Tankar kring Cannondale F500?

Funderar på att införskaffa en framdämpad cykel för lättare träningskörning i lite oländig terräng. Cykeln ska även kunna användas för vardagskörning i staden.

Vad har ni för tankar kring en Cannondalt F500 - bra eller dåliga grejor? Den ligger prismässigt ungefär kring maxstrecket för vad jag kan tänka mig att ge för en cykel just nu. 2003-modellen har dessutom fått skivbroms - mekaniska Shimano.

/Gabriel
 
Mitt tips blir att du plockar ihop en cykel själv, alltså plockar ihop de delar du vill ha och låter cykelaffären sätta ihop det hela. För om du ändå tänkt lägga 15 lakan så får du betydligt bättre komponenter än vad du får med ett färdigt paket. På F500 sitter tex deore framväxel och mekaniska skivbromsar, tiagra(?) reglage och vad är det för nav?? Ett annat plus är att handbygda hjul blir bra mycket starkare än de maskinbyggda som sitter på de färdiga hojjarna.

//texas
 
Jag har haft ett par Cannondales under kortare tid och är inte imponerad. Sålde bort dom fortast möjligt. Hade problem speciellt med deras framdämpare som lätt går sönder, är dyra att reparera, inte dämpar bra, och inte har bra rykte i allmänhet. Deras ramar är väldigt bra men i övrigt finns det betydligt bättre alternativ. Vet inte vad hojen kostar i Sverige, men om 15 000 stämmer bra så är komponenterna definitivt dåliga för det priset.

Hakan
 
Jag måste bara opponera mig mot det påstådda dåliga ryktet kring Cannnondales framdämpare (Headshok). Gäller inte ev. hållbarhetsproblem bara de första årsmodellerna? Jag har nyligen införskaffat en F600 med Headshok och jag är jättenöjd. Möjligheten att låsa dämparen i farten är lysande.

Att själva dämpningen skulle vara dålig kan jag inte uttala mig om eftersom jag har så lite att jämföra med. Det enda jag kan säga att den funkar otroligt bra för mig. Jag var tvungen att justera lufttrycket i dämparen ett par gånger i början men nu har jag hittat rätt läge.

Jag har kollat lite efter recensioner på nätet och den allmänna inställningen verkar ligga någonstans mellan lyrisk och avgudande. Ska naturligtvis tas med en nypa salt eftersom folk har en tendens att skriva upp saker som dom har betalat dyra pengar för.
 
Det är möjligt at nyare modeller av Headshok är bättre. Jag hade problem med sjunkande tryck och framförallt att dämparen konstant slog igenom vid vanlig XC körning. Jag väger 90 kg men det är ju inte mycket. Om något händer med dämparen så är också delar dya och man behöver specialverktyg för att ta isär den. Möjligt att det också har ändrats. Min åsikt om Cannondale är mycket dålig pga mina erfarenheter och jag skulle ej vilja ha en om jag fick en gratis. Men dom kanske har skärpt till sig numera. Om du dock bestämmer dig för en Cannondale så hopppas jag att allt funkar bra och att du har kul med hojen.

H
 
Jag har personligen en F500 2002:a och jag är mycket nöjd. Ramen är grym och jag gillar dämparn, jag väger uppåt hundra pannor och har inte slagit igenom. Älskar look out:en.

Dock så är det en dyr cykel, man kan få mer för 15 000 spänn! Jag hade tur och väntade till slutet av sommaren och då rea:de dom ut den för 12 000 spänn istället.

Det är i min mening en rackarns bra cykel att bygga vidare på. Men dyr för inköp. Checka ut http://www.mtbr.com för lite mer input!

// nippe
 
Dyr.

Precis som Niklas säger, Cannondale hojar är dyra så för dom pengar du har kan du få ut mycket mer om du bara kollar runt lite på andra märken.

Ps. Mekaniska billiga skivbromsar tror jag inte kommer att göra dig lycklig, satsa i stället på bra hjul och dämpare.


[Ändrat av mankis 2003-08-17 kl 15:25]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.