Tältfunderingar

Har precis kollat på deras lättaste tält, av ren nyfikenhet. Det första jag ser är att de kör med billiga kinesiska Yunan-stänger - samma som Helsport testade i sina SL-modeller för ca 15 år sen, men raskt bytte till pålitliga DAC så fort de första negativa fältrapporterna börjat komma in.
Att de inte specar om deras vävar är silikon- eller PU-belagda är ju inte heller så förtroendeingivande.
Ej stängbara ventiler. Ingen toppventil i absiden.
Endast mörk färg (trist ljus inne, stekhett en solig morgon).
Deras allra lättaste enmanstält väger 1,65 kg. Misstänker ett PU-belagt golv som bidragande orsak.

Firman grundades enligt egen uppgift 2020 av Nora Helliksen, barnbarn till Helsports grundare och barn till firmans senaste ägare. Relationen till Helsport framgår ej, de finns kvar men nu bara med kåtor och stora kupol/geodetiska tält som inte konkurrerar om samma segment. Trist utveckling.

EDIT
Hittade faktiskt materialuppgifter på separat sida. Visst är det silikonbelagda vävar på både yttertält och golv. Plus i kanten där.
Även deras South Pole 2 Polar för blott 11.000 NOK kör med Yunnan-stänger.

Jag köpte mitt HB Helags 3 på rea hos Alewalds för ett par år sedan. Det är inte ofta HB förekommer på rea, men det händer med jämna mellanrum. Jag misstänker att de större handlarna är överens med HB när det ska inträffa.

HB Helagstältet ovan inköptes rätt snart efter att jag provat ett lättviktstält med ett lager. I mitt fall var det ett Tarptent Cloudburst 3. Det är lätt, men inte så bekvämt. Jag valde därför att bära ett ca 1 kg tyngre HB tält.

Med ett lätt tält får du kompromissa mer. Om det är värt det för att minska vikten är en fråga som har ett högst individuellt svar. Jag bär t.ex. gärna ett tält för tre personer även om vi bara är två i tältet. Det blir så pass mycket trevligare att jag tycker det är värt den extra vikten.

Man kan fortfarande få 10% på Hilleberg på outnorth om man är medlem i friluftsfrämjandet. Och upp till 25% på andra märken.

Ja vikten är besvärande. Men det kanske är priset man får ta om det ska vara bekvämare? Durston var intressant. Hur skulle du säga att det står sig mot allak när det gäller ventilation, komfort under kallare nätter och att slå upp?
Använt Durston X-mid som sätts upp med två vandringsstavar. Uppsättningstiden är densamma. Allak vinner på att det är rektangulärt men torskar på att det har bågar. X-mid har en rektangulär footprint men är i övrigt asymmetrisk vilket kräver lite mer omtanke för att få det korrekt. Så 1-1 i den matchen. Ventilationen är fullgod. Jag har haft både varianten med innertält i mesh och den med solid. Mesh blir ofelbart mer dragigt så jag föredrar solid till fjälls.

Komforten är god i bägge. Allaken vinner då innertältet är mer spänt mot ytterdelen. I X-mid tar man lättare i men kan sitta gott i stolen ändå. En knapp vinst för Allak.

Mot bakgrunden att X-mid väger en tredjedel mot Allak var valet enkelt.

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.
Många bra tips och råd har jag fått här😃
Det lutar nog ändå mot Hilleberg även om det är lite väl mycket pengar för min del. Man får väll tänka att det måste användas mycket så det inte blir så många kronor per natt i slutändan.
Men jag har verkligen svårt att bestämma om valet ska falla på Allak eller Staika. Ogillar den avsmalnande formen på Allak då det blir svårare att placera så man får huvudändan uppåt samtidigt som det ger lä vid dörren. Staika kan man ju istället vända åt vilket håll man vill och en ingång hamnar ändå i lä. Staika verkar ha en något mindre ingång i yttertälltet? Trist om man vill ligga och njuta av utsikten ett tag. Tror Staika är precis lagom stort för oss men till priset av 700 extra gram på ett redan tungt och utrymmeskrävande tält så känns det ganska avskräckande. Är det några fler skillnader som jag bör tänka på?

Hej. Hörde av en turvän att Hilleberg inte hjälper till med reparationer!? Mycket märkligt om det är sant. Det här hör till om man påstår att man är ett kvalitetsmärke tycker jag.
Några saker till om Barents tält. Deras modeller som är avsedda för vinterbruk har stormmattor att lägga snö på längst ner vilket Hilleberg inte har av någon anledning.
Du kan titta på vad Fjäll Anders tycker om sitt Barents tält. Har var bl.a mycket nöjd med färgen. Det ger ett behagligt ljus i tältet i stället för det ilsket röda som en del Hilleberg har.

HB hjälpte mig med reparation, frakt och hela faderullan för en förvånansvärt blyg penningsumma, det var dock 2,5 år sen men har svårt att tro att det skulle ha ändrats sen dess.

Är ju ägare till ett HB unna och har ju en enl.mig en "sund"syn på märket men vid en kort beskrivning av att haft problem med att stängerna lätt delar på sig när man skjuter ut dem ur kanalerna fick jag 2 nya "stroppar"utan kostnad nu i år men mitt tält är ju ca 5 år och anv max 8v så livslängden är ju inte längre än för andra märken och då borde ju priset vara lägre,och yttertältet fick ju några små hål när det endast fladdrat mot ganska jämna stenar det kommenterade de ej fast det stod nämnt i samma mejl.
Är väl endast VP (vattenpelare)som utmärker märket om det uppnås med EU krav på miljö eller ej vet jag ej de köper väl vävar från Kina som alla andra märken ev lägger de på fler lager Silicon eller att de lägger det på båda sidorna och vissa konkurrenter kör PU(pollyuretan)som MSR på insidan för att kunna trycka logga där.

Min tur kompis blev nekad hjälp av Hilleberg 2025
Kan ju även bero på hur man "tar"firman dvs vad och hur man skriver eller talar på telefon.
Troligen läser de även vad som skrivs här kanske med AI eller så har någon avsatt tid för koll på olika Web forum och Sociala medier.
Jag fick tex idag tillbaka utlägg pga okunskap från företaget i en helt annan bransch än Outdoor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips