Tältplatser i Finsetrakten?

Finns ingen som vill bära mkt men om man är stor eller lång så blir den minsta packningen flera kg tyngre pga allt måste vara större så 20kg kanske motsvarar 15-18 för andra lika 33 kg kanske blir 25 då.
Värre är det ju för typ fjälljägare då alla ipc måste ta ca 36 kg oas egen storlek.
Men med knäskydd och stavar och spec teknik när man tar på sig packning och reser sig upp tex rastar i sluttningar med fast mark som ej ger efter men i bland glömmer man och får fälla ihop stavar och ta fart med dessa bakom sig eller trycka ifrån med armarna,och sedan ha stabilare kängor än andra så man ej vrickar fötterna vid lite obalans.
Jag har haft grannar som stensättare och betongguppar då var 50 kg säckar med cement inga problem.
Jag själv var på byggen och fick bära bensindrivna bergborrmaskiner och extra dunk bensin osv långt innan det fanns 4-hjulingar,fast man bara var 14-15 år.
Alt med små tält tex är de flesta helt otänkbara och man måste ha typ 230-240 inv längd pga ber på lutning då blir det ca 0.5 kg extra bara på tältet,några 100 gr på ryggsäck ,sovsäck ,liggundrlag,1-2 str större kläder och kängor.
Min minsta vikt utan mat minst 8 kg + 7-900 gr mat/dag +kamera och telefon,GPS,PB då blir det minst 20 kg på ca 12 d.,och då alpin utr ca 2 kg till.
Först ett litet påpekande: använd helst inte hemmagjorda förkortningar. jJag kan gisssa vad "oas" betyder, men "ipc" och "ber" har jag ingen aning om vad det betyder.

Är man lång och stor har man förstås mer att bära med. Jag är 1.72 och väger 67 kg -- ingen muskelbyggarkropp, mer löpartyp, långdistansare (ännu en bit upp i 50-åren sprang jag en 22km-runda på söndagarna). Jag har också opererat ett hälsenefäste och har en förbening i det andra, därtill flera skador i ländryggen, så jag inrättade mig efter detta, med många lätta lösningar, bl a tältet, 1,1 kg.

Nu tar det inte 12 dagar att gå från Finse till Haukeliseter. Jag har gått motsatt håll, öster om Jøkulen, vilket är den lättare sidan. Kort etapp ankomstdagen till Nupshallene, och 6 dagar till för att nå Finse, i Iugnt tempo. Jag var då knappt 65 år. Minns inte hur mycket mat jag hade med, men jag siktade på 8-9 dagar (kanske 6 kg) och kortade turen p g a det dåliga vädret. Västsidan av Jøkulen är mer krävande, speciellt norrifrån, med en mycket brant nedstigning efter det stället jag avbildat. På min sajt noterade jag att jag helst sluppe den passagen i regn.
 
Hej! Jag gick sträckan du pratar om (Finse till Vassbyggdi) för ett antal år sedan. De första dagarna uppe på fjället kommer du absolut inte ha några problem med att hitta tältplatser. Värre med sista biten nere i själva Aurlandsdalen - jag var relativt ny på detta med vandring när jag gick turen, så möjligen fanns det fler platser än jag "såg" men jag minns terrängen som väldigt "svårtältad" från en bit innan Østerbo och resten av vägen till Vassbyggdi. Mellan Østerbo och Vassbyggdi vill jag minnas att jag såg en enda eventuellt gångbar plats (halvvägs kanske..? Invid en fors, och reservation för att jag inte själv använde platsen, bara gick förbi och registerade att det eventuellt hade varit möjligt att tälta där). Jag tältade själv vid Østerbo relativt nära själva stugan, fanns en uppenbart välanvänd plätt där, och nästa gång ca en kilometer innan Vassbyggdi där det fanns en äng med högt gräs där jag såg märken efter andra tält och tältade jag också (tidig hemresa nästa morgon). Kan inte svära på mitt liv att den faktiskt var "allmänt område" dock..! Var en väldigt fin tur som jag minns med värme dock!!
 
Hej! Jag gick sträckan du pratar om (Finse till Vassbyggdi) för ett antal år sedan. De första dagarna uppe på fjället kommer du absolut inte ha några problem med att hitta tältplatser. Värre med sista biten nere i själva Aurlandsdalen - jag var relativt ny på detta med vandring när jag gick turen, så möjligen fanns det fler platser än jag "såg" men jag minns terrängen som väldigt "svårtältad" från en bit innan Østerbo och resten av vägen till Vassbyggdi. Mellan Østerbo och Vassbyggdi vill jag minnas att jag såg en enda eventuellt gångbar plats (halvvägs kanske..? Invid en fors, och reservation för att jag inte själv använde platsen, bara gick förbi och registerade att det eventuellt hade varit möjligt att tälta där). Jag tältade själv vid Østerbo relativt nära själva stugan, fanns en uppenbart välanvänd plätt där, och nästa gång ca en kilometer innan Vassbyggdi där det fanns en äng med högt gräs där jag såg märken efter andra tält och tältade jag också (tidig hemresa nästa morgon). Kan inte svära på mitt liv att den faktiskt var "allmänt område" dock..! Var en väldigt fin tur som jag minns med värme dock!!
Stort tack - det gav en bra bild av möjligheterna. Och skulle det bli svårt finns som sagt plats kring hytterna… Ser mycket fram mot denna tur, även om prognosen varslar om kyliga temperaturer ;-)
 
För den intresserade fick vi en alldeles underbar resa och hade en väldig tur med vädret. Regn vid ankomst och avfärd, men vandring i strålande sol och behagliga temperaturer.
Första natten sov vi inne på Finsehytta, vilket var skönt i ruskvädret som rådde när vi anlände med tåget på kvällen. Dagen efter tältade vi ngn kilometer efter Geiterygghytta. Där fanns flera bra platser och nära till vatten.
Nästa tältplats hittade vi, efter en ganska kämpig vandring ett par kilometer före Österbö/Steindalbergshytta.
Till sist, när vi bytte kängor mot kajak i Flåm, tältade vi på campingen. Rekommenderar alla denna tripp, men ffa etapp två, mellan Geiterygga och Österbö var ganska krävande med tung packning. Är tacksam för fint väder och att det därmed inte var något problem med t ex hala stenar.
 
Tack för återkopplingen, något jag ofta saknar.

Jag noterar i min berättelse från 2014, kort före min 70-årsdag (http://www.huthyfs.com/nor14gal/index.html ), att ett visst parti närmast norr om Steinbergsdalshytta kändes rätt konstgjort och mödosamt med en uthuggen stenig stig och otrevlig vegetation på sluttningen. Troligen hade en högre variant, över Nosafjellet, varit angenämare. Ändå bar jag inte särskilt tungt, gissar 14 kg startvikt (8 dagar), bör isf ha haft 11-12 kg kvar (jag gick åt motsat håll; f ö valde jag också omvägen över Raggsteindalen.
 
Ca en vecka senare än M.B. kom ´Vintern
ca 21/8 i Finse 18.45 gick mot Rallarvägen ˋhamnade´lite nära en hytta som såg tom ut men där var det folk fast ingen flagga men fick vara kvar utan disk.
Delar av sträckan till Rabulseater och sedan mot Liester som jag gick var krävande i regn med lera och lavbevuxna hala berg.
Berg områden utan ständig vattenföring är ok att ´klättra´stavar var ibland oanvändbara och vantar fick tas av fast kallt för att få bra grepp,utan lite vana från bohusklippor under uppväxt (ej klättring men ungdoms upptåg) så hade jag nog ej valt denna del av turen.
Över själva Hardangervidda lättgånget från Dyranut ned mot Sandhaug sedan normal lågalpin vandring på 1100-1500m kallt och blåsigt och planering av tältplats behövs ned till Haukeliseter.
Det kan ta tid att hitta lite lä mitt på HV för raster och tältplats får gå lite jämte led samt lite ont om vatten på vissa ställen.
Jfr med SV fjällen är att det är lite mer äventyrligligt lanskap och krävs något bättre vana och utrustning men relativt nära till stugor om detta skulle behövas samt lite mer folk.
För den som vill och kan gå på stugtur finns många bra val kostar dock mer än på STF men mer service och utbud.
Inga problem att låna tex WC utan avg.
Svenskar var det däremot brist på mest N.,DE.,Eng.,NL.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
Saltlakrits Tankar om tältplatser Fjällvandring 15
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
elihe1 Tältplatser Fjällvandring 2
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Erixolen Tältplatser V om Guoblacorru? Fjällvandring 9
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
jesperk Tältplatser i Trollheimen Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
UAO Tältplatser vid Hukejaure Fjällvandring 3
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
majjen Underbara tältplatser Fjällvandring 16
ekonom Tältplatser Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 6
majjen "Nya" tältplatser i Sarek? Fjällvandring 23
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
Karolina P Tältplatser vid Grövelsjön? Fjällvandring 18
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
UlfRikard Tältplatser Nikkaloukta-Kebnekaise? Fjällvandring 2
jorgenhellberg Tältplatser Gjendebu till Memerubu Fjällvandring 2
Olaa tältplatser vid Sylarna mm Fjällvandring 5
Jakan Bra tältplatser? Fjällvandring 3
plu Bra tältplatser? Fjällvandring 3
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.