Enväggstält - hiss eller diss?

Det slår mig att det finns också tält som kan kan räkna som 1,5-väggs.

De tälten har en liten absid (så där är det dubbelvägg), men enkel väv i taket. Innerväggarna hänger så att säga ner från enkelvävstaket. Blir ju lite mycket kondens i taket där, men inte lika stort problem med kondens från väggarna mot sovsäcken.

Frågan är dock hur stor viktskillnaden är.
 
Jag och ett gäng körde Lanshan 1 Pro ett par blåsiga nätter i Sylarna nu i september.

Det var mellan +5 på morgonen och -2 på natten.
Gick bra ena natten då det inte blåste allt för mycket. Men dag två blåste det rejält och utan lä så blev det "för bra" ventilerat. fick väga ner tältet med sten, för att inte allt skulle fladdra sönder.
Trots det så fick jag kondens inne i tältet, då tältduken piskade fram och tillbaka i vinden och skvätte kondens internt. Kanske inte helt optimalt för säsongen ;) (Kallt, fuktigt, blåsigt)
2021-09-17 07.25.55.jpg
 
Hej, jag har kört enkelvävstält på nästan alla sommarfjällturer jag gjort senaste 4 åren, både solo, med vänner och med barn. Har big sky wisp 1p och lanshan 2 pro. Vet inte antal tältnätter, men troligen runt 50 och jag har aldrig fått kondensen på sovsäcken, vilket jag däremot fått i tex mitt nallo 2 som är i kortaste laget för mig.

På golvet har det inte blivit kondens, men tak och väggar, dock inte så det droppar.

Brukar ha med en wettextrasa och torka kväll och morgon om det är mycket kondens, och ibland inte alls. Har svårt att se att jag skulle vilja gå tillbaks till dubbelvägg. Nu använder jag visserligen ett kaitum 3 ibland eftersom jag inte har ett lättvikt 3ptält, men 2 barn. Det är dock väldigt solpåverkat, så en dag kommer det uppgraderas till ett 3p enkelvävstält i stil med zpack trio, eller om nåt annat märke kommer med liknande.
 
Rickard Petterson, oj det bådar inte gott, har köpt ett lanshan. 1 jag med men ej testat. Fick du lägga sten på tältduken alltså? Säker på att tältet var korrekt pitchat? När jag har testat det hemma har jag tyckt att sidan med dörren hamnat väldigt långt över marken men på fotot ovan ser den ut att vara ganska nära. Vinden borde ju snarare pressa ner duken runtom?
 
Det finns ju två typer av enväggstält:

1. De som är som en tarp, fast man sytt dit myggnät som väggar
2. De som är som ett tält, med väggar runtom och bara myggnät i öppningen och "ventiler"

De förstnämnda har ju inte alls samma problem med kondens som den andra varianten, eftersom det blir väldigt bra ventilation. Visst sätter det sig lite kondens "i taket", men det gör det ju med en tarp också.

Den andra varianten är en betydligt sämre konstruktion tycker jag, där blir det ju inte bara kondens i taket utan även väggarna och kanske t.o.m. golvet. Det största problemet blir att hålla sovsäcken torr, man måste ligga mitt i tältet och undvika att sovsäcken ligger mot väggarna. Övrig utrustning brukar inte ha några större problem med fukten, det är i mina ögon sovsäcken som är det stora problemet.

Men den första varianten har istället ofta problem med att det blåser rakt igenom (och genom sovsäcken), så det är inte bara guld och gröna skogar med den varianten.
Vad är det för tält där du får kondens på golvet?
 
Rickard Petterson, oj det bådar inte gott, har köpt ett lanshan. 1 jag med men ej testat. Fick du lägga sten på tältduken alltså? Säker på att tältet var korrekt pitchat? När jag har testat det hemma har jag tyckt att sidan med dörren hamnat väldigt långt över marken men på fotot ovan ser den ut att vara ganska nära. Vinden borde ju snarare pressa ner duken runtom?
Nej det for in underifrån, särskilt från den höga absiden.tältet var hårt spänt och lågt pitchat.
det hade blivit för kallt att ligga direkt i den vinden. Dörröppning var såklart satt i lä för vinden.
 
Såg franska märket Samaya och en modell lika HB unna och niak och allak med 1 duk med 10.000 VP och med andningsfunktion dock saknas myggnät och Absid om man ej köper extra och priser som HB men vikter mellan 800-1500 gr för vinterbruk eller före el eft myggorna.
Jag har HB unna pga hittat 1v beg före resan ev niak hade varit lättare och ok på sommaren finns ´många ´
som lättar unna med att minska inner tältet och byter bågar mot kolfiber,lättare linor i dyneema men kommer ju ej ner mer än till 1800-2000 gr.
Har ett Bergans sl 1p på 890 gr nu på prov men måste höjas i båda kortändar då det är mesh i tak men ett tält är det ej mer nödbivack men för 2500 kr på rea ev ett sommar alt på tex cykelsemester eller korta turer då man har bra väder.
Ska man köpa resa med tåg som i år 2 m före resa så får man ha flera tält på lager.
Lashan 2p(för 1 p) kan ju vara ett test tält av 1vägg i budget klassen men troligen för kort och alltid problem med kondens om man är 193 cm och stor sovsäck och liggunderlag på 2,5 cm högre otänkbart.
Att köpa ett tält med pris på 7-12000 för sommar vandring vid förväntat fint väder är inget för mig.
De flesta 1v tält är ju av ryggåsmodell och denna modell var ju vanlig förr med dess nackdelar som vindkänslighet pinnar som måste stå helt vinkelrätt mot marken och lika besvärligt att resa själv i stark vind snabbt som tunneltält och ej flyttbara för att hitta bästa möjliga plats med minst stenar och gropar.(fäster man kupoltält med 1-2 linor och pinne helt ner i bra mark så reser man mkt snabbt även i stark vind)
Zpacks har modeller med möjlighet att ha utv bågar och blixtlås på yttet tältet men då ca 1000-1200 gr och över 10.000 kr vid direkt import.
Ej tid tyckt om HB av div orsaker men nu provat är ju normalt bara vikten som är problemet och då de ej har Dynemma eller andra ´moderna´tyger att välja på kommer de ej med i disk för lättpackare.
Jag drog ner på kläder till min. ca - 1000 gr mindre än tid.och tvättade flera ggr istället på 16 d tur då tältet vägde 2400 gr och stor ryggsäck och Trangia 25.
Att kunna torka kläder i Absid och laga mat där och släppa ut kondens i taket under regnhuva golv som ej kräver footprint kan vara värt 1000 gr,bättre då spara på lättare ryggsäck och kök upp till 1000 gr än tält.
 
Mina enväggstält har ingen öppen mark inuti tältet, så hur ska fukten från marken komma till insidan av tältet? Tältets golv stoppar den ju?

Visst, för tvåväggstält med absid så kan plast på marken i absiden minska kondensen på insidan av yttertältet, men tråden handlar väl om enväggstält?
 
Jag är litet tveksam till det här med markfukt. Jag har provat med och utan heltäckande plastgolv (i tält utan ordinarie golv) och inte märkt någon skillnad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
Karpaterna.se Enväggstält Bo och sova 40
Avslutat medlemskap Enväggstält Bo och sova 56
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.