Sverige rakt igenom

Nu var jag runt i helgen på sportspec och velvoform och det har nästan bara blivit värre med cykelval.

På sportspec så var det i princip omöjligt att göra om en hybrid eller cross till touringhoj så det han kunde erbjuda var kogas touring hoj för 20laxar. Det är lite för mycket pengar att kasta ut när man bara skall ge sig ut och testa på om man gillar resesättet.

Senare på velvoform så sprang jag in mitt i deras lunch och fika och fick prata med en massa härligt folk om cyklar, resor och upplevelser men val av cykel blev inte klarare än att jag skulle ha stålram och 559däck i princip. Han sa själv också att han låg i kogas prisklass eller över när det gällde cyklar så det får nog också gå bort.

Skall bege mig till sportson och ta en titt i veckan med för att se vad dom har i utbud.

Men frågan är till ni som inte är anställda som försäljare.
Kommer jag inte billigare undan om jag handlar en cykel med stålram, stålgaffel med skruv för lowrider fästet och fästningsmöjligheter för pakethållare och sedan köper till det jag vill sen bara?

btw hur fäster man pakethållaren? Vart handlar jag bra pakethållare och lowriders? Velvoform eller finns det nån bra sida på nätet?
 
Jag tycker det hela verkar onödigt komplicerat. Senast jag tourade i Sverige körde jag ialla fall genom halva landet. Jag tog det jag hade vilket var en racer som jag packade med så lite som möjligt, och det gick galant.
Nu när du ska köpa cykel ska du naturligtvis köpa något mer ändamålsenligt, men det måste inte vara en touringhoj. Du kan ju köpa en hybrid, sätta på skärmar, samt pakethållare bak, och sen inte överlasta den. Då kan du satsa på en lätt, kvick hoj som är kul att ha i stan. Om cykeln kommer att användas på vintern så är det bra med skivbromsar tycker jag. Den här tiden på året får man en juste hybrid för 7000-10000. Som ett exempel, denna cykel borde kunna göra jobbet utan problem. Möjligen kan man titta på en modell med fäste för pakethållare fram.
 
Tubus

Jag tycker du ska satsa på Tubus pakethållare! Fram Tubus Ergo, bak Tubus Logo. Erkänt bra grejor. Har dem själv. Kolla http://www.tubus.com där finner du även monteringsanvisningar. Lite tyska är bra att kunna. På cykeln bör finnas ögon(öron?) i gaffeländarna för att monteringen ska gå lätt. Har själv en 26-tums cykel men har rekommenderats 28-tum. Kanske ngt för dig? Köpa Tubus gör man på nätet från Tyskland på www.globetrotter.de. Euron står ju i en förmånlig kurs nu.
 
Om du inte planerar att cykla genom hela världen med cykeln (eller kanske även om du vill det, finns nån länk nånstans till ett par som kör lååångt på beggade typ 1000kr mountainbikes) så funkar det mesta. Iaf så länge du tänker hålla dig till någorlunda civilicerade trakter. Jag och min sambo cyklade hem till skellefteå förra sommaren på var sin sporthybrid för 5000 -6000kr med aluminiumram, som jag satte pakethållare, skärmar osv på, slutade på typ 7-8k. Körde tubus pakethållare och ortliebs väskor. det ångrar jag inte. Det enda problem jag hade var att ena fästskruven till pakethållaren rallade loss efter ett par mil på grusväg, så jag fick låna en från flaskhållaren tills jag kom in till stan, och lärde mig att kontrolldra alla skruvar då och då. Men om jag skulle köpa cykel idag hade jag nog sneglat på typ surley LHT eller något liknande... fast det inte är lika snyggt på stan sen. =)

När man är ute och cyklar träffar man folk som kör allt mellan nån gammal treväxlad cresent, till heldämpade tekniska underverk. alla verkar ha roligt iaf.. =)
 
mtb

Varför krångla till det?Förra sommaren cyklade jag Treriksröset-Smygehuk på en MTB.Kona cinder cone heter den .Satte på pakethållare, skärmar, finmönstrade däck, väskor bak och styrväska och gav mig iväg.Det tog mig 16 dagar .Det var en helt otroligt härlig resa genom landet.Som gav mersmak
MVH Jocke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vägslav Sverige rakt igenom Del cykelväskor, cykeldator Långcykling 15
Vägslav Sverige rakt igenom, Del Cykelutrustning Långcykling 21
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
FelixFernebring Sverige - Indien, ren idioti? Långcykling 7
Erkabubben Sverige-Kapstaden, söker cykelkamrat Långcykling 0
Nikhi Gibraltar/Spanien- Sverige Långcykling 4
Erkabubben Cykelkamrat sökes Sverige-Istanbul sommaren 2015 Långcykling 0
antton Sverige-Rom Långcykling 13
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
KristianMattiasson en tur i södra sverige Långcykling 2
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
joakjoha Söker cykelsällskap, Sverige/Norge i juli. Långcykling 0
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
Jackiie Cykla Sverige-Spanien-Italien inga problem? Långcykling 4
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30
stea runt sverige Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Cykelrutter i norra Sverige under vintern? Långcykling 16
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
aksello GPX filer för cykelleder i sverige Långcykling 7
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
The_Lost_Cyclist Långfärdscyklist försvunnen i Sverige! (Jesper Almgren) Långcykling 16
JA64 sverige-medelhavet(italien) Långcykling 0
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
MajkyMan Ekonomi - Sverige till Kina Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
RDu Sverige - Peking via -stans och mongoliet Långcykling 1
Magnus H Bilder Sverige - Kina. Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
The_Lost_Cyclist Rigida Sputnik fälgar - återförsäljare i Sverige? Långcykling 2
Bulgakov Intresserad av Sydafrika-Sverige sommaren 2010? Långcykling 0
Wozzer Tips & sällskap - Norra Sverige Långcykling 5
victorborgvall Cykla Sverige - Spanien Långcykling 7
simonuno Rekord genom sverige? Långcykling 25
Magnus73 Nybörjarfrågor för Sverige/Finland Långcykling 1
hannessandahl Sverige-Schweiz och vidare? Långcykling 7
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
bergofil kul väginformation/Sverige Långcykling 1
gro kartor; sverige? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Vad kostar eg. Shimano XT i sverige? Långcykling 3
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
hot_yoggi Cykla i Sverige i augusti?? Långcykling 10
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
viktorp Sverige - Kroatien. Mkt tacksam for hjalp. Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.