning 2
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
vindman Turskidåkning med kite Turskidåkning 47
mimartin82 Turskidåkning i helgen Turskidåkning 2
lekenvall_hotmail.com Turskidåkning Turskidåkning 4
Jockemeister Turskidåkning i Värmland? Turskidåkning 9
tessa_m turskidåkning: första gången Turskidåkning 37
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3
fjallraven Turskidåkning i Umeå-trakten Turskidåkning 4
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
rogero Turskidåkning, Göteborg och 10-15 mil omkring? Turskidåkning 1
Martin Gidlund Turskidåkning Umeå Turskidåkning 2
plast Turskidåkning i Göteborgstrakterna? Turskidåkning 1
kalleka Utrustning för turskidåkning i Italien? Turskidåkning 0
Turskidåkning med Alaska (ryggsäcken)??? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.