Tältkåta


Nja... Det där med grävlingen var mest hypotetiskt... I övrigt menade i alla fall jag vad jag skrev.

Jag har fått dra in min sovande 9-åring sedan han trasslat sig halvvägs ut under duken i sömnen med sovsäck och allt, så teoretiskt kan nog en grävling ta sig in samma väg ;-)

/ Håkan
 

För egen del, alls icke. Försöker sålunda bilda mig en uppfattning om ungefär hur mycket man skulle kunna lura i mer välkomna sällskap; scenario vakna med mördarsnigel innanför kragen kan tänkas vara skäl nog för somliga att totalvägra utflykt med enkelduk. Själv skulle jag nog nöja mig med att skicka ut mördarsnigeln, utbringandes ett eftertryckligt "satan". Och så lite våtserviett på det, och lite pluntan.
 
Det finns lite olika sätt att se på kåtan.

Raskesvens sätt (som jag tolkar det) är att ha en välutrustad bostad som klarar allt vad naturan har att ge. Detta pga att han sover flera hundra nätter i sin kåta, och skall vakna på morgonen nog utvilad för att bära den vidare ett par mil.

Mitt sätt att se på det är att jag tar ett läger av cowboytyp (om dom nu inte är en myt) dvs en eld och ett par sovplatser. Kring detta tar jag bivackens snedtak ock böjer det till en kon. Denna kon skyddar en hel del mot regn och rusk. Denna kon reflekterar även värmen från elden. Detta är bivackernas konung. Jag har inga direkta önskemål på extra tillbehör. Golv, myggnät, innertält, tillluft allt sådant är för mig bara tillkrångling.

Ja jag har nån mygga och en och annan myrstig inne i kåtan, men vad gör det? Elden håller undan det mesta.

Förmodligen så hade jag modifierat och uppdaterat till Raskesvens nivå, om jag hade vandrat och legat ute lika många nätter. Men när mitt syfte är en bivack av helig cirkelform, så är ”right out of the box” nog för mig :)
 
Det finns lite olika sätt att se på kåtan.

Raskesvens sätt (som jag tolkar det) är att ha en välutrustad bostad som klarar allt vad naturan har att ge. Detta pga att han sover flera hundra nätter i sin kåta, och skall vakna på morgonen nog utvilad för att bära den vidare ett par mil.

Mitt sätt att se på det är att jag tar ett läger av cowboytyp (om dom nu inte är en myt) dvs en eld och ett par sovplatser. Kring detta tar jag bivackens snedtak ock böjer det till en kon. Denna kon skyddar en hel del mot regn och rusk. Denna kon reflekterar även värmen från elden. Detta är bivackernas konung. Jag har inga direkta önskemål på extra tillbehör. Golv, myggnät, innertält, tillluft allt sådant är för mig bara tillkrångling.

Oftast så strävar jag efter något mitt emellan. Ett golv vill jag gärna ha, för att slippa markfukten. Annars tycker jag lägerbeskrivningen stämmer rätt bra på mitt resonemang. Hur jag handskas med kåtan (och insektslivet) beror lite på om det är en fisketur med kompisar eller campingsemester med familjen det handlar om.

/ Håkan
 
En (1) gång har det blivit problem pga kryp som krypit in under stormmattan. Innan Färnebofjärden blev nationalpark vandrade vi i trakterna, var ute på Tinäset. Kom fram sent, mörkt och slog läger. Vaknade på nattten av myrinvasion. Vi hade slagit upp kåtan rakt på huvudmyrstigen. Var bara att flytta allt några meter åt sidan. På morgonen fann vi en illegal slaktplats i anslutning til myrstigen.

För övrigt finns ofta någon spindel, bagge eller annat som kommit in golvvägen i kåtan. Spelar noll roll. Det största som hittills tagit sig in är en groda, vättar borträknade;-). "doff-doff-doff-doff" lät det i mörkret. När jag tände lampan sitter en trevlig groda där. Hjäpte den ut.

Med en kåta med enkelduk blir man aldrig lika hermetiskt tillsluten som med dubbelduk. Men vad gör det om lite sådana kryp tar sig in i kåtan? Det är annorlunda med mygg, knott och broms. De ska hållas ute. Men en spindel, bagge etc. eller för den delen snigel spelar ingen som helst roll. "Värre" då att sova med enbart tarp. Jag vaknade en morgon helt "slimed" av sniglar som krypit över sovsäck, ryggsäck och lite över allt. Men, det är sådant man får ta ute i naturren:)

Raskesven
 
Det enda jag sett är massor av spindlar i björkriset men inga grävlingar. Skall en mördarsnigel krypa in och kväva mig får den vara allt bra stor. Men den irländska terrierhunden Esko han smet ut under duken vid fyra tiden på morgonen men indian som man är vaknade jag av att han var borta. Tål man inte småkryp så är nog kåta inget att föredra.
Även jag har haft tankar åt Chinens modell för dagsturer i skogen, en bit tyg som tål värme, glöd och ger skydd mot väta utan att vara för tung. Min lavvu är "flyttbart permanent boende". Jag får skaffa mig cykel med kärra, en motorcykel med sidovagn, härkar, jak eller en kvinna med bil.
 
För min del går lite myror och spindlar i kåtan an. Däremot vill jag inte ha en invasion av myror i sovsäcken och ett hundtral mygg som är rött lysande på morgonen.

Min användning kommer inte på långa vägar vara lika flitig som Raskesvens. Den kommer att användas som värmestuga och trivselfaktor under dagsturer med familjen och som fiskeläger då och då. Den är även tänkt att under en vecka eller två per år få lufta sig på en längre tur.

Eftersom det är mest i skogsterräng och med barn som den är tänkt att användas så undrade jag över hur mycket insekter det kommer in. Jag vill inte heller vakna med sovsäcken full av stackmyror och spindlar. Även ormar och grävlingar får hålla sig borta men den sortens djur tror jag inte tar sig in frivilligt. Jag har inget minne av att det var problem med insekter i militärtälten, fast det kan vara minnet som sviktar.

Finns det egentligen något alternativ till kåta om man vill ha ett rymligt boende med möjlighet till eld "inomhus" ? Jag har sett holmeslets tält men de verkar än mindre byggda för kalfjäll än kåtan.

Just nu försöker jag hitta den mest optimala kåtan/modellen för så lite pengar som möjligt. Det betyder inte den billigaste utan där skärningspunkten mellan pris/prestanda hamnar :) Försöker bara lista ut vart det är ;)
 
Läste precis tråden om lättpackarna. Raskesvens tanke om att skriva en bok om att vandra med kåta tilltalade mig.

Om ni som vandrar med kåta gör en sida/bok om det och delar med er med tips och trix om hur man tätar golv mot tältduk, får så lite rök som möjligt vid start av eld, hur man ser en tälktplats, hur man samlar ved med mera skulle det vara mycket uppskattat för en som mig.

Det finns många böcker om fjällvandring, tältvandring, stugvandring och olika leder hit och dit. Men jag har ännu inte hittat någon riktigt bra bok om hur man lever i skogsterräng, ser att vattnet är ok och hur man vandrar med kåta. En sådan bok skulle vara ett skönt tillskott i bokyllan :)

Så slår er ihop ni erfarna kåtavandrare och avslöja era innersta sekt-tips för oss oinvigda :)
 
[ett j:a tjat]
Alldeles säkert att ingen vill passa på och andas lite under ett Zeb-grin om hur småtrevligt för att inte säga fullkomligt naturligt det är med mördarsniglar på och kring ens tillhörigheter och person?
[/tjat]

= ^
 
ErnSt,

Håller med. Och en massa pix förstås!

Något av mystiken skingras måhända nedan; bitar om kåta-tillvaron faller prydligt på plats: temat tärnat fläsk xor bacon i mini-muurikan har tacklats från fler än ett håll.




Saxat från länken ovan:
"Fakta: Recept på mördarsnigeltoast för fyra
Du behöver:

20 mördarsniglar

Till kokspadet:
En röd lök i klyftor, en bit morot, kryddor som persilja, dragon, timjan, lagerblad, 1 msk vinäger, några pepparkorn.

Till toasten:
1 dl tärnat bacon
1 hackad lök
3 finhackade vitlöksklyftor
1 halv finhackad chili
1 dl hackat kryddgrönt, förslagsvis persilja, dragon, timjan, oregano eller gräslök.
1 strimlat finhackat citronskal
4 skivor gott bröd som baguette, skuren diagonalt
Smör till stekning

1 persika
råsocker
chilipulver
smör"​
 
Möss, grodor och en och annan snigel samt spindlar hör väl till tarpandet, men brunstiga hjortar och dito rådjur har hållit mig vaken någon natt. En kamrat till mig fick ett vildsvin som sprang över hans sovläger, bobkatten som följde efter valde en annan väg.... Skorpioner och ormar finns med i de som kan nyttja sovutrustningen som skyddsställen med konflikter som följd...
Mördatsniglar har jag sluppit hitintills men har hört av de som tarpar närmare trädgårdarna att de kan vara närgågna...nu måste de ju käka upp en massa kompisar för att klara av att ta en av daga men prognosen finns där.... Det blir till att sova med kniven beredd...framledes. Som tur är tål Moran slemmet...
//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.