Tält i ryggsäcken eller utanpå?

Motsvarande färgsättningar finns att köpa idag, det finns också enfärgat diskret och orange eller gult. Helt klart en bra idé då för mycket färgklickar kan störa utsikten för andra men att det ibland är en klar fördel att man syns, i de delar av världen där man inte får använda signalfärger vid vandring så är det mycket smart.
 
Motsvarande färgsättningar finns att köpa idag,
det finns också enfärgat diskret och orange eller gult.
Låter utmärkt! Vem, vilka, var?
Helt klart en bra idé då för mycket färgklickar kan störa utsikten ...
i de delar av världen där man inte får använda signalfärger vid vandring så är det mycket smart.
Finns det såna ställen?!? Det visste jag inte...
[Och mamma kunde nog inte ens ha anat det. Men hon hävdade ibland att det alltid finns en teknisk lösning på alla problem som dyker upp. Dom går att konstruera bort... Född och uppvuxen ingenjörsdotter i Västerås så blir det lätt så.]

Och; fortfarande efter långt över 40-50 års friluftsintresse lär jag mig sig nya saker. Kan du vidareutveckla?
 
För egen del hamnar tältet i ryggsäcken lättillgängligt tillsamans med kök och förstärkningsplagg. Jag skulle aldrig ha något packat utanpå ryggsäcken, med undantaget att jag hittar ett magnifikt horn.
 
Av vilket/vilka skäl?

Mvh!
// Niklas

Dels kan man tappa saker som är fastspända utanpå, det blir mera luftfång, när man tar av ryggsäcken så kan saker bli blöta/smutsiga/trasiga i onödan.

Jag har allt inuti, förutom tältpinnarna som förvaras på sidan av ryggsäcken(väl förankrade) och tältet under topplocket. Först ut, sist in!
 
Två skolor ;)

Den som hängt på utsidan forum ett tag, inser att det finns två relativt oförsonliga skolor här:
  1. det är bäst att packa så mycket som möjligt inne i ryggsäcken
  2. det är bäst att ha vissa saker utanpå
Jag kallar dem, helt privat, för "de renskalade" resp. "julgranarna" ;)

Själv är jag för det mesta "julgran", mycket p g a att jag oftast vandrar ensam och måste själv kunna nå småsaker (vaten, tilltugg, mössa, vantar, kamera, kompass, karta m m) utan att kränga av mig ryggsäcken. Desto mindre att behöva öppna den i regn. Därför gillar jag ryggsäckar med många utanpåfickor, fr a på sidorna och på höftbältet, samt gärna en stor elastisk frontficka för hjälm, regnkläder etc. Fästen för stegjärn och isyxa är ett måste, och gärna något för kameran o.d. på axelremmarna.
Av naturliga skäl går jag dock mot det mer "renskalade" hållet när mina turer närmar sig klättring.

Tältet har jag absolut utanpå ryggsäckens huvudfack - dels för att det ofta är blött och grusigt på utsidan, dels för att jag vill kunna slå upp det allra först, resp. packa ner det allra sist, utan att behöva öppna ryggsäcken i regn.
Nu är mitt tält så litet att det går in, stående hoprullat, i en av ryggsäckens sidofickor, men när jag under småbarnstiden bar på ett åbäkigare, så hamnade det fastspänt på min gamla Haglöf Alaskas ram.

Det där med att man riskerar att tappa saker, eller att man utgör ett större vindfång, förstår jag inte alls. Det beror väl på hur man placerar och spänner fast grejerna, och totalvolymen är ju densamma.
 
Jul året om :)

Den som hängt på utsidan forum ett tag, inser att det finns två relativt oförsonliga skolor här:
  1. det är bäst att packa så mycket som möjligt inne i ryggsäcken
  2. det är bäst att ha vissa saker utanpå
Jag kallar dem, helt privat, för "de renskalade" resp. "julgranarna" ;)

Det där med att man riskerar att tappa saker, eller att man utgör ett större vindfång, förstår jag inte alls. Det beror väl på hur man placerar och spänner fast grejerna, och totalvolymen är ju densamma.

Tänkte vara lite övertydlig och snabbpackade min lilla rygga för att visa vad jag menade, och jag tillhör de "renskalades" skara :)!

Skulle jag ha tältet och liggunderlaget på sidan/ovan ryggsäcken så ökar naturligtvis vindfånget då volymen blivit betydligt större! Ibland ser man vandrandes "julgranar" med kåsor, fältflaskor som hänger och dinglar på karbinhakar bak på ryggsäcken, även kläder...och det har hänt mer än en gång att jag har hittat just kåsor, fältflaskor, t-shirts, strumpor i fjällen(som jag plockat upp, burit med mig och kastat vid avsedd plats vid tillfälle), som folk helt enkelt har tappat för att dom inte har förankrat dom bra.

Vidare så går man igenom videsnår/fjällbjörk så är det än lättare att saker slits loss eller i värsta fall går sönder om man har dom utanpå.

Spänner man nu fast allt efter konstens alla regler så minskar naturligtvis den risken, precis som Joanna säger :)!
 

Bilagor

  • IMG_2221.jpg
    IMG_2221.jpg
    20.8 KB · Visningar: 807
  • IMG_2222.jpg
    IMG_2222.jpg
    25.5 KB · Visningar: 828
OK, då förstår jag att din bild av hur en "julgrans" packning ser ut och fungerar skiljer sig från min ;)

Jag har på mina dryga 4 decenniers ryggsäckpackande aldrig tappar någon enda av alla saker jag alltid haft utanpå, än mindre haft något som "hängt och dinglat".
Samma med vindfånget. Om tältet står hoprullat i sidofickan, så blir ju innehållet i huvudfacket motsvarande smalare :)
(orkar inte packa min rygga bara för att ta en pedagogisk bild, så läsaren får använda sin spatiala fantasi i stället ;))
 
Tänkte vara lite övertydlig och snabbpackade min lilla rygga för att visa vad jag menade, och jag tillhör de "renskalades" skara :)!

Skulle jag ha tältet och liggunderlaget på sidan/ovan ryggsäcken så ökar naturligtvis vindfånget då volymen blivit betydligt större!

Ursäkta men det där är ju en rätt haltande jämförelse när du använder samma ryggsäck. Att samma ryggsäck får större total volym när man spänner saker utanpå än inte är tämligen uppenbart.
Jag antar att din ryggsäck är dimensionerad efter din inställning att du inte vill ha saker utanpå? Det intressanta vore ju att jämföra med en ryggsäck som är dimensionerad för att ha en eller ett par saker utanpå, och då troligen är mindre i packvolym.
(Nej, jag har inget behov av en sådan jämförande bild)

Men som vanligt så finns det i slutänden inga absoluta sanningar - folk har olika förutsättningar, inställningar, prioriteringar, utrustning etc etc och har därför olika lösningar.
Men visst är det intressant att utbyta idéer med varandra! :)
 
Ursäkta men det där är ju en rätt haltande jämförelse när du använder samma ryggsäck. Att samma ryggsäck får större total volym när man spänner saker utanpå än inte är tämligen uppenbart.
Jag antar att din ryggsäck är dimensionerad efter din inställning att du inte vill ha saker utanpå? Det intressanta vore ju att jämföra med en ryggsäck som är dimensionerad för att ha en eller ett par saker utanpå, och då troligen är mindre i packvolym.
(Nej, jag har inget behov av en sådan jämförande bild)

Men som vanligt så finns det i slutänden inga absoluta sanningar - folk har olika förutsättningar, inställningar, prioriteringar, utrustning etc etc och har därför olika lösningar.
Men visst är det intressant att utbyta idéer med varandra! :)

Den röda på bild är 55 liter och mycket mindre säckar än så är det få som använder på fjällvandringar och jag förstår inte hur det kan vara haltande att använda samma ryggsäck, utan det är väl snarare tvärtom!
Har man en mindre ryggsäck så är dom oftast anpassade för lättare packning pga klenare bärsystem. Maxar man den på insidan och måste hänga saker på utsidan så passerar man säkerligen den gränsen och den blir inte lika skön att bära.

Som jämförelse så är min lundhags v12 75l betydligt skönare att bära med 15kg än vad Berganssäcken, pga bättre och anpassat bärsystem för tyngre last.

Och hur menar du med en ryggsäck som är dimensionerad med att ha saker utanpå? Bara för att dom har en massa remmar och fästpunkter?

Alla ryggsäckar är väl dimensionerade för att bära en viss vikt inne i säcken! Bygger du utåt/uppåt alltför mycket så förskjuts tyngdpunkten på ett negativt sätt.

Men att människor, använder, packar och bär ryggsäckar på olika sätt, det är en Absolut sanning :D!
 
Den röda på bild är 55 liter och mycket mindre säckar än så är det få som använder på fjällvandringar (...)
Det är flera redan här på Utsidan, inkl mig själv, som använder säckar kring 40 l för ändamålet; åtminstone på sommaren. Ibland klarar jag mig med min 30-liters MH Scrambler ;)
(...) och jag förstår inte hur det kan vara haltande att använda samma ryggsäck, utan det är väl snarare tvärtom!
Om du använder samma ryggsäck och samma packning för jämförelsen (helt rimligt), och flyttar ut tältet till sidofickan, så minskar ju packvolymen i huvudfacket med motsvarande. I mitt konkreta fall blir ryggsäcksidan intryckt av tältvolymen i ytterfickan, och de kompressionsremmar jag har utanpå hela härligheten blir precis lika åtdragna i bägge fallen (dvs den sammanlagda bredden är samma i bägge fallen).
Har man en mindre ryggsäck så är dom oftast anpassade för lättare packning pga klenare bärsystem. Maxar man den på insidan och måste hänga saker på utsidan så passerar man säkerligen den gränsen och den blir inte lika skön att bära.
Vem har sagt att man måste maxa på insidan? Se ovan.
Alla ryggsäckar är väl dimensionerade för att bära en viss vikt inne i säcken! Bygger du utåt/uppåt alltför mycket så förskjuts tyngdpunkten på ett negativt sätt.
Ryggsäckar brukar väl vara dimensionerade för en viss maxvikt, rimligtvis fördelad även på de ytterfickor och -fästen de råkar vara begåvade med.
Men vad gäller bärkomfort vill jag inte teoretisera, utan helt enkelt prova ryggsäcken med ungefär den last, och den lastfördelning, jag tänkt bära. För mycket riktigt kan de vara olika bra på det, precis som i ditt exempel:
Som jämförelse så är min lundhags v12 75l betydligt skönare att bära med 15kg än vad Berganssäcken, pga bättre och anpassat bärsystem för tyngre last.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
Victor M Fästa tält på Bergans Trollhetta 95? Transportera 4
pelka Packa tält i ryggan! Transportera 9
Thavox Att packa tält... Transportera 10
Ace 374 Tält från USA Transportera 10
ducken Placering av tält och liggunderlag Transportera 27
mikeon Ryggsäck och blött tält Transportera 20
Avsl5 Tält på softpack? Transportera 9
seobserver Vad heter ryggsäcken Transportera 12
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
Sailorboy81 packpåse att fästa på ryggsäcken Transportera 4
Koiné På eller i ryggsäcken? Transportera 16
helper Erfarenhet av ryggsäcken Vaude Bike Alpin Air 30+5 L Transportera 0
Skipper_ Jag får inte plats i ryggsäcken Transportera 11
onda_trollet Råd kring ryggsäcken: National Geographic NG 5162 Medium Backpack Transportera 0
mipert Det gick inte så bra för Lundhags "Next" (ryggsäcken som vann designtävlingen 2007) Transportera 21
grodanbolle Den optimala ryggsäcken för vandring! Transportera 10
dreamteam Smart packsystem för ryggsäcken - ngt att ha? Transportera 14
eXz Är ryggsäcken värd att köpa? Transportera 6
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
MikeMike Pack ryggsäcken??? Transportera 28
mrhandley Ställa in ryggsäcken rätt Transportera 7
Rolander Mögeldoft i ryggsäcken Transportera 5
Vandrare Bryr ni er om vikten på ryggsäcken? Transportera 4
Sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Kalle G Ryggsäcksform? Strut eller tub (eller päron)? Transportera 29
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
mr ling Packlista i excel eller openoffice Transportera 0
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
såg Karrimor Sabre 75 eller 80-130 Transportera 0
FlyerSword Crusader stl 3 eller 4 i Stockholm? Transportera 0
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Ankan79 OXO 70 eller SUMO 75 Transportera 11
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.