Tälttips ej lättvikt.

Söker ett bra allround tält, allt från vandring till övernattning när man är ute på sjön. Hittat mitt drömtält. Hilleberg Nammatj 3GT. Det har allt jag söker förutom priset. Det kanske slutar med det ändå, men måste ändå kolla om det finns mer prisvärda alternativ.
Som rubriken säger. Lättvikts tält är inte intressant. Vill inte betala ett öre extra för att få en tunnare duk och några hekto lättare. Har hund också så robust golv är inte fel.
Ska vara ett 3mans tält. Lätt att sätta upp själv. Behöver inte vara 4 säsong tält även om det inte gör något, men minst 3.
Gärna tunnel, men är inte ovillig till kupol om det är bra.
Har ni några förslag??
 

Lite större men kan absolut rekommenderas. Jag har tvåmanstältet sedan många år och påstår att det i stort motsvarar de finaste tälten från Hilleberg, Helsport och Fjällräven. Komplettera med ett gäng x-pegs från Hilleberg och du är hemma.

För priset är det ett riktigt fynd och du blir inte missnöjd. Kanske lite väl stort om det är du och hunden men väger ungefär som Nammatj 3 GT.

Jag har också flera andra tält från Hilleberg (tex Nammatj 3GT) så jag jämför definitivt på samma dag som det heter.
 
Tack för tipsen. Särkilt det sista från Arctic verkar väldigt intressant. Tar kanske lite mycket plats? Blir lite svårare att hitta lämplig yta att slå upp det på. Men samtidigt väldigt mycket utrymme. Skönt om vädret är dåligt.
 
Skillnaden mot tex Nammatj 3GT är marginell... vad gäller yta. Måtten framgår ju. :)

En kompis köpte för övrigt WBT-4 och även han är imponerad av det. Särskilt med tanke på priset så är det ju en nobrainer. Nästan så jag blir sugen själv bara för att det är ett fint tält.
 
Det kostar nog 2500-3000 innan det är hemma i Sverige. Okänd kvalitet...

Som sagt, WBT-4 är en riktig nobrainer.
 
Ska ev köpa ett tremanna i sommar och sneglar just nu på Snugpak Bunker. I och för sig kupol men de har också Scorpion som ju är tunnel. De verkar båda tåliga till ett rimligt pris.
 
Det jag menar med att vikten inte är så viktigt är att jag inte vill ha ett superlätt tält. Där man gjort allt för att vara så lätt som möjligt. Om det väger 2 eller 4kg gör absolut ingenting. Men över 8kg. Då börjar det bli väl saftigt. Kan tänka mig att den är rätt stor nedpackad också? Måste ju plats i ryggsäcken vid vandringar också.
 
Visst skiljer packstorlek mycket, lättviktstälten brukar bli betydligt mindre har själv 5 tält i familjen, från 5-6kg 4manna till 800g 1manna, Hilleberg kaitum 3 och nallo 2. Just nu är lanshan 2 pro som är favoriten för sommar i familjens tältutbud - men det är lättvikt, fast mer komfort än hillenbergtälten vi har ändå eftersom designen känns rymligare med högre takhöjd. Det är ju ett billigt tält (1400kr) men finns många liknande i premiummaterial från andra märken och högre prisklass.

Vill mest bredda till fler varianter av tält då det ändå är ett ganska stort köp, lite beroende på vad en köper :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.