Tältplatser i Finsetrakten?

Hej! Vi sitter och planerar en vandringstur nu i sommar på ca tre-fyra dagar med start i norska Finse. Det verkar ju vara en alldeles fantastisk upplevelse enligt många vittnesmål och reseberättelser. Även färden dit.
Det som inte nämns så mycket är möjligheten att hitta vettiga tältplatser. Norrmännen går ju mest mellan hytter - men vi går med tält. Terrängen verkar som sagt vacker, men tämligen ogästvänlig för tältare.
Vad säger det samlade forumet om den utsikten? Vilka är erfarenheterna? Dödfött, möjligt eller en baggis? Och går det att hitta en tältplats nära själva Finse?
(I nuläget ser vår resrutt ut som följer: Finse - Geiteryggen - Österbö - Vassbygdi.)
 
Närmsta tillåtna plats är pecis söder om FInsevatnet. Nära, men fel håll. Lite länge bort, men rätt håll är där leden korsar Finseåi.
RIMG0378.jpeg
 
Tack Peter! Det låter ju lovande. Vilken är din generella bild - är det svårt att hitta platser att tälta på? (Och hur oländig är terrängen? Vi har ju klart tyngre säckar än de som vandrar via hytter.)
 
Vilken tur gick du P H.
Jag ska dit snart Finse - Haukeliseter med ev en sväng runt Hardanger Bree
Att det är minst lika vind/regn utsatt som i N SV fjällen har jag sett på andra Webforum men vilket Tält förbud menar du är det runt DNT stugan (utan att betala avg.)
N om sjön så går ju Järnvägen en lång sträcka väl nära.
Jag kommer fram ca 18.15 och planerar gå minst 10 km så ej akt för mig men om tåget blir försenat så kan uppl uppskattas.
Sedan har jag kvar val av lågskor/kängor ev komb med damasker har ca 20 kg start vikt så om ej mkt vatten klarar jag vilket som.
DNT Haukeliseter rek lågskor men ev pga de kanske ej såg att jag skulle anv tält,kan man torka skodon inne kanske det kvittar vilket.
Sett att det varit mkt nederbörd men nu varning för skogsbrand på Yr sidan för Haukeliseter.
Det är mkt broar men även många små vattendrag samt om V vind många lågtryck som kan höja vattennivån snabbt.
 
Det är ju ganska högt upp, dvs stenigt. Men om det inte är ren blockterräng kan man alltid hitta tältplatser. Det är väl bara att ge sig iväg och prova ---
 
Vilken tur gick du P H.
Jag ska dit snart Finse - Haukeliseter med ev en sväng runt Hardanger Bree
Att det är minst lika vind/regn utsatt som i N SV fjällen har jag sett på andra Webforum men vilket Tält förbud menar du är det runt DNT stugan (utan att betala avg.)
N om sjön så går ju Järnvägen en lång sträcka väl nära.
Jag kommer fram ca 18.15 och planerar gå minst 10 km så ej akt för mig men om tåget blir försenat så kan uppl uppskattas.
Sedan har jag kvar val av lågskor/kängor ev komb med damasker har ca 20 kg start vikt så om ej mkt vatten klarar jag vilket som.
DNT Haukeliseter rek lågskor men ev pga de kanske ej såg att jag skulle anv tält,kan man torka skodon inne kanske det kvittar vilket.
Sett att det varit mkt nederbörd men nu varning för skogsbrand på Yr sidan för Haukeliseter.
Det är mkt broar men även många små vattendrag samt om V vind många lågtryck som kan höja vattennivån snabbt.

Jag gick en avbruten tur (olycka nära Østerbø), vars början var som den tur som TS talar om -- alltså motsatt riktning mot din planerade tur. 2008 rundade jag Hardangerjøkulen och då tältade jag på den anvisade platsen S om Finsevatnet. Det är, vad jag vet, tältförbud i hela Ulvik kommune. Jag hade turen att det den gången var en snöbrygga på ett kritiskt ställe. När jag försökte igen 2019 gäckades jag av en parodisk bro, gick tillbaka till Finse, vidare ett stycke förbi till platsen på min bild.
Turen finns beskriven på huthyfs.com Den parodiska bron finns avbildad på min facebooksida som "omslagsbild"

Den avbrutna norgeturen var min sista fjällvandring. En dryg månad senare, på min 75-årsdag, startade jag min sista kontinentala vandring i Surcuolm i Schweiz, och nådde efter 9 dagar San Gottardo. Min rygg pallar inte för den sortens vandring mer. Vid snart 78 får jag ta det lugnare, med cykling (hårt styrd av tillgången till campingplatser) och kanske en och annan låglandstur (gjorde nyss Gränna-Tranås, fyra dagar, en hemsk etapp och tre hyfsade, med mina första fria läger sen schweizturen 2019).
 
Tack Peter! Det låter ju lovande. Vilken är din generella bild - är det svårt att hitta platser att tälta på? (Och hur oländig är terrängen? Vi har ju klart tyngre säckar än de som vandrar via hytter.)
Om du kollar mina reseberättelser, med några tusen bilder, på huthyfs.com, kan du se att tältmöjligheterna är rika i de sydnorska fjällen, där jag varit ungefär 20 somrar. Och terrängen varierar naturligtvis. Ska jag jämför med ngt svenskt får det bli Jämtland (min sista fullbordade fjälltur, 2017), ty därutöver har jag bara varit fem dagar i Arjeplogsfjällen. Ungefär lika lätt, men lite mer spännande vyer.

Jag vet inte hur tungt hyttevandrare bär. Min norm var de sista 10 åren, eller så, att 13-14 kg ska räcka till 8-9 dagar i fjällen eller 7 dar i Alperna/ Pyreneerna.
 
ok ska troligen gå första dag utanför kommun gränsen men får ingen träff på tält eller campingförbud på kommunens hemsida.
Lärde mig förra året att ej ha bättre utr än absolut nödvändigt och korta av på antal dagar och då matens vikt för minska slitage på knän.
Jag har ju ca -14 år på din ålder så orkar ju bära + 30 men får på slutet av turen lite problem men vid max 20 kg och nya kängor med bra stötupptagning räknar jag med att det går bra i år men verkar bli en blöt inledning betr nederbörd.
 
ok ska troligen gå första dag utanför kommun gränsen men får ingen träff på tält eller campingförbud på kommunens hemsida.
Lärde mig förra året att ej ha bättre utr än absolut nödvändigt och korta av på antal dagar och då matens vikt för minska slitage på knän.
Jag har ju ca -14 år på din ålder så orkar ju bära + 30 men får på slutet av turen lite problem men vid max 20 kg och nya kängor med bra stötupptagning räknar jag med att det går bra i år men verkar bli en blöt inledning betr nederbörd.
Jag har aldrig burit 30 kg och knappast nån gång över 20 kg. Skulle inte ens klara av att hantera större packning på tåg. Kanske jag minns fel; förbudet är iaf utfärdat av Ulvik kommune, men gäller kanske bara Finsehytta med omgivningar.
 
Finns ingen som vill bära mkt men om man är stor eller lång så blir den minsta packningen flera kg tyngre pga allt måste vara större så 20kg kanske motsvarar 15-18 för andra lika 33 kg kanske blir 25 då.
Värre är det ju för typ fjälljägare då alla ipc måste ta ca 36 kg oas egen storlek.
Men med knäskydd och stavar och spec teknik när man tar på sig packning och reser sig upp tex rastar i sluttningar med fast mark som ej ger efter men i bland glömmer man och får fälla ihop stavar och ta fart med dessa bakom sig eller trycka ifrån med armarna,och sedan ha stabilare kängor än andra så man ej vrickar fötterna vid lite obalans.
Jag har haft grannar som stensättare och betongguppar då var 50 kg säckar med cement inga problem.
Jag själv var på byggen och fick bära bensindrivna bergborrmaskiner och extra dunk bensin osv långt innan det fanns 4-hjulingar,fast man bara var 14-15 år.
Alt med små tält tex är de flesta helt otänkbara och man måste ha typ 230-240 inv längd pga ber på lutning då blir det ca 0.5 kg extra bara på tältet,några 100 gr på ryggsäck ,sovsäck ,liggundrlag,1-2 str större kläder och kängor.
Min minsta vikt utan mat minst 8 kg + 7-900 gr mat/dag +kamera och telefon,GPS,PB då blir det minst 20 kg på ca 12 d.,och då alpin utr ca 2 kg till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
Saltlakrits Tankar om tältplatser Fjällvandring 15
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
elihe1 Tältplatser Fjällvandring 2
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Erixolen Tältplatser V om Guoblacorru? Fjällvandring 9
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
jesperk Tältplatser i Trollheimen Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
UAO Tältplatser vid Hukejaure Fjällvandring 3
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
majjen Underbara tältplatser Fjällvandring 16
ekonom Tältplatser Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 6
majjen "Nya" tältplatser i Sarek? Fjällvandring 23
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
Karolina P Tältplatser vid Grövelsjön? Fjällvandring 18
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
UlfRikard Tältplatser Nikkaloukta-Kebnekaise? Fjällvandring 2
jorgenhellberg Tältplatser Gjendebu till Memerubu Fjällvandring 2
Olaa tältplatser vid Sylarna mm Fjällvandring 5
Jakan Bra tältplatser? Fjällvandring 3
plu Bra tältplatser? Fjällvandring 3
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...