Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Tågpriser i sommar

HasseQ

Temp. avstängd
Har ett svagt minne av forntiden. Då fanns det rena & välstädade & billiga tåg, som alltid gick i tid, och som var enkla att boka ganska långt i förväg. Passade alltid till bussarna, och mkt billigare än att åka bil. Men, ölen i restaurangvagnen var väl lite dyr redan då...
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag funderar litet på att kanske vandra i Finska Lappland i sommar... Och såg i samband med detta att i Finland kostar nattåget Helsingfors till Rovaniemi, i egen privat kupe med egen WC, ca 100 euro. 😏
 
Grymt hade varit om man kunde köra nattåg även på inlandsbanan. Ett tåg kanske kunde utgå från Göteborg och passera via Karlstad, Mora, Sveg, Östersund, vidare mot Storuman, Jokkmokk och Gällivare. Ett tåg skulle kanske kunna ansluta från Stockholm i Mora. Hade varit perfekt om man vill kunna komma närmare alla fjäll som inte är de allra nordligaste. Men det skulle väl dels kräva upprustning av banan, dels inköp av flera tåg, för det finns väl inga lediga vagnar...
 
Grymt hade varit om man kunde köra nattåg även på inlandsbanan. Ett tåg kanske kunde utgå från Göteborg och passera via Karlstad, Mora, Sveg, Östersund, vidare mot Storuman, Jokkmokk och Gällivare. Ett tåg skulle kanske kunna ansluta från Stockholm i Mora. Hade varit perfekt om man vill kunna komma närmare alla fjäll som inte är de allra nordligaste. Men det skulle väl dels kräva upprustning av banan, dels inköp av flera tåg, för det finns väl inga lediga vagnar...
Inlandsbanan, ej elektrifierad och med den status som den banan har idag tar det nog en vecka att nå Gällivare:sleep:
 
Jämförde priser för flyg och tåg från Stockholm till Kiruna, 2 personer ToR. Tåg 6000 kr (kupé) och flyg 3600 kr. Om denna resa blir av blir det flyg, men det har ju också sin huvudvärk.
 
Fjällvandring skall inledas med tågresa som nedvarvning och se vårat långa vackra land. Punkt.
Tågluffarkort kan det vara något?
Lika så köpa månadskort för norrbotten?

Något parti har en ide om ett månadskort för hela Sverige. Så självklart om man funderar på det.
 
Lika så köpa månadskort för norrbotten?

Något parti har en ide om ett månadskort för hela Sverige. Så självklart om man funderar på det.
Jag är tveksam till förslaget på månadskort i Norrbotten om det är inför en fjällvandring. Länstrafikens månadskort gäller ju på deras egna bussar och Norrtåg, så vi kan utesluta SJ och VY tåg, samt bussar till Ritsem (körs nu av Flixbuss) och Nikkaluokta (som troligen körs även den av privat aktör).
 
Jämförde priser för flyg och tåg från Stockholm till Kiruna, 2 personer ToR. Tåg 6000 kr (kupé) och flyg 3600 kr. Om denna resa blir av blir det flyg, men det har ju också sin huvudvärk.
Liggvagn var åtminstone nu vid påsk t o r klart billigare från Stockholm än 3000 per person. STF har rabatter på VY och VY har också pensionärsrabatt "honnör". Men priserna beror väl på tillgång och efterfrågan.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips