Tarp som är skuren som en fladdermus vinge.

Nån som provat "Integral Design:Silwing" tarp?
Den är ju skuren som en fladdermus vinge, vad är för och nackdelar med en sådan mot en traditionell fyrkantig tarp?

"Tarp skuren som en fladdermusvinge"..?
Hur ser en sånn tarp ut? :)

Bilagor

• IMG_0816.jpg
    IMG_0816.jpg
    16.7 KB · Visningar: 943

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Okay, att den inte är helt rektangulär?

Har inte provat. Men antar att den har den formen för att spara några gram. Samt något lättare att bli snygg när den är hårt spänd? En hårt spänd rektangulär tarp kan lätt "pipa" ut lite vid linfästena..

Bilagor

• IMG_0817.jpg
    IMG_0817.jpg
    13 KB · Visningar: 615

Har inte provat. Men antar att den har den formen för att spara några gram. Samt något lättare att bli snygg när den är hårt spänd? En hårt spänd rektangulär tarp kan lätt "pipa" ut lite vid linfästena..

Tror att vitsen är minskad tendens till vindfladder på raka långa sidor.

Thure

Ja visst, exakt så. Jo den väger ju mindre såklart. Men jag antar att man blir tvungen att använda sig av alla fästpunkter. Och "Integral Design:Silwing" har ju hela 8 fästpunkter men andra sidan måste den ju bli väldigt bra förankrad sedan.

Bilagor

• ID SilWing Green.jpg
    ID SilWing Green.jpg
    102 KB · Visningar: 603
De lär vara svårare att sätta upp de tätt mot marken vid dåligt väder. Sök "catenary cut tarp" på nätet så hittar du mycket bra info.

Uj uj uj, tänk vad mycket textil som går till spillo
när de där krokiga bitarna ska skäras fram ur (den rak-kantade!) textilrullen!
Även med datoroptimerad tillskärning...

Jag tycker att en 6-kantig variant är en bättre kompromiss, man slipper den rektanguläras nackdelar men det blir inte lika mycket spill (så priset blir vettigare, för om det är snedskuret åker du på att betala för spillet som inte kan användas till nåt annat).

Jag har inte provat så många varianter men spontant känns den 6-kantiga vettigast där med. I ändarna hänger ju hängmattan högre upp så där behöver det inte vara lika brett. Gör också att det är lättare att gå ut vid kortsidorna (man slipper trängas mot träden).

Visserligen ger en kvadratisk på diagonalen samma fördel i hängmattans ändar, men det blir mindre täckt utrymme i mitten och långa "snibbar" ut åt sidorna. Kapar man av de långa "snibbarna" så har man en 6-kantig.

Jag har en Sea to summit hamock tarp...

Har inte använt den så mkt än...men är grymt nöjd med den.. Har blivit uppsatt 3 tillfällen när jag tältat o 5ggr vid regn med bilen när man vart på semester påväg någonstans..

Har två hundar som måste rastas o brukar fixa mat med gaskök samtidigt med bakluckan öppen o när de har regnat så har jag spännt upp tarpen över bakluckan o fäst ett snöre i antennen på taket...sen vandingsstavar längst ut i ändorna o dom två övriga fästpunkterna rakt bakåt ner i marken..

Nöjd som tusan 👍👍

Bilagor

• 698_1_hires.jpg
    698_1_hires.jpg
    21.3 KB · Visningar: 326

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips