Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1

Letar efter ett tält som är lättare än Soulo men bättre takhöjd än Akto.
Akto's snedtak gav mig klaustrofobi, Soulo var dock helt ok för mig, men lite för tungt.
Tälten verkar heller inte utformade med tanke på användning av tjockare luftmadrass.
Abiskot verkar lite bättre ur den synvinkeln möjligen?

Tältet bör tåla lite dåligt väder och skaplig vind.
Har smalat ner urvalet till ovanstående tält. Har även kikat på Anjan 2 som
ju är rymligt och lätt men det känns som det kan bli lite för dragigt vid lite kallare väder?

Hur pass mycket rymligare är Ringstind 1 än Abisko LW 1 och Akto?

Verkar inte finnas mycket praktiska erfarenheter av fjällräven tältet,
men det säljs på många ställen.

Helsport verkar svårt att få tag på/kika på IRL i sverige,
några tips om var man kan köpa dessa?

alla tips och synpunkter välkomna!
 
vad gäller vikten på ringstind 1 så hittar jag uppgifter mellan 1,75 till 2,0 kg (inkl tältpinnar)
är det någon som har vägt den senaste modellen (den med DAC stänger antar jag) ?
och då menar jag komplett tält inkl. allt man behöver för att sätta upp tältet.

Fanns tydligen ett Ringstind Light 1 tidigare som vägde ca 1,55 kg totalt? men den verkar inte finnas kvar längre, ringstind Light 2, skulle ju kunna vara intressant också (1,75 kg), ännu rymligare

viktmässigt så vore det förstås trevligt att hamna på 1,5 kg för komplett tält men samtidigt vill man ju att det skall hålla ett tag och UL tälten som t ex Ringstind superlight 1-2 (ca 1kg) verkar också tämligen fladdriga i stark blåst, där man verkar ha sparat in på staglinor, antar att ytterduken kommer att lägga sig på innertältet rätt omgående om det regnar och blåser lite.
 
(...) men samtidigt vill man ju att det skall hålla ett tag och UL tälten som t ex Ringstind superlight 1-2 (ca 1kg) verkar också tämligen fladdriga i stark blåst, där man verkar ha sparat in på staglinor, antar att ytterduken kommer att lägga sig på innertältet rätt omgående om det regnar och blåser lite.
Har du, eller någon du känner, varit med om att det faktiskt hänt? Obs ingen retorisk fråga, som ägare till en Ringstind SL är jag helt enkelt intresserad av all tillgänglig feed-back.

Kan bara konstatera, att jag sov i min SL när det uppmättes 22 sekundmeter i snitt på närliggande fjällstation (men det var byig vind+ösregn och jag tältade högre/mer oskyddat), utan tygfladder och med redig distans mellan ytter- och innerduk. Likaså under de övriga 9 av min senaste norska turs 10 tältnätter, då det ösregnade ungefär lika mycket på tvären :p.
Tältet är asymmetriskt, sätter man (som man ska) den korta (och dessutom stagade) sidan mot vinden har man inga stora fria tygytor som kan bete sig särskilt elakt.
Det verkar f ö vara lika många stagpunkter på (i alla fall min egen) SL, som på de "tunga" versionen.
 
Har du, eller någon du känner, varit med om att det faktiskt hänt? Obs ingen retorisk fråga, som ägare till en Ringstind SL är jag helt enkelt intresserad av all tillgänglig feed-back.

Kan bara konstatera, att jag sov i min SL när det uppmättes 22 sekundmeter i snitt på närliggande fjällstation (men det var byig vind+ösregn och jag tältade högre/mer oskyddat), utan tygfladder och med redig distans mellan ytter- och innerduk. Likaså under de övriga 9 av min senaste norska turs 10 tältnätter, då det ösregnade ungefär lika mycket på tvären :p.
Tältet är asymmetriskt, sätter man (som man ska) den korta (och dessutom stagade) sidan mot vinden har man inga stora fria tygytor som kan bete sig särskilt elakt.
Det verkar f ö vara lika många stagpunkter på (i alla fall min egen) SL, som på de "tunga" versionen.

tack för dina synpunkter,
jag läste din recension också om superlight,
alltid intressant med IRL erfarenhet…
:)

såg nån kommentar på nätet om att den långa sidan kunde sjunka ner lite, när det piskar på lite
men det gällde ringstind classic, men det är ju liknande konstrukiton,
fel uppsättning eller vinden kanske vände på natten, är man dessutom lång och ligger på luftmadrass så ökar nog risken för närkontakt med ytterduken misstänker jag. I Akto är det ett problem i alla fall. Förhoppningen är att Ringstind 1 har lite mer utrymme på höjden. Mindre problem om man ligger på tunnare typ ridge-rest förstås.

HS superlight är nog tyvärr lite för lågt för mig, har svårt att föreställa mig att det skall kännas högre än Akto?? men asymetrin kanske gör att det känns rymligare?

Tidigare fanns ju ett ringstind light 1 också, som hade passat mig bättre,
men det verkar inte finnas längre, 1,5-1,6 kg hade varit riktigt bra vikt,

staglinor ja, ser ut som att ringstind 1 classic har totalt 5 fästpunkter på bågen,
kan bara se 2 st på Superlight?
http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Ringstind

Lite skeptisk mot UL-grejerna är jag, samtidigt vore det ju superskönt med ett tält som bara väger 1 kg efter att ha släpat på ett Soulo senaste åren…
men nu är Soulot sålt så nytt tält måste införskaffas…
och tanken var ju att spara lite vikt där,
 
Senast ändrad:
(...) HS superlight är nog tyvärr lite för lågt för mig, har svårt att föreställa mig att det skall kännas högre än Akto?? men asymetrin kanske gör att det känns rymligare? (...)
Jag har provlegat/provsuttit i (bland mycket annat) Akto under mina långa "utredningar" inför tältköpet. SL är betydligt rymligare, det är ju tänkt som ett "spartanskt tvåmanstält" för tävlingssammanhang. Högpunkten kommer också, tack vare asymmetrin, mer på rätt ställe, när man sätter sig upp. Tonårsdottern (172 cm lång) och hennes 183 cm långa kille använde SL utan att blinka på en dryg veckotur, men de var i o f s mycket nyförälskade ;).
(...) staglinor ja, ser ut som att ringstind 1 classic har totalt 5 fästpunkter på bågen,
kan bara se 2 st på Superlight?
http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Ringstind
Det var märkligt - mitt eget ex har bevisligen stagpunkter mitt på resp. sidosöm, precis som "gamla" Ringstind - se bildbevis nedan (ovanligt slarvig uppsättning, men det beror på en jättesten mitt i alltihop). Men de syns inte på Helsports hemsida! Har de skippat dem, är det ett klart nerköp. Maila & fråga, de har superfin kundtjänst.
 

Bilagor

  • 13 246.jpg
    13 246.jpg
    57.1 KB · Visningar: 1,554
Jag har provlegat/provsuttit i (bland mycket annat) Akto under mina långa "utredningar" inför tältköpet. SL är betydligt rymligare, det är ju tänkt som ett "spartanskt tvåmanstält" för tävlingssammanhang. Högpunkten kommer också, tack vare asymmetrin, mer på rätt ställe, när man sätter sig upp. Tonårsdottern (172 cm lång) och hennes 183 cm långa kille använde SL utan att blinka på en dryg veckotur, men de var i o f s mycket nyförälskade ;).

:)
det låter ju tryggt,

jämförde lite golvyta och det visar sig att
superlight 1-2 faktiskt blir billigare per m2 jämfört med Abisko Lightweight 1!
I alla fall utan att räkna in absiden, AL1 har störst absid av alla 1,1 kvm
golvytan för AL1 är ca 1,5 kvm och SL1-2 ca 2,3 kvm,
och halva vikten då,

och med tanke på vikten jag sparar så kan jag ev.
skippa att köpa en lättare sovsäck som jag ev. tänkt.

jaja, man får försöka lura sig själv så gott det går, eller ja,
motivera priset och nyttan menar jag.

less is more, feng shui etc…
och det kostar ju som bekant att ligga på (fjäll)topp!
:)
 
(...)
jaja, man får försöka lura sig själv så gott det går, eller ja,
motivera priset och nyttan menar jag.

less is more, feng shui etc…
och det kostar ju som bekant att ligga på (fjäll)topp!
:)
Hmm, har du börjat fundera på Ringstind SL så kolla verkligen, att de inte skippat några stagpunkter. Jag skulle inte köpa den, om de gjort det.
Köper du den på rea någonstans, så kolla även, att den inte är så pass gammal att den levereras med gamla stänger av Helsports egenframtagna (med egentligen kinesisktillverkade) modell. Fr o m förra året ä den försedd med 8,05 mm DAC-stänger, och skillnaden är uppfattbar. Jag fick stängerna blixtsnabbt & gratis utbytta av Helsport så fort jag hört av mig med frågan (hann alltså inte ens be om de nya ;)).

Absiden /se bild) rymde ledigt en fullpackad stående Osprey Exos 58 på kortsidan, samt kängor, kök, mat etc, men kanske inte några 100-liters monstersäckar (men det verkar inte du heller intresserad av ;)).
I o m att innertältet är så pass brett, gå det ju också att antingen dra in dess långsida för att få större absid, eller förvara mer inne.
 

Bilagor

  • 13 348.jpg
    13 348.jpg
    86.7 KB · Visningar: 1,438
Hmm, har du börjat fundera på Ringstind SL så kolla verkligen, att de inte skippat några stagpunkter. Jag skulle inte köpa den, om de gjort det.
Köper du den på rea någonstans, så kolla även, att den inte är så pass gammal att den levereras med gamla stänger av Helsports egenframtagna (med egentligen kinesisktillverkade) modell. Fr o m förra året ä den försedd med 8,05 mm DAC-stänger, och skillnaden är uppfattbar. Jag fick stängerna blixtsnabbt & gratis utbytta av Helsport så fort jag hört av mig med frågan (hann alltså inte ens be om de nya ;)).

Absiden /se bild) rymde ledigt en fullpackad stående Osprey Exos 58 på kortsidan, samt kängor, kök, mat etc, men kanske inte några 100-liters monstersäckar (men det verkar inte du heller intresserad av ;)).
I o m att innertältet är så pass brett, gå det ju också att antingen dra in dess långsida för att få större absid, eller förvara mer inne.

jo läste det där med DAC stängerna,
lurigt sånt där om man beställer på webben,

problemet verkar vara att få tag i ett grönt i Sverige,
är bara XXL som verkar kunna leverera, men osäker leveranstid, och ej butiksvara,
priset är 5800 SEK, jag tycker det känns lite orimligt jämfört med vad det kostar i Norge,
ca 4800 SEK på xxl.no:s sida…översatt från de norska kronorna.
det blåa är lite billigare och finns i butik, jag har varit och kikat på det tidigare,
kompakt och lätt minst sagt..

några tips om bättre inköpsställen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
Kimkim tältval Bo och sova 10
Trottoarbonn Tältval. hjälp!! Bo och sova 11
G.Kraft Tältval - 2 personer stor abside max 2.5kg Bo och sova 13
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
Dannepihls Ensam fjällvandrare problem med tältval Bo och sova 41
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
CyberJunkie Tältval: Komfort kontra Vikt Bo och sova 7
lavv Hjälp med tältval! Bo och sova 33
ViktorA tältval Bo och sova 1
n.eliasson "Tältval?" Bo och sova 10
johan5588 Tältval -Fjällräven v.s Bergans !? Bo och sova 2
-Patric- Tältval!?! Bo och sova 18
doc_torben Tältval: Hilleberg Stalon? Bo och sova 7
arghe Tältval Bo och sova 0
JANO Hjälp med tältval. Bo och sova 8
Tältval Bo och sova 7
MWox Fjällräven Abisko Shape 2 vs Nordisk Opland 2 LW Bo och sova 5
KirOHna Fjällräven Abisko View 2 Bo och sova 1
OlaCarlbom Fjällräven Abisko Lite 2, hur högt invändigt? Bo och sova 3
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
behnke fjällräven abisko endurance 3, bra investering? Bo och sova 7
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
Micro553 Abisko Lite 1 vs Enan - gärna snabbt svar Bo och sova 9
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
Jojosurf Sovsäck +6 abisko - nikk juli? Bo och sova 5
Chrabban Tält för Abisko - Nikkaluokta i sommar Bo och sova 41
olastefan Fjällräven abisko lightweight 2 Bo och sova 5
kilo_one_six Fjällräven Abisko Lightweight 1 Bo och sova 40
per.bore Abisko Lightweight 2?? Bo och sova 6
Persson.F Behövs footprints för vandringen ? (Abisko - Mårma - Tjeurolahko - Nikkaloukta) Bo och sova 4
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
Lundh1 WBT3 vs Lightweight 3 Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.