Tältfunderingar

Har precis kollat på deras lättaste tält, av ren nyfikenhet. Det första jag ser är att de kör med billiga kinesiska Yunan-stänger - samma som Helsport testade i sina SL-modeller för ca 15 år sen, men raskt bytte till pålitliga DAC så fort de första negativa fältrapporterna börjat komma in.
Att de inte specar om deras vävar är silikon- eller PU-belagda är ju inte heller så förtroendeingivande.
Ej stängbara ventiler. Ingen toppventil i absiden.
Endast mörk färg (trist ljus inne, stekhett en solig morgon).
Deras allra lättaste enmanstält väger 1,65 kg. Misstänker ett PU-belagt golv som bidragande orsak.

Firman grundades enligt egen uppgift 2020 av Nora Helliksen, barnbarn till Helsports grundare och barn till firmans senaste ägare. Relationen till Helsport framgår ej, de finns kvar men nu bara med kåtor och stora kupol/geodetiska tält som inte konkurrerar om samma segment. Trist utveckling.

EDIT
Hittade faktiskt materialuppgifter på separat sida. Visst är det silikonbelagda vävar på både yttertält och golv. Plus i kanten där.
Även deras South Pole 2 Polar för blott 11.000 NOK kör med Yunnan-stänger.

Jag köpte mitt HB Helags 3 på rea hos Alewalds för ett par år sedan. Det är inte ofta HB förekommer på rea, men det händer med jämna mellanrum. Jag misstänker att de större handlarna är överens med HB när det ska inträffa.

HB Helagstältet ovan inköptes rätt snart efter att jag provat ett lättviktstält med ett lager. I mitt fall var det ett Tarptent Cloudburst 3. Det är lätt, men inte så bekvämt. Jag valde därför att bära ett ca 1 kg tyngre HB tält.

Med ett lätt tält får du kompromissa mer. Om det är värt det för att minska vikten är en fråga som har ett högst individuellt svar. Jag bär t.ex. gärna ett tält för tre personer även om vi bara är två i tältet. Det blir så pass mycket trevligare att jag tycker det är värt den extra vikten.

Man kan fortfarande få 10% på Hilleberg på outnorth om man är medlem i friluftsfrämjandet. Och upp till 25% på andra märken.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips