Sylarna

Några frågor om vandring i Sylarna.

Vilket håll är att föredra om man går jämtlandstriangeln, till Blåhammaren eller sylarna?

Om man som jag är ganska ny vad det gäller fjällvandringar, bör jag nöja mig med triangeln eller kan jag förlänga vandringen till Helags, Gåsen orkar man det?

Hälsningar

Tony

Kom precis hem från en liknande tur i förrgår. Det verkar som om de flesta går till Blåhammaren först, vi gjorde dock tvärt om med motiveringen att slippa gå uppför i 12km redan första dagen, vi sparade våra knän med att i stället gå 16km någorlunda flackt till Sylarna, då kommer du troligen till Blåhammaren näst sista dagen och kan avnjuta deras 3-rätters när du är så där lagom trött i kroppen. Kan meddela att vi hade en vecka med klarblå himmel, strålande sol, inte en enda mygga eller droppe regn?! och snustort i backen. En solsemester i ordets rätta bemärkelse!
Go tur!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Om du går till Blåhammaren först slipper du den lånmga uppfärsbacken till Blåhammaren som man får om man kommer från Sylarna.

Så båda hållen har sina fördelar.

Om du går mellan stationerna, och har då en hyffsat lätt packning så ser jag inget hinder i att gå även Helags och Gåsen, men lägg annars in extradagar i Sylarna för en topptur, det är en fin topp...

Om man utgår från en plats och avser komma tillbaka till samma plats.......så blir det väl lika mycket uppför som nedför..eller?

(Gud vilken dum fråga)

P

Blåhammaren först är att rekomendera

Fördel: Lätt första dag,, man kanske kommer upp sent första dagen? 12 km stigning

Fördel: Slipper vägen från Sylarna till Blåhammaren...Kan vara tungt för om man är ovan

Jag kan bara rekommendera att avluta med Blåhammaren. Då kan man, precis som någon skrev, avsluta med trerättersmiddag om man vill lyxa till det efter en hård vecka på fjället. Maten där är superb! Jag skulle dessutom vilja påstå att ingen av etapperna i triangeln är särskilt jobbig, oavsett riktning.
Ifjol tog vi syltoppen och blåhammaren på en dag. Det var i och för sig ganska jobbigt och med lätt packning. Kanske inget att rekommendera, men midda'n smakade bra. ;)
/R

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips