Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek?

Använd karta och kompass, och lämna GPS:en hemma! Förlita dig inte på modern teknologi ute i vildmarken. Den kan gå sönder när som helst.

I beg to differ. Fysisk karta och kompass är självklarheter. Däremot kan en GPS vara ett väldigt användbart komplement. I tjock dimma eller låga moln kan det vara svårt att navigera med embart karta och kompass. I fjällbjörkskog kan en GPS underlätta för att förstå var man befinner sig.

Jag gjorde en solotur i Sarek 2011. Mina viktigaste erfarenheter var att ta det lugnt vid vad samt vid passage av blockfält, speciellt vid regn.
 
Hej!
Tack för era kommentarer och tips! Särskilt om vadet vid Tjågnårisjåhkå – jag hade missat det när jag tittade på Neregårds beskrivningar eftersom den ligger under ett avsnitt om rapadalen. Karta och kompass är naturligtvis med – gps på telefon är som sagt bara backup. Och framför allt tack för synpunkterna på färdriktningen! Jag tror jag bestämt mig att börja i Suorva som flera föreslår!

Men – angående videsnår och sankmarker efter Njavvejågåsj: Jag funderar på att gå Vuoskelvagge till sjön 1074 söder om Alep Skalariehppe och sedan rakt upp på Skanatjåhkkå för att sedan gå ner söderut till bron över Guhkesvakkjåhkkå. Då slipper man mycket av det krångliga verkar det som, och så får man en liten topptur som är ”perfekt för en överblick av Sarektjåhkkå- och Ähparmassivet”, enligt Neregård.

Vad tros om den ”omvägen”? När jag räknar bör det bli lite drygt 90 km hela vägen Suorva till Änonjalmme då (med som sagt 8 dagar totalt att spela på, inkl. topptur, vila och ev. vadväntan!)

Jag tycker inte viden och sankmarken är så farlig, är rätt kort sträcka sankmark, och viden är inte så hög. Tror ändå att din alternativa rutt är betydligt finare. Har gått två gånger vanliga vägen och två gånger över fjället (dock inte samma väg du beskriver). Och betydligt finare över fjället. Lite fler höjdmeter men liknande tidsåtgång för mig.

Bifogar gps-spår från i somras, båda bilderna visar sträcka som tog en oss halvdag (6h) att vandra, fast olika vägar. Tror vi gjorde bra/bästa vägval men det är möjligt att en del skulle föredra flackare väg 500m längre norrut från/till guhkesvagge
 

Bilagor

  • Screenshot_20180612-175017_Strava.jpg
    Screenshot_20180612-175017_Strava.jpg
    84.1 KB · Visningar: 424
  • Screenshot_20180612-174951_Strava.jpg
    Screenshot_20180612-174951_Strava.jpg
    88.9 KB · Visningar: 414
Den tur du beskriver är identisk med vår första sarektur. Vi gick turen på fem dagar vilket var onödigt snabbt. Jag föreslår att du avslutar i Saltoluokta. Då kan du ordna så att du har rena kläder där och får avsluta med en god middag. Det blir mindre än en dagsmarsch längre.
 
Tack igen för input! Det lutar nog åt att gå över Skanatjåhkkå - även om det inte är så krångligt den andra vägen som jag fick intrycket av tidigare! Och förutsatt att jag inte behöver "spara" de kilometrarna till något annat.

... vilket skulle vara en annan topptur jag började snegla på - Sarektjåhkkå Nordtopp. Den ska vara en av de lättaste 2000-meterstopparna att ta sig upp på, skriver Neregård. Men det är ca 12 km från bron över Guhkesvakkjåhkkå till toppen, så det blir ytterligare 24 km totalt till turen.

Vad tror ni om det? Nån som varit uppe på nordtoppen, och kan säga något om hur lätt/svårt det är?

Dessutom börjar jag fundera på vilken gånghastighet man brukar räkna med generellt när man går oledat, om man öht kan säga något sådant? Jag brukade snitta strax under 3 km/h (lite långsamt kanske, har jag tyckt själv iaf :) på led med min gamla packning, som kunde starta på 18-20 kg. Nu tänker jag att man kanske kan röra sig snabbare med slimmad packning, men terrängen kanske drar ner tempot...?
 
... vilket skulle vara en annan topptur jag började snegla på - Sarektjåhkkå Nordtopp. Den ska vara en av de lättaste 2000-meterstopparna att ta sig upp på, skriver Neregård. Men det är ca 12 km från bron över Guhkesvakkjåhkkå till toppen, så det blir ytterligare 24 km totalt till turen.

Vad tror ni om det? Nån som varit uppe på nordtoppen, och kan säga något om hur lätt/svårt det är?

Jag har bara tittat på den, inte gått upp (det var för mycket snö). Men om du har tänkt dig den behöver du från sjö 1074 inte gå ner till bron. Gå istället ner utmed södra sidan av Tjievrajågåsj (mycket vackert) och vada Guhkkesvákkjåhkå strax uppströms mötet av de två jokkarna. Borde gå bra i augusti om det inte regnat för mycket, tycker jag. Ytterligare längre uppströms finns fler vadställen.

Dessutom börjar jag fundera på vilken gånghastighet man brukar räkna med generellt när man går oledat, om man öht kan säga något sådant? Jag brukade snitta strax under 3 km/h (lite långsamt kanske, har jag tyckt själv iaf :) på led med min gamla packning, som kunde starta på 18-20 kg. Nu tänker jag att man kanske kan röra sig snabbare med slimmad packning, men terrängen kanske drar ner tempot...?

Gånghastighet är nog väldigt individuellt, men på led med sådan packning skulle jag nog hålla samma hastighet som du. Men oledat blir det nog snarare 2 km/h för mig. Med samma packning, dock.
 
Nordtoppen är en enkel vandringstopp. Sikta på snöfält på vägen ner sen så kan du springa ett stort antal höjdmeter på kort tid utan ansträngning
 
Jag tycker inte viden och sankmarken är så farlig, är rätt kort sträcka sankmark, och viden är inte så hög. Tror ändå att din alternativa rutt är betydligt finare. Har gått två gånger vanliga vägen och två gånger över fjället (dock inte samma väg du beskriver). Och betydligt finare över fjället. Lite fler höjdmeter men liknande tidsåtgång för mig.

Bifogar gps-spår från i somras, båda bilderna visar sträcka som tog en oss halvdag (6h) att vandra, fast olika vägar. Tror vi gjorde bra/bästa vägval men det är möjligt att en del skulle föredra flackare väg 500m längre norrut från/till guhkesvagge

6 h Sourva-Gukkesbron är rätt snabbt det. Är typ 23 km så det blir närmare 4 km/h då? Inte illa pinkat! Jag gick från Sourva- Nienndojocken på en kväll 17.30-23, men då var det ju nån halvmil kvar till Gukkes. Irrade fel inne i dammkomplexet lite i början och fick gå nån km i onödan också :)
 
Men – angående videsnår och sankmarker efter Njavvejågåsj: Jag funderar på att gå Vuoskelvagge till sjön 1074 söder om Alep Skalariehppe och sedan rakt upp på Skanatjåhkkå för att sedan gå ner söderut till bron över Guhkesvakkjåhkkå. Då slipper man mycket av det krångliga verkar det som, och så får man en liten topptur som är ”perfekt för en överblick av Sarektjåhkkå- och Ähparmassivet”, enligt Neregård.

Om du väljer att ta lite höjd fram mot Njavvejågåsj hittar du fina tältplatser på norra sidan jokken runt 800-850m nivån. Håller du sedan höjd kring 850m framöver in mot Nienndo har du en ganska lätt vandring framför dig på fjällhedar med endast en kortare videpassage i höjd med Sluggajåhkå. Så ta höjd redan efter bron från sjön 945 upp mot Njavvejågåsj och håll sedan den höjden framåt, dvs följ inte den prickade stigen.
 
6 h Sourva-Gukkesbron är rätt snabbt det. Är typ 23 km så det blir närmare 4 km/h då? Inte illa pinkat! Jag gick från Sourva- Nienndojocken på en kväll 17.30-23, men då var det ju nån halvmil kvar till Gukkes. Irrade fel inne i dammkomplexet lite i början och fick gå nån km i onödan också :)

Är inte det normal gånghastighet egentligen? Normalvägen enl min bild 23.7km, över fjället enl min bild 21km. Det va första gången jag lyckades välja helt rätt väg dessa sträckor. 6:30 och 6:32 ser jag att det tog nu när jag kollar tillbaks i klockan, men då är nog raster inkluderat, 3.2-3.6km/h.
 
Jag har bara tittat på den, inte gått upp (det var för mycket snö). Men om du har tänkt dig den behöver du från sjö 1074 inte gå ner till bron. Gå istället ner utmed södra sidan av Tjievrajågåsj (mycket vackert) och vada Guhkkesvákkjåhkå strax uppströms mötet av de två jokkarna. Borde gå bra i augusti om det inte regnat för mycket, tycker jag. Ytterligare längre uppströms finns fler vadställen.

Det låter ju som en god "nyhet" om det är så! Enligt Neregårds beskrivning verkade inte Gukkesvakkjåhkkå vara nåt man vadade hur som helst, och med tanke på att jag aldrig vadat förut vill jag ju inte börja med något åt det mer avancerade hållet.

Vad tror du det kan röra sig om för vattendjup, och hur strömt det är? Jag ser några bitar av jåkken i google earth strax uppströms som du beskriver som ser rätt steniga ut och där den är ca 60 meter bred. Det kan vara ett bra vadställe eller? (bilden är iofs från 2008...)
 
Det låter ju som en god "nyhet" om det är så! Enligt Neregårds beskrivning verkade inte Gukkesvakkjåhkkå vara nåt man vadade hur som helst, och med tanke på att jag aldrig vadat förut vill jag ju inte börja med något åt det mer avancerade hållet.

Vad tror du det kan röra sig om för vattendjup, och hur strömt det är? Jag ser några bitar av jåkken i google earth strax uppströms som du beskriver som ser rätt steniga ut och där den är ca 60 meter bred. Det kan vara ett bra vadställe eller? (bilden är iofs från 2008...)

Det är riktigt att man ska ha respekt för Gukkesvákkjåhkkå. Men så långt upp är den rimlig, det är längre nedströms som den fylls på med en svärm av vattendrag. Jag har skrivit om vadställena i min blogg, så här kommer lite om det:

https://www.utsidan.se/blogs/fowwe/sarek-20-juni-1-juli-2010-4.htm
https://www.utsidan.se/blogs/fowwe/sarek-20-juni-1-juli-2010-5.htm

Sen är det ju klart att om du aldrig har vadat förut så bör du ta det försiktigt. Men ju längre uppströms du går utmed Gukkesvákkjåhkkå desto mindre vatten blir det. Vid kröken söder om Oarjep Tjievrajávrre kommer du antagligen över i finskor närapå.

Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.