Lättare 3-manna tält 4-säsongs sökes

En fundering som har dykt upp. Har ett Kaitum 3 på gång i nyskick för 6500:- det bör väl kunna anses vara rätt kurs?

Paddlar lite havskajak, funderar på hur bra Kaitum fungerar för detta? Alltså är det en jättestor nackdel att det inte är självstadgande likt Allak? Eller kommer det fungera bra måntro? Finns det något vettigt tillbehör som gör att man kan resa tältet där det är hårt/stenigt/berg?

Kaitum måste vara ett av de allra bästa tälten för långa personer. Jag köpte ett Kaitum 3 GT häromåret som komplement till befintligt Keron 4GT och med tanke på vikt- och packvolymskillnaden är Kaitum helt sjukt rymligt. Packar man stängerna separat blir tältpåsen nästan overkligt liten om man har kompressionspåse. Inte jättestor skillnad mot mitt WBT-2 faktiskt... Ligglängden inuti är väl 220cm eller så, och med absiderna har man allt utrymme man behöver, även på MC-turer med skinnställ, väskor osv för två-tre personer. Nackdelen är att det är långt och kräver lite plats.

Magiskt bra tält.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har ett Kaitum 3 och är väldigt nöjd med det. Kollade många tält och funderade länge innan jag slog till och har inte ångrat mig :)
För två vuxna kan jag bara varmt rekommendera tältet, lyxigt rymligt då.
Ventilerna i Kaitum har två olika vävar för att kunna ventilera samtidigt som det hindrar snö från att komma in vintertid, det saknar dock myggnät för sommaren.
Vertikala gavlar som det är i innertältet i Keron & Kaitum är bra om man är lång.

Eftersom ni vill ha hunden med er så kan det vara värt att fundera lite till. -Ska hunden sova i innertältet eller absiden?
Vävarna i black label tälten är kraftigare, även i innertältet. Kan vara värt att reflektera över om hunden ska vara i innertältet.
GT versionen har en stor absid som lätt rymmer en hund, men kan vara svårt att hitta plats för tält som är över fem meter långa...

När det kommer till att ha Kaitum vid utflykter med kajak så tycker jag att det borde fungera fint, det räcker med att spänna 4 markfästen för att tältet ska stå. Med lite kreativitet och extra snören/remmar så går det att få upp tältet även på klippor med hjälp av stenar o dyl.
Det finns många tips via Hillebergs hemsida och även filmer på deras kanal på Youtube.

Lycka till med val av tält och uppdatera vilket det blev till slut :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips