Vandring i Helags

Ännu en lyrisk skildring från svenska fjällen, sommaren 2002...

Onsdag 14/8
Bilresa Stockholm-Ljungdalen/Kläppen. Lurade av Shells Geostar-program tog vi vägen över Mora och Särna tog det längre tid än beräknat. Men vägen genom Dalarna är ju vacker. Vi kom så småningom efter en kort vandring från parkeringsplatsen i Kläppen till Kesudalen vid 10-tiden på kvällen och slog upp tältet vid sjöstranden och åt kvällsvard. Efter ett tag kom vi på vad som fattades. Det var myggen. Vi saknade dom inte! Vackert och varmt väder, och badbart i sjön.

Torsdag 15/8
Vandring mot Helags, först på den livligt trafikerade leden, sedan sneddade vi åt nordväst, över de tämligen torra myrarna. Min packning väger kanske 18 kilo, Mickes är lite tyngre, flickornas lättare. (Vi har två tremanstält för fyra personer vilket känns lagom lyxigt). Det känns lite svettigt i motluten, jag kanske bör träna mera om jag ska klara av den Sarek-vandring som jag gärna vill göra nån gång….
Vi hittar så småningom Kungsleden och grinden i renstängslet på Helagsfjällets sydsida. Därefter går vi på ungefär samma höjdkurva västerut. Vi ser mycket ren, och lite folk. Efter knappt två kilometer hittar vi en fin tältplats med underbar utsikt över dalen. På kvällen tar vi en promenad för att kika på dalen mellan Predikstolen och Helags. Där ser ut att finnas bra tältplatser också, men varken morgon- eller kvällssol (om man inte går högt upp?).

Fredag 16/8
Ännu en vacker dag. Flickorna badar i en liten sjö. Sen blir det topptur med bara matsäckspackning (inte ens regnkläder). Vi sneddar upp mot renstängslet igen, och kommer fram till det en bit ovanför grinden. Därefter följer vi det upp till grytkanten, och sällar oss till mängden som bestiger Helags denna underbara sommardag. Efteråt förstår vi att vi hade tur som slapp moln uppe på toppen. På vägen ner ser vi ett magnifikt åskväder som drar bort mot Kesudalen. Det känns som om vi är på samma höjd som åskmolnen. Vi får en regnskvätt på oss strax innan vi kommer tillbaks till tälten. Det känns bara uppfriskande. På kvällen ser vi ett sällskap slå läger nere i dalen.

Lördag 17/8
Vi vaknar på morgonen i strålande sol. Dalen nedanför oss är försvunnen i ett vitulligt molntäcke.
Det är en fantastisk känsla. Vi tycker synd om dom där nere som vaknar i dimman.
Vi börjar vår återfärd, går ungefär samma väg tillbaks, men tar in på vinterleden mot Ljungdalen. Den är väl upptrampad, och spångad på sina ställen, men inte alls så trafikerad som man skulle kunna tro av ”upptrampmingsgraden”. Efter en kort dagsetapp slår vi upp tältet vid Stortjärnen. Vi får ett åskväder över oss när vi äter middag, det känns lite obehagligt eftersom vi och våra tält är det enda som ”sticker upp” i närheten. Micke gör en provisorisk åskledare av mina stavar. På kvällen plockar vi en liter blåbär. Fortfarande helt myggfritt.

Söndag 18/8
Vi går upp tidigt. Havregrynsgröt med blåbär till frukost, mums. Ännu en vacker dag. Tråkigt att behöva åka hem, men semestern är obönhörligt slut. Det går fort och lätt att gå till P-platsen, det är ju nedförslut. På vägen hem åker vi fel, det tar två mil innan vi upptäcker att vi är på väg mot Åsarna i stället för Funäsdalen. Vi vänder och tar sen så småningom vägen över Ljusdal och Bollnäs hem till Stockholm, det känns i alla fall som den går fortare än vägen genom Dalarna, även om den är några mil längre.

Vi som vandrade var:
Trygve 54 år, med ”barnen” Monika 25 , Micke 22 och Helene 18.

Se även min hemsida (där finns en bild):
http://www.algonet.se/~trygve/sv/hiking/svhiking.html
 
helags

I juli 1997, precis före anstormningen gick jag nio dagar
i Jämtlandsfjällen, varav två i Norge och en vilodag med bestigning
av Helags. Jag hade kronisk hälseneinflammation och
bestämde mig därför för att gå med lätt packning mellan stugor
(om nu det var så bra, en del etapper är LÅNGA). När
jag gick end från toppen passerade jag på c:a 1300 meters
höjd den perfekta tältplatsen, en liten våtmarksplatå med
en tjärn, en plats fullt jämförbar med en mindre cirque
i Pyreneerna. Då blev jag rejält avundsjuk på dem som
hitttat en så fin plats att slå läger. det finns mycket vackert
kring Helags men själva stugläget är en rejält sliten
trafikplats.

il C.
 
Åsarna

Men inte är det väl fel att åka via Åsarna om man ska till Stockholm?
Utan att kunna bevisa det menar jag att det är den närmaste vägen men det skiljer inte mycket.
Jag åker nästan alltid via Åsarna, möjligen är vägen något bättre över Flatruet men det är fortfarande grusväg.


mvh
Johan Lorin, nästan Storsjöbo.
 
Nej, jag ångrade mig efteråt, eftersom vi ändå åkt två mil hade det nog varit lika bra att fortsätta.
Det var det att på kartan ser det ut att vara mycket längre på smala och krokiga vägar, kanske grusvägar, om man åker över Åsarna?
 
Jag skulle tro att det inte är någon större skillnad, det är inte grus ända till Åsarna, mindre än hälften i alla fall.
Om du gillade området blir det kanske Lunndörren och Storådörren nästa gång?
Har själv i många år lurat på att gå mellan Ljungdalen och Lunndörren via Mossalassfjället och Nordsäterns fäbodvall men det har inte blivit av ännu.
Kan inte tänka mig att det skulla vara vidare mycket folk där.

Åker upp själv nästa fredag för Helags-Gåsen-Ljungris.


mvh
Johan Lorin
 
Ja, jag är rätt sugen på att gå bort mot Lunndörrsfjällen från Ljungdalen nån gång. Får väl se om det blir av, det finns så mycket man vill göra.
Förhoppningsvis blir nästa fjällresa en skidtur i vinter!
Ha en trevlig tur på fredag!
/Trygve
[Ändrat av Tryggvas 2002-09-13 kl 19:58]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Huggehug Vandring från lönndörrensstugorna till helags Fjällvandring 6
sofiagothlin Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?! Fjällvandring 4
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Jenny-73 Tips på vandring kring Helags Fjällvandring 10
kebabmaskin Feedback på vandring Helags/Bunnerfjällen/Storådörren 2010 Fjällvandring 4
i95_lab 5 dagars vandring i Jämtland men inte Sylarna/helags/gåsen etc Fjällvandring 7
annsan Ramundberget - Helags som första vandring? Fjällvandring 4
pandeon Rapport från vandring kring Helags och Sylarna Fjällvandring 0
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.