Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tågpriser i sommar
- Trådstartare magnus ul
- Start datum
Har fortfarande ett minne när man kunde köpa tåg o Länsbuss biljett i en liten stämplad katongbit,till en ringa peng, på vilken konduktören respektive chauffören klippte hål manuellt..
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Ja. Det är för jäkligt. Vansinne.Med såna priser så väljer man hellre att köra sin bil än att åka kollektivt. Att välja miljövänliga alternativ kräver tydligen att man har en hög inkomst.
Tågen var verkligen bättre förr. Långsammare kanske, men det kan man ta. Polletera cykeln för en billig peng fick man också.
Jag funderar litet på att kanske vandra i Finska Lappland i sommar... Och såg i samband med detta att i Finland kostar nattåget Helsingfors till Rovaniemi, i egen privat kupe med egen WC, ca 100 euro.
Man kan ju undra varför det inte är såna priser i Sverige?
Grymt hade varit om man kunde köra nattåg även på inlandsbanan. Ett tåg kanske kunde utgå från Göteborg och passera via Karlstad, Mora, Sveg, Östersund, vidare mot Storuman, Jokkmokk och Gällivare. Ett tåg skulle kanske kunna ansluta från Stockholm i Mora. Hade varit perfekt om man vill kunna komma närmare alla fjäll som inte är de allra nordligaste. Men det skulle väl dels kräva upprustning av banan, dels inköp av flera tåg, för det finns väl inga lediga vagnar...
Inlandsbanan, ej elektrifierad och med den status som den banan har idag tar det nog en vecka att nå GällivareGrymt hade varit om man kunde köra nattåg även på inlandsbanan. Ett tåg kanske kunde utgå från Göteborg och passera via Karlstad, Mora, Sveg, Östersund, vidare mot Storuman, Jokkmokk och Gällivare. Ett tåg skulle kanske kunna ansluta från Stockholm i Mora. Hade varit perfekt om man vill kunna komma närmare alla fjäll som inte är de allra nordligaste. Men det skulle väl dels kräva upprustning av banan, dels inköp av flera tåg, för det finns väl inga lediga vagnar...
En liten överdriftInlandsbanan, ej elektrifierad och med den status som den banan har idag tar det nog en vecka att nå Gällivare![]()
Men visst, inga nattåg, fast det vore faktiskt synd att inte uppleva den resan i dagsljus. Jag har åkt från Östersund norrut flera gången och ser den dagen som ingående i min fjälltur.
Jämförde priser för flyg och tåg från Stockholm till Kiruna, 2 personer ToR. Tåg 6000 kr (kupé) och flyg 3600 kr. Om denna resa blir av blir det flyg, men det har ju också sin huvudvärk.
Jag är tveksam till förslaget på månadskort i Norrbotten om det är inför en fjällvandring. Länstrafikens månadskort gäller ju på deras egna bussar och Norrtåg, så vi kan utesluta SJ och VY tåg, samt bussar till Ritsem (körs nu av Flixbuss) och Nikkaluokta (som troligen körs även den av privat aktör).Lika så köpa månadskort för norrbotten?
Något parti har en ide om ett månadskort för hela Sverige. Så självklart om man funderar på det.
Liggvagn var åtminstone nu vid påsk t o r klart billigare från Stockholm än 3000 per person. STF har rabatter på VY och VY har också pensionärsrabatt "honnör". Men priserna beror väl på tillgång och efterfrågan.Jämförde priser för flyg och tåg från Stockholm till Kiruna, 2 personer ToR. Tåg 6000 kr (kupé) och flyg 3600 kr. Om denna resa blir av blir det flyg, men det har ju också sin huvudvärk.
Thure
Liknande trådar
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg