Enväggstält - hiss eller diss?

Beror ju på underlaget om det är dränerade lutningen på marken,om det har regnat nyss.
Enda gången nu i somras på 16 d var när det regnade och man var hungrig och trött och fick ta en plats utan vassa stenar,men med kraftig golv väv 70 D så gick det ej igenom och blåst ventilerade bort ev fuktighet när man luftar Abside med att spänna ut den.
 
Jag har sett hur fuktigt det blir under tält som stått på "torr mark" (d.v.s. det är torrt gräs utanför tältet, men efter en natt är gräset under tältet rejält vått).
 
Jag är nyss hemkommen från min PCT vandring. Har använt mitt Bonfus solo tält under 51/2 månader och har inte haft några stora kondensproblem. Det är ytterst få nätter, jag behövt torkar sovsäcken under dagen, kanske 6 gånger totalt. Det var i fotändan som den blev fuktigt. Nu har jag också haft väldigt lite regn. Jobbigast var när det blev frost på insidan och man fick skrapa bort isen. Som tur var det fint under dagen och kunde torka ut tältet vid rast. Jag använde ett Dyneema skydd från HMG under tältet som täckte lite av absiden.
Lite dragit, ja men jag stör mig inte på det. Använder bra liggunderlag med ett högt R-värde och hyfsat varm sovsäck (mellanting mellan sovsäck och quilt).
 
Glömde tillägga att jag bytte till ett 2-vägs tält från Tarptent mot slutet av vandringen. Tänkte ett 2-vägs tält skulle vara bättre mot kyla och regn som rådde i slutet av September/ början av Oktober i norra Cascades (Washington). Efter bara 3 nätter bytte jag tillbaks till mitt Bonfus igen. Jag gillar mitt tält, det har sina fel också men är så nära man kan komma. Jag tog kontakt med Bonfus kundtjänst om mina synpunkter och de jobbar på en uppdatering. Men de vill fortfarande inte ha en blixtlåsöppning då en sådan skulle öka vikten för mycket. Men de jobbar på en förbättrat lösning istället den knapp & loop som är nu. Vidare har de bytt till reflekterande linor, något jag tyckte var viktig. Nästan alla tält har på något sätt reflekterande spots. Kanske inte lika viktig i fjällen när det bara står ett tält.
 
Jag har använt tarptent under ganska många år nu. Det har bättre ventilation än alla dubbeltält, och därför mindre kondens. Och när det blir kondens är det lätt att torka av det med en wettextrasa. Bara fördelar jmfrt med dubbeltält, det är lättare och enklare.
Har man ett dubbeltält och det blir mkt kondens så måste man ta bort innertältet på morgonen och torka av, en massa onödigt jobb. Eller packa ihop det blött. Eller vänta tills det torkat.
Fattar inte varför alla tält har inner och yttertält, det är bara korkat, utom på vintern. :cool::)
Hoppet att torka tält på morgonen har jag för längesen övergivit, åtminstone utomlands. Inte ens efter avslutad tur med övernattning på campingplats (med möjlighet att vänta längre) har det fungerat för mig. Vid etappens slut torkar oftast tältet i ett nafs när jag sätter upp det. Aldrig att jag tar isär tältet annat än om det ska skickas till reparation.
 
Det kommer troligen alltid att vara de som vill ha fukt och drag i tarp tält med myggnät,och vi andra som vill ha vanliga Tält med solitt innertält ev med mindre mesh paneler ,delar av vikt besparingen försvinner i tyngre sovsäck,på sommaren i lågfjäll och fint väder ok med lättare utr om man kan ta ledigt vid bra väderprognos och hittar sista minuten biljett eller har nära och kan köra bil.
Det jag kallar envägstält finns i tid inlägg dvs apinisttält med dyneema ytter el annan högteknologisk lösning från andra vävtillverkare.
Jag har testat och höja Bergans sl 1p 11cm i kortändarna och det fungerar i ca 15 m/s pga tunnel tältform som i övrigt liggen tätt mot marken.Har man 3-10 cm öppet runt om som de flesta av tarplösningarna kan yttertältet lätt ta till väders.
Hade ryggåstält Caravan Keb i högfjäll på Jojo leden och då blåste ytter tältet av pga att det ej gick helt ned till marken i stark blåst på kalfjäll själv sov jag när kompisen kom tillbaka med ytter tältet men sover man bra kanske man Aldrig hittar det igen.(men man sparade ju vikt så länge man hade tak över huvudet)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
Karpaterna.se Enväggstält Bo och sova 40
Avslutat medlemskap Enväggstält Bo och sova 56
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.