Sverige rakt igenom

Jag uppfattar det som att du har tänkt cykla dryga 10 mil/dag (totalt ca 220 mil?), i praktiken vill man väl lägga in några vilodagar också.

När det gäller cykel, tänk på att vad som tillkommer är ofta skärmar, pakethållare och i många fall nya däck, eftersom de som sitter på tex cyclocrosser är onödigt tungkörda. Det är en nätt slant bara det. Hur bra det går att sätta pakethållare bak på en cyclocross vet jag inte, fram har jag inte sett några fästen på tex Focus modeller.

Men den viktigaste frågan kvarstår: ska du bära cykeln fram och tillbaks till själva treriksröset :)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Surly Cross Check

ser trevlig ut och kan funka med mindre last. En touringhoj med 559-hjul tål mera stryk speciellt om du skall försöka cykla off road med packning. Fast bygger du egna hjul på en Cross Check så blir det en bra lösning också bekvämare att köpa en nära komplett cykel jämfört med att börja med en ram.

Engelska, tyska och franska touringcyklar som liknar ovanstående finns det rätt många av. Så här års kan du få bra pris.

Thure

ser trevlig ut och kan funka med mindre last. En touringhoj med 559-hjul tål mera stryk speciellt om du skall försöka cykla off road med packning. Fast bygger du egna hjul på en Cross Check så blir det en bra lösning också bekvämare att köpa en nära komplett cykel jämfört med att börja med en ram.

Engelska, tyska och franska touringcyklar som liknar ovanstående finns det rätt många av. Så här års kan du få bra pris.

Thure

559 hjul?

Skivbromsar eller inte?

Nån som har tips på fler bra affärer förutom den som nämdes tidigare i tråden?

jag kommer att ta båten från karesoundo och därifrån leda/cykla till trerikesröset. Därefter blickar jag mot söder, hoppar på hojjen och dönar ner till smygehuk. Väl där nere skall jag och polaren sätta ner fossingarna i vattnet och gråta som alexander den store över att det inte går att cykla några mer meter i svearike =)

Jag hoppas svaret är cykla. Det är väl ändå en stig upp dit.

jag kommer att ta båten från karesoundo och därifrån leda/cykla till trerikesröset. Därefter blickar jag mot söder, hoppar på hojjen och dönar ner till smygehuk. Väl där nere skall jag och polaren sätta ner fossingarna i vattnet och gråta som alexander den store över att det inte går att cykla några mer meter i svearike =)

Det finns en stig, men det är inte många meter man kan cykla den. Själv bar jag den fram och tillbaka.
Jag vet inte hur det fungerar med att ta cykel på båten från Kilpisjärvi (Karesuando ligger 11 mil söderut ), men jag antar att det finns de som har gjort det.

Mvh /Joel

559 hjul?

Skivbromsar eller inte?

Nån som har tips på fler bra affärer förutom den som nämdes tidigare i tråden?

559 mm är motsv. 26".

Skivbromsar är robustare och bättre, även om canti utvecklats en del. Äldre teknik har ju sina begränsningar.

Ingen göteborgare dock, http://www.tcmcykel.se/vara-cyklar/cyclocross-c-200-1.aspx

559 hjul?

Jag tror att båten inte går från Karesuando, utan från Kilpisjärvi, ca 11 mil norr om Karesuando (och dessutom på finska sidan). Norr om Karesuando (eller egentligen Mauno) tror jag mig inte finnas mycket bilväg (förutom Kummavopio till Keinovopio). Jag tror mig minnas en traktorstig vid Siikavopio, men jag har inte varit där mer än en gång. Men du kanske cyklar på finska sidan tills du når Karre.

/Jimmy

Jag tror att båten inte går från Karesuando, utan från Kilpisjärvi, ca 11 mil norr om Karesuando (och dessutom på finska sidan). Norr om Karesuando (eller egentligen Mauno) tror jag mig inte finnas mycket bilväg (förutom Kummavopio till Keinovopio). Jag tror mig minnas en traktorstig vid Siikavopio, men jag har inte varit där mer än en gång. Men du kanske cyklar på finska sidan tills du når Karre.

/Jimmy

Det stämmer nog, för den nordligaste asfalterade vägen i Sverige finns precis norr om Karesuando.

Mvh /Joel

/Jimmy

Det stämmer nog, för den nordligaste asfalterade vägen i Sverige finns precis norr om Karesuando.

Mvh /Joel

Jo fö fan ni ahr rätt herrar. Läste för kvickt på karesuandos hemsida, Det blir helt enkelt cykel 11 mil och båt sedan då. Vill slipa leda cykeln så fort som möjligt.

559 mm är motsv. 26".

Skivbromsar är robustare och bättre, även om canti utvecklats en del. Äldre teknik har ju sina begränsningar.

Ingen göteborgare dock, http://www.tcmcykel.se/vara-cyklar/cyclocross-c-200-1.aspx

Större däck = bättre och robustare däck?
bara hört att skivbroms skall vara bökigt att fixa om de går sönder när man är ute på sin resa.

Skall iaf iväg till Veloform och sportspec nu på lördag för att kolla lite vad dom har inne. Det är minst 1 till som skall köpa hoj så hoppas på att man kanske kan få ner priset lite om man handlar en hel del på samma affär.

Nån som har erfarenhet av prutande på cyklar?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips