Urberg tält eller något annat?

Jag tänkte skriva "välj gärna ett tält med ingång på långsidan, och ännu hellre med två ingångar på var sin långsida... typ detta eller detta. Det blir så väldigt mycket bekvämare tältliv då, särskilt med barn inblandade. "
...men jag märker att det verkar gå någon magisk gräns vid 3p-tält, för jag hittar inga 4p-tält med den designen, som samtidigt uppfyller övriga viktiga parametrar: silnylon i väven och uppsättning med yttertält först (i praktiken med ytter- och innertält hopkopplade). Men kan ni tänka er att kompromissa, så går det att hitta några som i alla fall uppfyller ett villkor av de bägge.

Nu vet jag inte hur viktigt det är för er att alla sover ihop, men det kan vara så ni skulle tjäna på att skaffa två tvåpersonstält - kanske ett fullfjädrat och ett riktigt billigt. Det blir mer flexibelt och kanske rentav billigare på sikt, om ni tänker fortsätta med friluftslivet. Barn växer upp fortare än man tror :) och vill kanske snart ge sig av på egna äventyr - i olika familjekonstellationer eller med kompisar. Samma gäller de vuxna :).

Tvåpersonstält med alla kriterier uppfyllda - även då gärna med ingång(ar) från långsidan - finns det många fler att välja på. De blir ännu bekvämare att idka lägerliv i, särskilt om ni spänner upp en lätt presenning mellan dem som kan funka som kök, matsal, torkrum och veranda.
 
Jag uppskattar verkligen all hjälp här! Om du skulle välja ett tält för 4 personer av Bergans sortiment på outnorth.se vilket skulle det vara+ Eller är det fortfarande XXL varianten som är bättre (den blir betydligt dyrare pga avsaknad av rabatt)

Jag hade för 4-personer valt Bergans Romsdal eller Hardangervidda då de är lite rymligare i innertältet än Trollhetta. I övrigt verkar alla tre tälten likvärdiga på specifikationerna. Hardangervidda och Romsdal verkar identiska så när som på färgen och namnet.
 
Tur att jag bara behöver bekymra mig över mina egna prylar. Låter lite som en mardröm att försöka hitta rätt för en hel familj. Blir väldigt dyrt om man skall ha det bästa & lättaste av allt för flera personer, och man vet ju inte om intresset håller i sig i längden.

Så jag skulle försöka med något enkelt & billigt i början, och fokusera på upplevelsen...
 
Väljer ni mellan mer och mindre yta i tältet kan ni alltid välja den mindre ytan och utöka med en tarp. Jätteskönt att ha en skyddad yta utomhus där ni kan laga mat med skorna på, äta utan att söla i tältet osv. Kan riggas för att skydda mot regn eller bara mot vind.
Tarp funkar ju inte i fjällen, men i fjällen vill ni inte heller bära onödigt tungt så kanske kan ni nöja er med lite mindre yta där helt enkelt.

Håller med Joanna om att det kan vara värt att fundera på två tält. Speciellt att ett av tälten är lite billigare/enklare att hantera så att barnen kan få använda det så fritt som möjligt.
Kan vara värt att välja ett tält utan silnylon till barnen. Silnylonen är ju ömtåligare och kräver även ett visst handlag vid uppsättning, att man kommer ihåg att spänna linor efterhand som duken blir blöt och töjer sig osv. Inga större problem men ett PU-belagt tält kan vara enklare att hantera och även betydligt billigare.
Det hinner inte förstöras av ålder innan er tioåring vill ta med det till festival.. :p
 
Håller med Joanna att två stycken 2-personers tält är flexiblare och funkar även i framtiden. Det är den lösningen jag själv valt när vi är ute

Är man ute i naturen kan det många gånger också vara enklare att hitta platser för två mindre tält än ett stort.
 
Jag tänkte skriva "välj gärna ett tält med ingång på långsidan, och ännu hellre med två ingångar på var sin långsida... typ detta eller detta. Det blir så väldigt mycket bekvämare tältliv då, särskilt med barn inblandade. "
...men jag märker att det verkar gå någon magisk gräns vid 3p-tält, för jag hittar inga 4p-tält med den designen, som samtidigt uppfyller övriga viktiga parametrar: silnylon i väven och uppsättning med yttertält först (i praktiken med ytter- och innertält hopkopplade). Men kan ni tänka er att kompromissa, så går det att hitta några som i alla fall uppfyller ett villkor av de bägge.

Nu vet jag inte hur viktigt det är för er att alla sover ihop, men det kan vara så ni skulle tjäna på att skaffa två tvåpersonstält - kanske ett fullfjädrat och ett riktigt billigt. Det blir mer flexibelt och kanske rentav billigare på sikt, om ni tänker fortsätta med friluftslivet. Barn växer upp fortare än man tror :) och vill kanske snart ge sig av på egna äventyr - i olika familjekonstellationer eller med kompisar. Samma gäller de vuxna :).

Tvåpersonstält med alla kriterier uppfyllda - även då gärna med ingång(ar) från långsidan - finns det många fler att välja på. De blir ännu bekvämare att idka lägerliv i, särskilt om ni spänner upp en lätt presenning mellan dem som kan funka som kök, matsal, torkrum och veranda.

Håller med Joanna att två stycken 2-personers tält är flexiblare och funkar även i framtiden. Det är den lösningen jag själv valt när vi är ute

Är man ute i naturen kan det många gånger också vara enklare att hitta platser för två mindre tält än ett stort.

Jag vet att vår dotter som är 5 absolut kommer vilja sova tillsammans och tror att även sonen. Då de dessutom tycker att det är lite läskigt har det blivit naturligt att titta på tält för 4 personer- ser annars fördelar att fördela vikt och kanske även hitta bättre ytor med två mindre tält. Sedan är det även att vi troligtvis landar på en camping några nätter och då är det väl dubbla kostnaden med två mindre tält.

Jag tar även tips på liggunderlag (upplåsbara antar jag) och sovsäckar för sommarsäsongen nu, men såväl Sälenfjällen som kanske Öland
 
Äh, köp ett gäng enkla Quechua pop-up tält och campa i skogen. Billigt och bra, skulle funka fint för er till att börja med, i det läget du beskriver ! Sen kan ni utveckla mer.

https://www.decathlon.se/C-1632023-campingtalt

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/talt/pop-up-talt-2000039917

Det är helt klart en annan vinkling, vi har vandrat ganska mycket med barnen men bara dagsturer så jag ser nog det här som något som kommer att bli mer utpräglat över tid- ser här och nu att jag inte vill pusha ut familjen alltför långt utanför comfort zonen (vilket det här är) så jag har inget problem att lägga runt 5k-6k men ser att när man är uppe på 15k då ska man veta att det här är något man brinner för
 
Det är helt klart en annan vinkling, vi har vandrat ganska mycket med barnen men bara dagsturer så jag ser nog det här som något som kommer att bli mer utpräglat över tid- ser här och nu att jag inte vill pusha ut familjen alltför långt utanför comfort zonen (vilket det här är) så jag har inget problem att lägga runt 5k-6k men ser att när man är uppe på 15k då ska man veta att det här är något man brinner för
Men OK, då kanske ändå ett tält som detta kan bli en vettig lösning. Jag har bara erfarenhet av MSR:s expeditinsbetonade tält (och de är väldigt bra), men denna version av populära "Hubba" känns spontant som en rimlig avvägning mellan kvalitet, vikt och pris. Väven är inte ren silnylon, utan MSR:s märkesegna "Durashield", en hybrid med silikon på ena sidan och PU-beläggning på den andra.
Ritningen visar annat, men man kan ju sova parallellt med de bägge ingångarna. Och man kan sätta upp yttertältet först (eller endast), om man använder footprinten. Kupoltält ger allmänt mer utrymme ut i periferin.

PS: ser nu att det även finns hos pålitliga Ultraligtoutdoorgear. Välj den ljusa varianten, om ni vill sova länge i solen på morgnarna :)

PS2: Notera att yttertältet på det amerikanska viset inte går helt ner till marken. Funkar fint för det mesta, men blir helt klart kallare i piskande storm på kalfjället.
 
Jag vet att vår dotter som är 5 absolut kommer vilja sova tillsammans och tror att även sonen. Då de dessutom tycker att det är lite läskigt har det blivit naturligt att titta på tält för 4 personer- ser annars fördelar att fördela vikt och kanske även hitta bättre ytor med två mindre tält. Sedan är det även att vi troligtvis landar på en camping några nätter och då är det väl dubbla kostnaden med två mindre tält.

Jag tar även tips på liggunderlag (upplåsbara antar jag) och sovsäckar för sommarsäsongen nu, men såväl Sälenfjällen som kanske Öland

Mer konkret frågan om sovsäckar är ska man gå på en vår/sommar (från 0 grader) eller ska man gå på en som är från 10 grader?

Jag kan bara gissa att man kan frysa om man väljer fel och är det för varmt vad gör man då? :-(
 
Men OK, då kanske ändå ett tält som detta kan bli en vettig lösning. Jag har bara erfarenhet av MSR:s expeditinsbetonade tält (och de är väldigt bra), men denna version av populära "Hubba" känns spontant som en rimlig avvägning mellan kvalitet, vikt och pris. Väven är inte ren silnylon, utan MSR:s märkesegna "Durashield", en hybrid med silikon på ena sidan och PU-beläggning på den andra.
Ritningen visar annat, men man kan ju sova parallellt med de bägge ingångarna. Och man kan sätta upp yttertältet först (eller endast), om man använder footprinten. Kupoltält ger allmänt mer utrymme ut i periferin.

PS: ser nu att det även finns hos pålitliga Ultraligtoutdoorgear. Välj den ljusa varianten, om ni vill sova länge i solen på morgnarna :)

PS2: Notera att yttertältet på det amerikanska viset inte går helt ner till marken. Funkar fint för det mesta, men blir helt klart kallare i piskande storm på kalfjället.


Ljust tält, check på den :)

När det gäller kyla så är väl det största oron, att barnen ska frysa då blir upplevelsen bara en pina så det lägger jag stor vikt vid. När vi varit uppe på kalfjället har det kunnat piska på rätt bra med gråt och nedkylning som följd, trots bra utrustning (framförallt 5 åringen som är väldigt känslig för kyla)
 
Ljust tält, check på den :)

När det gäller kyla så är väl det största oron, att barnen ska frysa då blir upplevelsen bara en pina så det lägger jag stor vikt vid. När vi varit uppe på kalfjället har det kunnat piska på rätt bra med gråt och nedkylning som följd, trots bra utrustning (framförallt 5 åringen som är väldigt känslig för kyla)
Känner igen mig från egna småbarnstiden... så viktigt att hålla dem mätta, torra och varma. Nu är det väl framför allt sovsäcken det hänger på, och jag hade just tänkt skriva att ni inte ska snåla med temperaturgränsen. Vill ni upp på kalfjället, så välj inget under T-comfort på ett par grader under nollstrecket, eller minst 450-500 g dun av hög kvalitet. Sovsäcksfyllning väger inte så mycket (och väldigt litet o ni väljer dun), så man får ut mycket komfortskillnad för liten viktökning.

Men glöm inte liggunderlagen, de gör skillnad. Fr a allt tidigt på säsongen när marken ännu är kall ner på djupet.

Hubba-tältet finns i en fyrsäsongsversion med ytterväv ner till mark (och, vill jag minnas, hel innerväv), men det är både dyrare och tyngre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Purre84 Urberg tält (Outnorth) Bo och sova 8
Person93 Urberg 1-person UL Bo och sova 3
Schnorvel Urberg dome G2 Bo och sova 2
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
MarkusF Urberg familjetält Bo och sova 7
statemachine Urberg tarp Bo och sova 3
Topi Tältpinnar Y-peg Urberg vs Hilleberg Bo och sova 26
TomasTöråsen URBERG - Rapadalen 3-Person Tunnel Tent Bo och sova 12
Polar300 Erfarenheter av Urberg Rapadalen? Bo och sova 8
dennis.at.b Erfarenhet av Urberg Öland? Bo och sova 13
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.