Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat?

Vissa saker åldras oavsett kvalité

PU-beläggningar, på ex tältgolv, åldras och försvinner med tiden efter ca 15-25 år. Detta oavsett prisklass.

Detta hände med mitt 22 år gamla Nammatj. Hillebergs erbjuder att sy nytt tältgolv för ca 3000 kr. Med tanke på hur välbehållet tältet är i övrigt så är det ett ok pris. Hade tältet varit mer slitet så kanske inte.
 
TS fråga vad man offrar om man väljer det billigare Urberg framför det dyrare Hilleberg är ju enkel att besvara: Du offrar rivstyrka i väven och regntålighet. I alla fall av specerna att döma.

Men den viktigaste frågan är istället vad är "good enough" för just dig? Vilken typ av vandrare är du? Kalfjäll, kanske höga vandringar? Eller mer skogsnära? Tänker du vandra oledat eller hålla dig nära stugor? Ska du vandra sommar, höst, vinter eller året om? Hur mycket kommer du vandra? 2 nätter, 10 nätter eller 50 nätter om året? Etc.Etc. Etc.

Vi är alla olika, med olika krav och behov. Det som är rätt för mig är kanske fel för någon annan.

Jag använder ett Fjällräven tunneltält med ett antal år på nacken samt ett nyare motsvarande från Urberg. Båda fungerar alldeles utmärkt i både hård vind och hällande regn. Känner mig trygg i båda, har aldrig haft något problem med något av tälten.
Men å andra sidan är jag ingen extremvandrare och har sällan mer en någon dagsmarsch till stuga/station/bebyggelse. Har som mest 10 nätter per år i tält.

För mina behov, och mitt användande, har jag svårt att motivera kostnaden för ett Hilleberg. Lika lite som jag kan motivera kostnaden för en Mercedes om jag skulle byta bil.

Jag har också svårt att förstå att om man är är nybörjare som ska ta sina första stapplande steg på fjället alltid måste göra det just i ett Hilleberg. Som någon skrev, 10 000 är alltid mer än 2 000 initialt. Kanske har man tjänat in det på längre sikt, men instegskostnaden kan bli allt för hög.

Vi är många här på Utsidan som har hållit på ett tag med fjällvandring, många som började på 70-80-talen, kanske ännu tidigare i vissa fall. Jag har svårt att tro att alla hade ett Hilleberg under sina första år. Det var stormvindar och hällande regn i flera dagar i sträck på den tiden också.

Vad jag menar är att anser man ett Hilleberg är prisvärt för sitt tänkta användningsområde så ska man självfallet köpa det, det är en bra investering för sitt friluftsliv. Men är inte behoven på den nivån så kanske det inte är helt fel att titta lite längre ned i prisklasserna då en eventuell lägre kvalitet för de allra flesta inte kommer göra någon större skillnad i upplevelse.

Hög (dyr) kvalitet kanske är lite mer förlåtande mot nybörjare än lite billigare produkter, men är du ovan att slå upp ett tält i stormvind så spelar det till syvende och sist ingen roll vilket fabrikat det är.
 
När jag började fjällvandra var det med ett bomullstält 3,8 kg torrt. Det blev både snö och regn på den fjällturen så väl ner i dalen vägde tältet 5,4kg.

Nästa tält blev i stålnylon, jag köpte även en Mora kniv till en Norsk bekant en No 2, den kostade med pappslida under 4kr.
Nylontältet höll bara lite regnvatten, torkade snabbt i blåst och var utrustat med ett tak med absider på bägge sidor. Vid drivsnö sommartid från kortändan blev gavlarna våta, det fixades med improvisationer.
Brandsäkerheten med ett nylontält var obefintlig vid tur tre brann det upp som en puff.

Vi hade stugnycket med oss och i ungdomligt övermod växlade till stugtur.

Har sett Hillebergtält blåsa sönder, andras, men det berodde nog mest på felaktigt vald tältplats och rejäl storm.

Har flera begagnade grejor i min utrustning och då de är funktionella stannar de kvar.

En tonåring som gått runt på nätet med papper och penna frågade mig vad för utrustning man skulle välja. Jordenruntresepriset eller karnevalspriset? Mitt svar var som vanligt det lättaste du kan hitta.

Risken med en rejäl och tung utrustning är den att du aldrig ser naturen du vistas i p g a allt släpet med en tung utrustning. Det felet gjorde jag i hela min tidiga ungdom. Konserver, syntetfibersäck etc.

Hon tonårigen fick en lätt ramsäck av mig och en tarp av mig. Förhoppningsvis vill hon inte köpa eller bära tungprylarna. Ett löfte om att få låna ett lätt tvåmannatält för 14 dar fick hon oxå.

Har flera gånger köpt hela fjällvandringsutrustningar med och till kamrater som var nybörjare hos äldre vandrare som tömde förråden inför flytten till mindre. Härligt blandat och med både patina och minnen.
Trevliga möten.

Så se dig om i god tid, ha inte för brottom, beakta att det finns en begagnadmarknad, uthyrning av fjälltält.

Väg allt, gör Excelark, ruta insidan på en flyttlåda i dm rutor så kan du snabbt se ryggsäcksvolym så småningom när du plockat på dig utrustning.

Till att börja med behöver du en dagstursäck ca 30 l, bra gåskor, yllestrumpor med ombyten, regnställ, sittlapp, thermos och karta över hemtrakten och en kompass för du skall ut och gå och fundera på vad du saknar och behöver. sittlappen och anteckningsmaterial jämte kaffet är den bästa inspirationen.

go tur
 
En konkret skillnad är att det är mesh-tyg i innertältet i Urberg medans det är duk i Hilleberg. Om jag ser rätt.
 
Angående tälten så kan du fråga dig, vad gör du ifall den billigare modellen pajjar och det blåser sönder och du är ute på tur. Då har du ingen chans alls att ta skydd någonstans.

Nu propagerar inte jag för billiga tält men problemet är detsamma för dyra tält som också kan blåsa sönder.

Det jag och min fru gjorde när vårt tält blåste sönder (25 m/s) var att vi svepte in oss och låg kvar i resterna till morgonen. Sedan gick vi i motvinden ungefär 1 mil till närmaste stuga. Svårare behöver det inte vara.
 
Kanske värt att observera att detta forum till stor del består av sk. "Hillebergianer", och tolka svaren därefter...😄
 
En konkret skillnad är att det är mesh-tyg i innertältet i Urberg medans det är duk i Hilleberg. Om jag ser rätt.

det tycker inte jag det ser ut som.

-

köpt och sålt många tält de senaste åren och ett liknande tält från urberg kan du nog få halva priset på efter en säsong, medans ett premiumtält köpt på rea kan man få tillbaka allt efter en säsong. Jag har t.o.m. fått tillbaka mer än vad jag gav för det. Det var ett helsport som jag köpt med 20% rabatt, så där sov jag gratis en sommar och fick ett par hundra för besväret.
 
Självklart köper du det billiga tältet om det är din första vandring.

Jag har själv sovit i akto, inga problem med ryggsäck eller utrymme. Jag skulle dock välja Enan istället, lite dyrare, procentuellt mycket lättare. Men det är inget du bör köpa förens du är säker på att du verkligen behöver ett supertält.

Det finns många fördelar med dyrare tält. De "prasslar" mindre då de ofta är mer välsydda. De går ofta fortare att slå upp pga bättre hantverk och rymd i t ex kanalerna tältstängerna ska in i. Men det viktigaste är att du vet att de klarar domedagsstormen, vilket ger oerhörd trygghet när den väl kommer.

Men självklart bör du köpa en billig version som förstatält.
 
Mina två tältvalsprinciper:

Meshinnertält går bort i fjällen, det drar. Vid varmare turer som runt Medelhavet kan mesh fungera utmärk.

Yttertältet måste gå ner till marken för annars regnar det in behöver du lufta mer p g a varmt väder karva till ett par klykor och lyft gavlarna. Sten brukar inte saknas i bland fjällen.

Jo jag har några HB-tält och andra, är mycket förtjust i Extremities.
2 manna tält för om du blir inblåst eller inregnad är utrymmet guld värt.

go tur
 
Tack så mycket för alla svar. Fick långt fler än jag väntade.

Jag tolkar det som att Urberg bör funka för mig.
Just nu är ju dessutom Urberg-tältet nedsatt med 1000 spänn, så känner mig sugen att slå till på grund av det.

Sen ska jag också säga att jag tog dom två tälten mest som ett exempel, har inte gjort så mycket research om tält, utan tog två i olika delar av spektrumet.
Har försökt göra research, men det är svårt när jag inte vet så mycket om ämnet.

Personligen skulle jag hellre köpa något lite mer avancerat, fast begagnat för dom pengarna.
Problemet jag har är dock att jag som sagt inte hittar så mycket när jag letar runt.
Är det Utsidan, blocket och Tradera som gäller, eller finns det andra ställen att leta på?
Eller, är det kanske bara fel säsong för second hand nu?

Jag lägger ogärna mer än 3k på tält, vad hade ni köpt för dom pengarna?

När jag ändå har så många på här. Vad skulle ni köpt för sovsäck? Jag tänker runt 2000kr där, och tillskillnad från tält, så vill jag helst inte köpa second hand.
Skulle tro att jag kommer föredra dun framför syntet.
Har läst en del såkallade quilts, som jag tror skulle passa mig, då jag är ganska varm när jag sover. Men, vad jag kan se så verkar dom knappt finnas hos svenska återförsäljare?
 
När jag gjorde mina första fjällvandringar tidigt 1980-tal var det ryggåstält som dominerade. Första turen med kompisens Fjällräven och sedan i eget Caravan Keb (Hilleberg design). I övrigt var det ramryggsäck, gummistövlar, jeans, Trangiakök, Fjällräven grönland jacka, HH fiberpälströja, skrymmande fibersovsäck och cellplastunderlag...tror flera känner igen sig.

Nu har tälten blivit fler och även erfarenheten om vad jag söker och prioriterar av ett tält i olika sammanhang. Även utrusning och klädsel i övrigt, men det är den erfarenhet man själv måste skaffa sig.

Vad gäller frågan om sovsäck skulle jag gå direkt på en dunsovsäck för att spara vikt och utrymme. En sovsäck som är rätt skött och förvarad håller i många år (decennnier) och kan användas brett i olika sammanhang. För runt 2000kr får du flera val, och har du tid att välja kan även reafynd dyka upp. Ett grundtips strax under det prisläget är ex Marmot Sawtooth.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andbor Skillnaden mellan akka tourist 3 och akka r/s3 Bo och sova 4
Mike C Skillnaden mellan 3 och 4 säsongstält? Bo och sova 7
naturlovisa Skillnaden dyra/billiga tält? Bo och sova 34
karlsson Skillnaden på polyester och nylon??? Bo och sova 2
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
Valpish Boende någonstans mellan Mora och Leksand? Bo och sova 5
såg Valet står mellan sex olika tält Bo och sova 12
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Valet står mellan tält eller bivakskydd Bo och sova 7
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
Glännman Sovsäckshjälp, hjälp mellan två modeller Bo och sova 15
The Crow Kondens mellan liggunderlag och sovsäck? Bo och sova 4
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8
BeatriceK Velar mellan 3 enmanstält Bo och sova 11
wal Stor prisskillnad mellan (kvalitets)sovsäckar?!? Bo och sova 3
graylingman Skillnad mellan Pertex 4, Endurance och Quantum Bo och sova 20
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
jamo Skillnader mellan 3 & 4-säsongstält? Bo och sova 9
Luffarn Sov mellan grenarna Bo och sova 0
mirgit dyrt eller billigt tält? Bo och sova 12
drobni Värt att köpa dyrt tält ? Bo och sova 57

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...