Tarp för sju

Ska skaffa en tarp/press som kan härbärgera sju personer, två vuxna och fem barn. Hur stor bör en sådan vara? Vi pratar om låglandsturer här, så det handlar inte om några större påfrestningar. Förslag på existerande produkter, eller blir det till att sy? Eller bör man hellre skaffa två mindre?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag skulle hellre köra med två mindre. Vi har ett 9-manna vindskydd i scoutkåren och det är alltid svårt att sträcka upp det ordentligt.

Har man två kan man dessutom sätta upp dem i vinkel eller mittemot varandra, vilket ger lite mer gemenskap än om alla ligger på en lång rad. Och har man två mindre kan man nöja sig med att ta med bara ett av dem om man är färre.

Att utgå från billig pressenning och eventuellt sy lite själv (och sätta dit nån extra öljett) är nog den plånboksvänligaste lösningen. 6-manna vindskydd verkar kosta nästan 2000 spänn om man köper färdigt (kollade bara Friluftsvaror, kan ju finnas billigare ställen).
 
Jag skulle hellre köra med två mindre. Vi har ett 9-manna vindskydd i scoutkåren och det är alltid svårt att sträcka upp det ordentligt.

Har man två kan man dessutom sätta upp dem i vinkel eller mittemot varandra, vilket ger lite mer gemenskap än om alla ligger på en lång rad. Och har man två mindre kan man nöja sig med att ta med bara ett av dem om man är färre.

Att utgå från billig pressenning och eventuellt sy lite själv (och sätta dit nån extra öljett) är nog den plånboksvänligaste lösningen. 6-manna vindskydd verkar kosta nästan 2000 spänn om man köper färdigt (kollade bara Friluftsvaror, kan ju finnas billigare ställen).

Kör man lättviktspressening är det inga större problem att spänna upp en större modell. Färdiga vindskydd brukar ha en tyngre väv som är svårare att sträcka. Om man vill ha närhet till elden håller jag med om att två vindskydd (i vinkel) är att föredra. Skippar du elden och tar en stor press behöver man inte ligga på en linje utan kan få bättre gemenskap än under två press.
 
Det vindskydd vi har är av en relativt tunn väv ("lättviktsvindskydd"). Problemet är inte att väven är tung, problemet är att det blir en lång sträcka och det är svårt att sträcka linorna ordentligt (på grund av att markpinnarna inte pallar kraften).
 
Jag är nog inne på att betala lite mer för att få en bättre väv än vad en byggpress har, inte så mycket för hållbarheten som för att jag tycker plastprasselljudet är störande.

Hur stor(a) behöver man då, om vi räknar på två stycken som klarar 3 resp 4 pers/st?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.