Tältkåta

Denna tråd har ju redan allt du efterfrågar?

Jo. Denna tråd har allt. Jag tänkte mer på en mer överkskådlig plats där det är lättare att finna information och relevant sådan.

Det är klart att efarenhet är inget man får i forum. Däremot är det alltid skönt att få lite tips och trix under tiden man inhämtar efarenheten av dom som redan har gjort resan. Min önskan är rent allmän och riktar sig till alla med erfarenhet av kåtor och lägerliv vid dylika.

Övrig info så kan jag säga att jag numera har en månatlig avsättning till blivande kåta med tillbehör. :)
 
Lägerplats helst halvhögt, så att nattdimman inte ligger där, nära vatten som är nåbart, 20 cm över omgivande terräng ifall det skulle börja regna samt med vedtillgång och vindskyddat, morgonsol föredras. Det här gäller nog nästan alltid, utom när man kommer dit via rep och bult eller mitt i natten...
//J
Rep och bult med Kåta!!! Ha ha, är det troll tror jag. :)
 
Värmekällor i Lavvu

Som ny på forumet blir man imponerad av all den kunskap som finns runt Lavvun. Jag har några frågor runt värmekällor. Har en 5 per enstångskåta med bomullsväv. När jag är ute på vintern o jagar brukar jag bära med kåtan. Jag kör med öppen eld och det blir varmt men naturligtvis en del rök. Nu vet jag att det finns en del kunskap om lättviktskaminer, rundbrennare och dylikt. Frågan är öppen: Vad är det bästa om man ska ha en lätt värmekälla?


Undar

Pär Axelson
 
När "lätt" avgör

När vikten är viktig (och Du bär redan en hel del) finns i varje fall två bra alternativ. Tentipis lilla eldspis eller en hembyggd pellatsbrännare. Den senare kan byggas lätt (vår väger 700g och värmer en åttamannakåta), men man får bära bränsle. Eldspisen är nog ett bättre alternativ för Dig. Lättviktskaminer är bara lätta i jämförelse med andra kaminer. Vill någon berätta vad en rundbrännare är? Månne en pelletsbrännare under annat namn? Lycka till! Anna
 
Jag gillade inte Rundebrennaren. Passar bäst som snyggt bål med långa torra träbitar, men ryker ihop om inte veden är perfekt. Svårt och pillrigt att fixa med. Moskosels lilla eldspis är fortfarande den bästa jag testat för vandringar. Lätt att rigga ved luftigt, och lätt att rigga kastruller på också. Lättviktskaminen på 2-2,5 kg från Kifaru är också det bästa bärbara jag testat för värme vintertid när det är kallare än minus 10.

Raskesven
 
Senast ändrad:
Tilluft med slang...

Hejsan !

Nu är min öppning för tilluft via slang klar till tältkåtan.

Tilluftare(Small).JPG

Tidigare hade jag slangen under duken med en hel del pyssel för att få det tätt och dragfritt.

Jag har testat den med diverse brinnade värmekällor med gott resultat. Den stora vinsten är att man får all sin luft förvärmd, med en rejält ökad komfort. Det blir torrare inne helt enkelt.

Kamin med tilluft.JPG

Här ser ni den tillsamman med kaminen uppstäld i trädgården. Kaminen står i en tunn långpanna för att så lite värme som möjligt skall gå nedåt. Märkte hur bra det var när vi tältade inne i en granskog med riktigt torr mark under.

Sitter just och slutför syendet av innertält till tältkåtan. Är du sugen på att sy själv så hittar du min beskrivning under "Gör det själv".

Soliga Hälsningar

Bolibaza
 
Tack Chinerunner! Läser numera tråden "bakifrån", men det är visst dags för en helt ny genomläsning. Den är så lik vår pelletsbrännare att man börjar undra... Måste nog prova... Skulle ju inte vara fel om brännaren höll för vanlig ved! Måste bara sy om topphatten en gång till först, den vill inte som jag vill. Anna
 
Brännare/kamin

Hittade en variant på brännare/kamin på adress: www.rapo.se
Har inte provat den men skall beställa för utvärdering.
Återkommer med rapport då den testats, kan ta ett tag då jag inte brukar kåtan vintertid.

//Matto
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.