Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek?

Hej!
Har läst runt lite här i forumet och har även gått mycket på Fredrik Neregårds beskrivningar i calazos "Fjällvandra i Sarek", och preliminärt tänkt mig nedanstående rutt.

Ritsem - Kisuris - Ruotesvagge - Bjerikjavre - Suorva

Jag kommer att vandra 11-19 augusti, ensam med ca 14 kg på ryggen vid start. Har vandrat ensam flera gånger förut, men oledat är det första gången.

Några frågor om detta:

Vad - Enligt Neregård ska det inte vara några "svåra" vad denna rutt. Stämmer det enligt er? Har inte vadat innan, så detta är en faktor som jag därför är lite osäker på, men har läst på om att t ex vada på morgonen och eventuellt högre uppströms, eller där vattnet breder ut sig och så. Vad tänka på mer?

Orientering - Jag har som sagt inte gått oledat förut men kan hantera karta och kompass hyfsat. Kommer att ha mobilen med fjällkartan i appen "Sweden topo maps" som GPS för backup ifall jag är osäker på var jag är. (inkl, solcellsförsedd powerbank). Eller borde man ha "riktig" gps-pryl?

Säkerhet - Nödsändare har jag läst lite diskussioner om här i forumet, men jag slänger ut frågan ändå. Gå utan nödsändare eller med Spot eller en plb? Konkret undrar jag om någon vet ifall man kan aktivera ett abonnemang på Spot en enstaka månad eller om man måste ha det på ett helt år?

Suorva eller ev. alternativ till Suorva - Låter krångligt och jobbigt om man hamnar "fel" enligt många på forumet, mer så än vad Neregård beskriver. Om någon har några färska tankar kring detta är det också välkommet! Eller vad är alternativet till att sluta (eller starta) i Suorva, som inte blir alltför mycket längre?

Dessutom får ni gärna ifrågasätta hela ruttförslaget :) Jag har som sagt 8 heldagar totalt kan man väl säga, och går normalt helst inte mer än 15km/dag, och vill ha en premiärtur i Sarek som inte är för svår, dvs främst inga svåra vad eftersom jag inte har någon erfarenhet av det ännu, samt gärna med någon enklare topptur.

Tack på förhand :)
//Daniel
 
Det är en fin rutt som jag tycker lämpar sig bra som första sarektur. Det enda vadet som omnämns som svårt ibland är tjåggnårisjåhkå. Jag har passerat där 3x tror jag och aldrig upplevt det som särskilt svårt. Har också gått övriga delar av din tänkta tur 2-4 gånger. Om en får ihållande ösregn nån längre tid kan även små bäckar bli svårvadade, men det kan ju va svårt att gardera sig för.

Det är enklare att starta i sourva - för att det då är enklare att träffa på stigen där, om en går genom rengärdena.

Förslag på enkla och fina toppturer: voudnestjåkkå, svarta spetsen, gavelberget och kantberget
 
Det räcker nog med karta, vägen är rätt uppenbar så du ska ha bra otur med vädret för att gps ska tillföra så mycket. Behövs inga avancerade orienteringskunskaper
 
Vi gick precis den vägen i månadsskiftet Juli/Augusti förra året, men omvänt dvs vi startade i Sourva. Vi hade egentligen tänkt en annan rutt, men myggeländet pga den sena sommaren förra året gjorde att vi planerade om och tog oss ut via Routesvagge. Vi gjorde turen på 6 vandringsdagar plus kväll och morgon ankomst och avresedagen (morgonturen från Änonjalme), men då forcerade vi vandringen med ganska långa etapper. Så 8 dagar plus ev extra reservdag som kan användas för utflykter eller toppbestigning om vädret blir bra är lämpligt.
Största utmaningen på den sträckan är Tjåggnårisjåhkå som kan vara svårvadad (snöbryggan lär inte vara kvar så sent eller är att lita på). Det rör sig mycket folk i det stråket, så mitt tips är att ta vadet i sällskap, dvs invänta andra vandrare för att miska risken om något går fel. De andra vattendragen är lättvadade, Njavvejågåsj kan vara svårvadad vid hög vattenföring, men tipset är att ta häjd mot sjön 906 där det är lättare att komma över.
 
jag hade nog istället valt att börja i Sourva då det är rätt ödsligt där och inte finns nånting att handla eller så. Finns en busstation och en parkering och ingenting mer.

Startade därifrån 2016 och gick in i Sarek mot Saltoluokta via snavvavagge/rapadalen/Skierffebergen/Sitojaure
 
Bra att du har läst på. Bra att du har gott om tid. Bra att du har lyckats begränsa packningen.

Du har redan fått många goda råd. Utöver dessa vill jag föreslå att du skippar SPOT eller PLB. Du går under säsong och en välkänd rutt. Säkert kommer du att träffa på åtskilliga vandrare längs sträckan.

Lycka till önskar Pelle
 
Jag instämmer i Swifts kommentar. Du följer en välkänd rutt och i högsäsong, så du kommer att träffa medvandrare varje dag.

Även jag föredrar att starta i Sourva och avsluta med dusch etc i Ritsem innan hemresan. I Sourva finns inget.
 
Jag gick ungefär den här turen förra sommaren, fast i den andra riktningen. Om du har tid över är Låddebakte en fin topptur. Det tar säkert en heldag om du har läger på Pelaslätten, men utsikten över Rapaselet är magisk.
 

Bilagor

  • P1000322.jpg
    P1000322.jpg
    43 KB · Visningar: 857
Använd karta och kompass, och lämna GPS:en hemma! Förlita dig inte på modern teknologi ute i vildmarken. Den kan gå sönder när som helst.
 
Hej!
Tack för era kommentarer och tips! Särskilt om vadet vid Tjågnårisjåhkå – jag hade missat det när jag tittade på Neregårds beskrivningar eftersom den ligger under ett avsnitt om rapadalen. Karta och kompass är naturligtvis med – gps på telefon är som sagt bara backup. Och framför allt tack för synpunkterna på färdriktningen! Jag tror jag bestämt mig att börja i Suorva som flera föreslår!

Men – angående videsnår och sankmarker efter Njavvejågåsj: Jag funderar på att gå Vuoskelvagge till sjön 1074 söder om Alep Skalariehppe och sedan rakt upp på Skanatjåhkkå för att sedan gå ner söderut till bron över Guhkesvakkjåhkkå. Då slipper man mycket av det krångliga verkar det som, och så får man en liten topptur som är ”perfekt för en överblick av Sarektjåhkkå- och Ähparmassivet”, enligt Neregård.

Vad tros om den ”omvägen”? När jag räknar bör det bli lite drygt 90 km hela vägen Suorva till Änonjalmme då (med som sagt 8 dagar totalt att spela på, inkl. topptur, vila och ev. vadväntan!)
 
Det finns inga problem med vide. Håll höjd så att du komer fram till bäcken på ca 880m ovanför renvaktarstugan. Extremt lättgånget så långt. Därefter på små åsar och genom lite lågt vide en kort bit. Absolut ingen anlednnig att gå runt eller över .
 
Jag tycker "omvägen" är ett bra alternativ. Gå i så fall direkt till höger efter Suorvadammen till vägslutet och ytterligare en bit norrut. Sen går du rakt uppför sluttningen och tar sikte på en punkt mellan fjället Sliehkok och den namnlösa klumpen vid sjöns utlopp. Väl där uppe hittar du (kanske) en liten stig (med glesa små rösen) som går på skrå nedåt längs sjöns norra sida. Vid sjöns västra ände finns en jättefin liten tältplats. Dagen därpå rundar du Hállji på norra sidan och sjön Oarjep Átjeks östra sida. Sen direkt upp till sjön 1074.

Jag vill dock tillägga att jag bara gått "omvägen", och kan således inte jämföra alternativen. Men nästa gång ska jag gå "huvudvägen"!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.