tält eller tarp & sovsäcköverdrag

du va morgonpigg

det blir nog jag själv som kommer att gå själv

då säger jag Tarp. och om du är ensam kör på 2.2-2,5m kvadratisk (kör ibland med 2.2x1.8, men då måste man tänka till mer när man sätter upp den)
3 fästpunkter/ sida, alla hörnen förståss och minst en fästpunkt mitt på tarpen (17punkter minst).
Med en sådan tarp kan du göra så gott som alla uppsättningar.
Går du med teleskopstavar så kan du göra allt från luftiga uppsättningar till rejält tillknäppta stormuppsättningar. täckplast av tjockare modell kan man ha som golv om man tycker att man behöver (eller tjocka sopsäcken). Jula har myggnät/ ikea har mygg tyg. sy ihop som en tub... så va insektsproblemet avklarat.

Tarp funkar även om du är över trädgränsen och även om det är snöstorm. Men det kräver träning.
Precis som ett hilleberg kan blåsa sönder pga dålig uppsättning så kan du plötsligt bli utan tak under en Tarp.

BZ/
 
då säger jag Tarp. och om du är ensam kör på 2.2-2,5m kvadratisk (kör ibland med 2.2x1.8, men då måste man tänka till mer när man sätter upp den)
3 fästpunkter/ sida, alla hörnen förståss och minst en fästpunkt mitt på tarpen (17punkter minst).
Med en sådan tarp kan du göra så gott som alla uppsättningar.
Går du med teleskopstavar så kan du göra allt från luftiga uppsättningar till rejält tillknäppta stormuppsättningar. täckplast av tjockare modell kan man ha som golv om man tycker att man behöver (eller tjocka sopsäcken). Jula har myggnät/ ikea har mygg tyg. sy ihop som en tub... så va insektsproblemet avklarat.

Tarp funkar även om du är över trädgränsen och även om det är snöstorm. Men det kräver träning.
Precis som ett hilleberg kan blåsa sönder pga dålig uppsättning så kan du plötsligt bli utan tak under en Tarp.

BZ/

tack för tipset
 
som fan läser bibeln

Tarp i snöstorm på kalfjället.

den rekomendationen måste man vara bra kreativ för att läsa in. Bara att grattulera.

Tarp funkar även i den situationen om man är van och har erfarenhet... och precis som ett hilleberg kan det skita sig.
Det var väl jämförelsen med ett hilleberg som fick dig att se rött :)

Tarp är ett bra alternativ i de alra flesta fall och för de allra flesta av de situationer man ställs inför. Men visst jag skulle inte använda Tarp på kalfjället mitt i vintern (men snöstorm har drabbat mig tidigt i juni också och det måste man kunna hantera)

Kram
BZ/
 
Tarp bra om man är medveten om dessa nackdelar

Jag gillar tarp.
Tarp har sina nackdelar, men om dessa nackdelar är acceptabla för dig som person så har du en bra boendeform.
Jag gillar tarp för friluftskänslan. Sover gärna i bivacksäck och har tarpen mer som "nödtak" vid dåligt väder. Har då och då lagt tarpen som ett täcke vid fötterna som kan dras upp om vädret försämrats.
Lite vikt, mycket frisk luft, ser omgivningarna. Använder själv tarpen utan stödpinnar vid övernattning i terräng med högre vegetation och där man kan spänna lina mellan två träd eller dyl. Är jag i känd terräng lämnar jag alltid långpinnarna hemma. Har bara några enkla spik som markförankring.
Myggnät är MYCKET stor fördel under myggtider. Med myggnät, bivackpåse och tarp minskar viktskillnaden till ett litet tält.
Då är det, de andra värdena som gör tarpen till ett bra alternativ.
Är det sedan mark med låg vegetation så måsta man ta med sig egna pinnar tex vandringsstavar eller hugga några när man är på väg, så minskar skillnaden ännu mer i vikt.

Några ord om nackdelarna.
Tänk på att när du riggar tarpen blir sovpplatsen utsatt för sidoregn. Dessto högre du monterar tarpen dessto enklare regnar det in. Du kan montera tarpen nära marken men offrar en hel del komfort, dvs sitta och mysa under duken vid lätt duggregn när du tex lagar mat. Vill du ha "komforthöjd" så väljer du en något större tarp. Att täcka fotändar med regnplagg eller dyl fungerar också. men det är där personliga komfortkravet kommer in,
Jag tycker det är vettigt att slå upp tarpen i bra ljus och boa in sig vid skitväder. Inte så kul att rigga tarpen i ösregn i mörka natten. Har gjort den tabben någon gång när jag prioriterat fisketid framför campandet. Tält är enklare att dra upp även i dåligt ljus och sedan krypa in vid skitväder.

Testa tarpsovandet på hemmaplan och gör det även i dåligt väder. Då blir du snart medveten om du trivs med denna boendeform. Att bara resa tarpen är visserligen bra men det är när du fipplar med sovsäck, och kläder etc som du får besked.
Prova med en enkel bilmackspresenning som du får för några tior så får du känsla för måtten. Stort mått ger komfort med ger både vikt och volym. Mindre mått är lätt att packa. För litet mått så sticker kroppen ut i regnet. För mig passar längden plus 80 cm så en 2,5 meters längd ger mig bra komfort och acceptabelt skydd. Vet inte hur bred min tarp är men jag skulle tro att det är ungefär detsamma, men det kan bantas till 2 m skulle jag tro.
 
Det här med tarp på ensamvandring högfjäll. Jag har kört Bergans kompakt 2 pers ensam på högfjäll vid flera tillfällen under sommaren, det har blivit väldigt kallt när jag kommer över 13-1500moh trots att jag har dunsovsäck på 1300g med konforttemp på -7. Tarp hade ju blivit ännu kallare? Jag har svårt att se en bekväm setup med tarp över trädgränsen ... dessutom så är det ju inte alltför sällan som man tältar på lite "sumpigare underlag" i skandinaviska fjällen.

Jag har misstänkt att det blivit så kallt delvis för att mitt tält är för stort (det är för tungt dessutom), sover man 2 pers i ett tält så är det ju mycket varmare. Nu har jag tittat på GoLite Xanadu 1 person som ska väga 1250g och ha absid vilket är rätt viktigt för bekväm och varm matlagning. Någon som har erfarenhet av detta tält, eller vet något annat bra i liknande klass?
 
Jag kan inte riktigt glömma hur jag har mött massor av folk i fjällen som bär på tält men sover i stuga "för det blir så förbannat varmt i tältet på morgonen".

Tarp är trevligt om än att jag ska fixa en bättre tarp till nästa gång, och går man i närheten av stugor så finns ju alltid den möjligheten om det krisar!

Tarp = tält med utsikt ;)
P7270224.JPG


Btw, när jag packar lätt är det lite med mål att slippa ta med stavar (som man ju sparar vikt på), men hur sätter man då upp tarpen? Svårt det där..
 
Btw, när jag packar lätt är det lite med mål att slippa ta med stavar (som man ju sparar vikt på), men hur sätter man då upp tarpen? Svårt det där..


I skogsterräng plockar man sin tältsång från marken och justerar längden med kniv.

Om man kan nöja sig med fast längd kan man ju ha kolfiberstänger som väger 50 gram styck - det kan man ju spara upp till 200 gram per stång på om man inte vill ha vandringsstavar.
 
Jag kan inte riktigt glömma hur jag har mött massor av folk i fjällen som bär på tält men sover i stuga "för det blir så förbannat varmt i tältet på morgonen".

Var har det varit och på vilket höjd?

I juni, juli, augusti, september och oktober har jag oftast haft minusgrader på nätterna. Ytterst sällan det varit mer än några få grader över 0 på hög höjd i Sarek eller Jotunheimen.
 
I skogsterräng plockar man sin tältsång från marken och justerar längden med kniv.

Om man kan nöja sig med fast längd kan man ju ha kolfiberstänger som väger 50 gram styck - det kan man ju spara upp till 200 gram per stång på om man inte vill ha vandringsstavar.

Ja finns det pinnar eller träd på marken är det ju mindre problem, jag menade på kalt kalfjäll :)
Vad hittar man kolfiberstänger? :)
 
I juni, juli, augusti, september och oktober har jag oftast haft minusgrader på nätterna. Ytterst sällan det varit mer än några få grader över 0 på hög höjd i Sarek eller Jotunheimen.

Jo det må vara om man går upp klockan 4 på morgonen också. Men om man sover till 8 så har det hunnit bli bastu i tältet när solen legat på hela morgonen.
 
Btw, när jag packar lätt är det lite med mål att slippa ta med stavar (som man ju sparar vikt på), men hur sätter man då upp tarpen? Svårt det där..

Jag som är skogsvandrre har inga problem. Träd erbjuder höga fästpunkter, och tältpluggar fixar jag med hjälp av täljkniven och någon buske. Oftast finns några torra granpinnar som åtminståne håller en natt. Tar alltså bara med mig tarp och snören hemmifrån.

I början körde jag utan att ens ha snören, hakade bara upp tarpen i nått träd. Men jag lärde mig snart att snören ger fler konfigurationer.

Inte snyggt nedan, men denna lägerplatsen var helt omöjlig, sten på varenda fläck, och massor med knott (det som ser ut som sotflagor), ville bara komma in i skyddet.
 

Bilagor

  • SDC10115.jpg
    SDC10115.jpg
    112.4 KB · Visningar: 1,269
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
jffoto Övernatta i bil, tält eller stuga? Norgeresa Bo och sova 22
Punktkarlsson Tält - Vaude eller Jack Wolfskin? Bo och sova 0
seasteel Tält - vika/rulla eller "knöla ned i påsen" - vad tar minst plats? Bo och sova 44
sebkar Nät eller ej i tält? Bo och sova 13
såg Tält eller Vindskydd Bo och sova 17
såg Valet står mellan tält eller bivakskydd Bo och sova 7
johnliungman Erfarenheter av primus tält bifrost h6 eller y6 Bo och sova 6
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Vildmarkarn Tält 4-bikers eller andra tälttips? Bo och sova 3
ekaflnoren Helsport Vidda Light 3 Camp eller förslag rymligt bra tält? Bo och sova 1
Kanii Tält eller hängmatta? Bo och sova 17
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
såg tält eller bivacktält. Bo och sova 75
wallyvirginia Tält från Halti, bra eller dåligt? Bo och sova 5
Hacke Liggist Tält eller hängmatta på Gotland? Bo och sova 6
Skipper_ Resonemang kring tält eller vindskydd Bo och sova 14
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
oskarlin Tält - billiga eller dyra? Bo och sova 63
vandranders Tätare tält eller sovsäck? Bo och sova 12
fujii Hillebergstält - Förlängd absida eller större tält? Bo och sova 13
overkligheten Exped Orion, grymt tält eller? Bo och sova 3
mirgit dyrt eller billigt tält? Bo och sova 12
emparasso Vad tar kål på ett tält, åldern eller bruket? Bo och sova 6
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
rikardhellqvist RP-tält, bra eller dåligt? Bo och sova 0
Tält: Mt Hardwear eller TNF eller... Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 23
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.