Tält?

Nu har funderat klart på liggunderlagsbiten, det blir 3/4-dels thermarest. Nu till Tältet! Jag vill komma med en stilla undran, är det över huud taget möjligt att sova i ett tält som det inte står hilleberg på? ;)
Tex ett fjällräven? Nu vet jag egentligen att det går bra (min far har ett som hängt med i ca 25år). Så vad jag tänkte var att fråga om två modeller, Akka R/S och Akka Turist, för mig verkar det som enda skillnaden är materialet? I så fall borde Turist modellen duga bra? jag ska ju "bara" ha det till vanlig fjällvandring. Det är i så fall 3 manns varianten jag är ute efter. Naturkompaniet.se tar 2500kr för 3 manns varianten av Akka Turist och 5000kr för Akka R/S i samma storlek.
Det känns ju onödigt att betala dubbla priset bara för att få ett annat/bättre material, som man kanske alldrig annvänder?
Jag är ytterst tacksam för alla åsikter, synpunkter, erfarenheter som jag kan få ta del av, även av dem som är frälsta hillebergare! :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Akka 3

Min familj köpte ett Akka 3 för ett tag sedan (1990) och har älskat det sedan dess. Trots att både vi och våra friluftsvänner har andra tält är det ALLTID vårt tält och alltid Akkan som åker med på resor. Det används flitigt under sommaren och det enda underhåll som har krävts (förutom byte av en böjd tältbåge) har varit en impregnering.
Största fördelarna är storleken, man kan sprida ut ryggsäckar, torka kläder mm i yttertältet och har alltid plats för allt.

Nu har fjällräven uppdaterat modellen något och den heter RS men det verkar vara samma tält. Jag har aldrig sett Turistversionen "live" men storleken är ju samma så det är säkert lika underbart att sova i som vårt. Så länge man undviker kalfjäll i storm är nog inte kvalitén nåt problem, däremot tror jag att den något försämrade vattentätheten kan vara lite bekymmersam men det måste väl var och en välja efter eget behov.

/M

Tack Patric!
Jag skulle ha kollat nogrannare först!
Men hur som helst så var det väll mest vattentätheten jag funderade på, på Turist modellen.
Jag har inte tänkt att använda det på vintern och kan nog undvika kalfjäll under dom värsta stormarna. Vattentätheten kan väll inte vara sämre än på farsans 25 år gamla Fjällräven? Den har i varje fall inte varit något problem. Tror jag…

Mvh: ericsandin.

Med på MÅNGA dagisvandringar...

Akka Turist använder vi oerhört flitigt på jobbet, jobbar på ett dagis och vi vandrar 2 dagar med barnen varje vår och tälten har hängt med i över 8 år + måånga helgvandringar för min del med kompisar. Kvaliten e GOD inget problem har det vart med ngt av tälten. Tyngden e inte heller en plåga utan fonkar stabilt med annat pick och pack....

//Micke

Jo, nog kan det vara bra med lite utrymme för torkmöjlighet, matlagning etc. Använde ett klassiskt blått ryggåstält för 2-personer i somras. Mycket låg vikt -och vackert väder gav noll problem med blöta kläder, men det hade nog blivit stuga efter några dagar om det regnat rejält...

/Christer

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips