Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1

(...) problemet verkar vara att få tag i ett grönt i Sverige (...)
Jag skulle inte välja den blå - mörkt inne & varmt i solen. Den ljusgröna är mycket behaglig, ljus men smälter ändå in i omgivningen. Jag är nöjd, fast mitt ideal egentligen var natur/ljus sand ;)
några tips om bättre inköpsställen?
Kanske det här? Måttlig prisvinst, men i alla fall grön, dock med de gamla bågstängerna - och därmed troligen även med de gamla stagpunkterna i behåll ;). Maila & fråga, de är snabba med svar. Stängerna kan man som sagt få nya av Helsport.

Eller det här, om du vill köpa i Sverige?
 
Jag skulle inte välja den blå - mörkt inne & varmt i solen. Den ljusgröna är mycket behaglig, ljus men smälter ändå in i omgivningen. Jag är nöjd, fast mitt ideal egentligen var natur/ljus sand ;)

Kanske det här? Måttlig prisvinst, men i alla fall grön, dock med de gamla bågstängerna - och därmed troligen även med de gamla stagpunkterna i behåll ;). Maila & fråga, de är snabba med svar. Stängerna kan man som sagt få nya av Helsport.

Eller det här, om du vill köpa i Sverige?

grönt måste det bli,

skumt det där med stagpunkterna,
här verkar dom finnas i alla fall, i en video från mars 2013:
5,41 in i videon
http://www.youtube.com/watch?v=wZ_s9uz01is

kanske är så att dom inte syns när linorna inte är monterade bara?
 
oj,

outdoorexperten ville ha 7000 för superlight,
det är nog dyrast i världen misstänker jag...
:)

tyskarna var lite mer på och kunde gå ner lite i pris,
ca 5000 för det gröna,
känns ju lite rimligare,

undrar hur många år det håller,
ett akto torde ju hålla i 10 år i alla fall,

kanske hälften?
 
(...) undrar hur många år det håller,
ett akto torde ju hålla i 10 år i alla fall,
kanske hälften?
Måste väl rimligen mer bero på hur många dagar om året och i vad för sorts terräng, väder etc du tänkt använda det ;).

Men visst, tältet har ju inte funnits i så hemskt många år, så det är egentligen ingen som än så länge verkligen kan svara på en sådan fråga. Helsport vågar i alla fall ge 5 års garanti, om det nu kan tyda på något.

Jag tältar oftast högt uppe i stenig terräng, så vad som väckte mina betänkligheter var det ganska tunna golvet - där tycker jag Helsport låtit viktjakten gå före sunda förnuftet. Men vet, det gör jag ju inte - än så länge har jag inte sett tecken på onormal känslighet, men jag är rätt stingslig med att välja/rensa tältplatsen, och upp till ställen som Tatra tar jag med lite vanlig bubbelplast att lägga under (det blir ju lite varmare & mjukare också, så den lilla vikten/volymen har jag flerfaldigt igen på att kunna välja ett tunnare liggunderlägg ;)).

Det var i o f s flera år sen jag frågade, men åtminstone då ställde även Helsport upp på att byta ut slitna tältgov till ett rimligt pris.
 
Jag kan bidra till att bringa lite klarhet i detta med staglinor på kortsidan av tältet. Jag köpte mitt Ringstind SL i dec. förra året och tältet har samma stagpunkter utefter kortsidans sidosömmar som Joannas tält har på bilden (samt staglinor utefter bågen). Det levererades även med DAC-stängerna. I medföjande mail står det att tältet är modell 2013.

Har inte testat tältet i fält ännu, bara satt upp det på prov på en äng. Köpte ett blått tält av estetiska skäl (blått är flott). Köpställe: Backpackingforever.de, pris ca 4100:- under en kampanj. Kan dock inte hitta tältet där nu, hittar överhuvudtaget ingenting alls på deras hemsida. Har de lagt av?
 
Måste väl rimligen mer bero på hur många dagar om året och i vad för sorts terräng, väder etc du tänkt använda det ;).

Men visst, tältet har ju inte funnits i så hemskt många år, så det är egentligen ingen som än så länge verkligen kan svara på en sådan fråga. Helsport vågar i alla fall ge 5 års garanti, om det nu kan tyda på något.

Jag tältar oftast högt uppe i stenig terräng, så vad som väckte mina betänkligheter var det ganska tunna golvet - där tycker jag Helsport låtit viktjakten gå före sunda förnuftet. Men vet, det gör jag ju inte - än så länge har jag inte sett tecken på onormal känslighet, men jag är rätt stingslig med att välja/rensa tältplatsen, och upp till ställen som Tatra tar jag med lite vanlig bubbelplast att lägga under (det blir ju lite varmare & mjukare också, så den lilla vikten/volymen har jag flerfaldigt igen på att kunna välja ett tunnare liggunderlägg ;)).

Det var i o f s flera år sen jag frågade, men åtminstone då ställde även Helsport upp på att byta ut slitna tältgov till ett rimligt pris.

skyddsgolv är nog inte så dumt,
bubbelplast låter mjukt, fast man vaknar inte av smällarna när bubblorna går sönder då?
:)
 
Jag kan bidra till att bringa lite klarhet i detta med staglinor på kortsidan av tältet. Jag köpte mitt Ringstind SL i dec. förra året och tältet har samma stagpunkter utefter kortsidans sidosömmar som Joannas tält har på bilden (samt staglinor utefter bågen). Det levererades även med DAC-stängerna. I medföjande mail står det att tältet är modell 2013.

Har inte testat tältet i fält ännu, bara satt upp det på prov på en äng. Köpte ett blått tält av estetiska skäl (blått är flott). Köpställe: Backpackingforever.de, pris ca 4100:- under en kampanj. Kan dock inte hitta tältet där nu, hittar överhuvudtaget ingenting alls på deras hemsida. Har de lagt av?

det låter bra det,

Backpackingforever.de verkar ha lagt av…
forever blev visst inte för alltid…
:)

men bra pris där…
och kollar man prisjakt norge så verkar priset på tältet gått upp och ner en hel del…

http://www.prisjakt.no/product.php?pu=922469

kanske lika bra att iskallt avvakta nån kampanj…
 
Nu har jag haft nöjet att med hjälp av Naturkompaniets trevliga personal få titta närmare på Fjällräven Abisko lightweight 1. Ett stort tack till deras engagemang.

Uppsättningen var väldigt enkel, 2 korta och 1 lång stång.
Tältet står själv med 4-5 markpinnar, men sen bör man förstås fästa de 4 stormlinorna också.

Första intrycket var mycket gott. Verkar vara av god kvalitet. Mesh i hela dörren om man vill ända ner till golvet, och den går att täcka för helt.

2 takventiler justerbara från insidan med mesh.
Stor absid. Mycket bra takhöjd i innertältet, Inga problem med att sova eller sitta bekvämt på en tjock luftmadrass och jag är 185 cm lång. Det känns högt i tak helt enkelt. Ett mysigt tält och inte alls klaustrofobiskt.

Golvytan är inte så stor som i HB Soulo men för mig skulle den räcka till, men det hade inte gjort något om det varit lite bättre ligglängd. Är man längre eller bredare än genomsnittet så kan det bli trångt.

Absiden är stor som sagt och en ryggsäck får plats till höger om ingången och står inte i vägen för in och utgång.

Så långt allt gott och tältet verkade precis lika trevligt som jag trodde.

Nu till det som kanske inte var lika positivt.

Separation mellan innertält och yttertält. På den fronten såg det inte lika bra ut. Först noterade jag att det i fotändan var kontakt mellan inner och ytterduk, sen såg jag att det såg ut på näsan samma sätt i stora delar av tältet. Vi försökte mecka lite med uppsättning men det verkade inte hjälpa. En viss statisk komponent var inblandad. Innertältet sög sig mot ytterältet verkade det som, men vet inte om det var det som var problemet egentligen. Snarare så att fäststropparna mellan inner och ytter var för korta och gick inte att justera.

Tänker kontakta Fjällräven och fråga om detta. Gjorde vi nåt fel vid uppsättningen? Måste tältet jordas för att innerduken inte skall klibba fast?

Återkommer, är det nån som har mer erfarenhet av tältet och detta "problem" så är jag tacksam för feedback.

I vilket fall, lite synd på ett väldigt trevligt tält, som jag lätt kunde ha köpt.

Bantat till 1500 gram, aningen längre ligglängd och bättre separation med inner/yttertält så skulle det vara ett tält i absolut toppklas.
 
Separation mellan innertält och yttertält. På den fronten såg det inte lika bra ut. Först noterade jag att det i fotändan var kontakt mellan inner och ytterduk, sen såg jag att det såg ut på näsan samma sätt i stora delar av tältet. Vi försökte mecka lite med uppsättning men det verkade inte hjälpa. En viss statisk komponent var inblandad. Innertältet sög sig mot ytterältet verkade det som, men vet inte om det var det som var problemet egentligen. Snarare så att fäststropparna mellan inner och ytter var för korta och gick inte att justera.

Jag drar mig till minnes att det såg likadant ut första gången jag monterade mitt Helags från Hilleberg. Innertältet sög fast mot yttertältet pga statisk elektricitet. Det var torrt i luften och tältet var nytt och rent. En blomspruta med vatten löser det problemet. Spraya mellan inner och yttertält. Då får du en mer realistisk bild av hur innertältet kommer att hänga.

Lycka till, Klas
 
Jag drar mig till minnes att det såg likadant ut första gången jag monterade mitt Helags från Hilleberg. Innertältet sög fast mot yttertältet pga statisk elektricitet. Det var torrt i luften och tältet var nytt och rent. En blomspruta med vatten löser det problemet. Spraya mellan inner och yttertält. Då får du en mer realistisk bild av hur innertältet kommer att hänga.

Lycka till, Klas

tack för tipset,
förmodligen lär det funka bättre i praktisk användning,
tältet blir ju ordentligt jordat med sina markpinnar,

Ovanligt korta stroppar på innertälts-infästnigen tyckte jag nog att det såg ut som att det var
jämfört med en del andra tält. Ytterduken såg ut att bukta lite inåt på sina ställen också.
Kanske går att fixa med uppsättningen.

Sen är det ju mycket mesh i taket, två takventiler och mesh i hela sido-dörren om man vill så
det kanske inte blir nåt kondens-dropp ändå när det väl kommer till kritan.
 
2014 års RIngstind SL

Har själv Ringstind SL 1-2 som en av toppkandidaterna i kommande tältköp, och efter att ha haft stor nytta av diskussionerna här och nu klämt, känt och varit kräsen, jobbig kund hos XXL har jag funnit följande.

2014 års modell av Ringstind SL har kvar samma två stagpunkter, både den vid tältstången och den främre (mot huvudändan). Dock har något snille ;) kommit på idén att sammanlänka dessa och låta dem få en gemensam lina sista biten (se bild) och följaktligen även dela tältpinne (följer alltså med 11 tältpinnar istället för, som tidigare, 13).Det positiva är förstås att det är enkelt att själv med några meter dyneema, ett par linsträckare och tältpinnar återfå full funktion av två stagpunkter.


Övriga "uppdateringar" på 2014 års modell jag noterat (förutom detaljer och ytfinish som ger en "modernare" känsla på samma subjektiva vis som med loggor/typsnitt osv...) är:
*Alla linor är utbytta till 1,5 mm dyneema
*Stängerna vid fotänden är tillräckligt långa/ordentligt insydda och riskerar inte att trilla ut
*Innertältet har fått en ljusare gul färg - bra för oss som kan tänka oss blått tält då det ger en ljusare miljö invändigt
*Golvet har blivit grått - läskigt då det subjektivt kan upplevas ännu tunnare/skörare
*Man har (snillet igen) ersatt tvåvägsblixtlåset i yttertältets öppning med envägs dito.
 

Bilagor

  • 20140907_162757.jpg
    20140907_162757.jpg
    37.6 KB · Visningar: 515
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
Kimkim tältval Bo och sova 10
Trottoarbonn Tältval. hjälp!! Bo och sova 11
G.Kraft Tältval - 2 personer stor abside max 2.5kg Bo och sova 13
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
Dannepihls Ensam fjällvandrare problem med tältval Bo och sova 41
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
CyberJunkie Tältval: Komfort kontra Vikt Bo och sova 7
lavv Hjälp med tältval! Bo och sova 33
ViktorA tältval Bo och sova 1
n.eliasson "Tältval?" Bo och sova 10
johan5588 Tältval -Fjällräven v.s Bergans !? Bo och sova 2
-Patric- Tältval!?! Bo och sova 18
doc_torben Tältval: Hilleberg Stalon? Bo och sova 7
arghe Tältval Bo och sova 0
JANO Hjälp med tältval. Bo och sova 8
Tältval Bo och sova 7
MWox Fjällräven Abisko Shape 2 vs Nordisk Opland 2 LW Bo och sova 5
KirOHna Fjällräven Abisko View 2 Bo och sova 1
OlaCarlbom Fjällräven Abisko Lite 2, hur högt invändigt? Bo och sova 3
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
behnke fjällräven abisko endurance 3, bra investering? Bo och sova 7
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
Micro553 Abisko Lite 1 vs Enan - gärna snabbt svar Bo och sova 9
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
Jojosurf Sovsäck +6 abisko - nikk juli? Bo och sova 5
Chrabban Tält för Abisko - Nikkaluokta i sommar Bo och sova 41
olastefan Fjällräven abisko lightweight 2 Bo och sova 5
kilo_one_six Fjällräven Abisko Lightweight 1 Bo och sova 40
per.bore Abisko Lightweight 2?? Bo och sova 6
Persson.F Behövs footprints för vandringen ? (Abisko - Mårma - Tjeurolahko - Nikkaloukta) Bo och sova 4
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
Lundh1 WBT3 vs Lightweight 3 Bo och sova 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...