Sverige rakt igenom

Jag uppfattar det som att du har tänkt cykla dryga 10 mil/dag (totalt ca 220 mil?), i praktiken vill man väl lägga in några vilodagar också.

När det gäller cykel, tänk på att vad som tillkommer är ofta skärmar, pakethållare och i många fall nya däck, eftersom de som sitter på tex cyclocrosser är onödigt tungkörda. Det är en nätt slant bara det. Hur bra det går att sätta pakethållare bak på en cyclocross vet jag inte, fram har jag inte sett några fästen på tex Focus modeller.

Men den viktigaste frågan kvarstår: ska du bära cykeln fram och tillbaks till själva treriksröset :)
 
Surly Cross Check

ser trevlig ut och kan funka med mindre last. En touringhoj med 559-hjul tål mera stryk speciellt om du skall försöka cykla off road med packning. Fast bygger du egna hjul på en Cross Check så blir det en bra lösning också bekvämare att köpa en nära komplett cykel jämfört med att börja med en ram.

Engelska, tyska och franska touringcyklar som liknar ovanstående finns det rätt många av. Så här års kan du få bra pris.

Thure
 
ser trevlig ut och kan funka med mindre last. En touringhoj med 559-hjul tål mera stryk speciellt om du skall försöka cykla off road med packning. Fast bygger du egna hjul på en Cross Check så blir det en bra lösning också bekvämare att köpa en nära komplett cykel jämfört med att börja med en ram.

Engelska, tyska och franska touringcyklar som liknar ovanstående finns det rätt många av. Så här års kan du få bra pris.

Thure

559 hjul?

Skivbromsar eller inte?

Nån som har tips på fler bra affärer förutom den som nämdes tidigare i tråden?

jag kommer att ta båten från karesoundo och därifrån leda/cykla till trerikesröset. Därefter blickar jag mot söder, hoppar på hojjen och dönar ner till smygehuk. Väl där nere skall jag och polaren sätta ner fossingarna i vattnet och gråta som alexander den store över att det inte går att cykla några mer meter i svearike =)
 
Jag hoppas svaret är cykla. Det är väl ändå en stig upp dit.

jag kommer att ta båten från karesoundo och därifrån leda/cykla till trerikesröset. Därefter blickar jag mot söder, hoppar på hojjen och dönar ner till smygehuk. Väl där nere skall jag och polaren sätta ner fossingarna i vattnet och gråta som alexander den store över att det inte går att cykla några mer meter i svearike =)

Det finns en stig, men det är inte många meter man kan cykla den. Själv bar jag den fram och tillbaka.
Jag vet inte hur det fungerar med att ta cykel på båten från Kilpisjärvi (Karesuando ligger 11 mil söderut ), men jag antar att det finns de som har gjort det.

Mvh /Joel
 
559 hjul?

Skivbromsar eller inte?

Nån som har tips på fler bra affärer förutom den som nämdes tidigare i tråden?

jag kommer att ta båten från karesoundo och därifrån leda/cykla till trerikesröset. Därefter blickar jag mot söder, hoppar på hojjen och dönar ner till smygehuk. Väl där nere skall jag och polaren sätta ner fossingarna i vattnet och gråta som alexander den store över att det inte går att cykla några mer meter i svearike =)

559 mm är motsv. 26".

Skivbromsar är robustare och bättre, även om canti utvecklats en del. Äldre teknik har ju sina begränsningar.

Ingen göteborgare dock, http://www.tcmcykel.se/vara-cyklar/cyclocross-c-200-1.aspx
 
559 hjul?

jag kommer att ta båten från karesoundo och därifrån leda/cykla till trerikesröset. Därefter blickar jag mot söder, hoppar på hojjen och dönar ner till smygehuk. Väl där nere skall jag och polaren sätta ner fossingarna i vattnet och gråta som alexander den store över att det inte går att cykla några mer meter i svearike =)

Jag tror att båten inte går från Karesuando, utan från Kilpisjärvi, ca 11 mil norr om Karesuando (och dessutom på finska sidan). Norr om Karesuando (eller egentligen Mauno) tror jag mig inte finnas mycket bilväg (förutom Kummavopio till Keinovopio). Jag tror mig minnas en traktorstig vid Siikavopio, men jag har inte varit där mer än en gång. Men du kanske cyklar på finska sidan tills du når Karre.

/Jimmy
 
Jag tror att båten inte går från Karesuando, utan från Kilpisjärvi, ca 11 mil norr om Karesuando (och dessutom på finska sidan). Norr om Karesuando (eller egentligen Mauno) tror jag mig inte finnas mycket bilväg (förutom Kummavopio till Keinovopio). Jag tror mig minnas en traktorstig vid Siikavopio, men jag har inte varit där mer än en gång. Men du kanske cyklar på finska sidan tills du når Karre.

/Jimmy

Det stämmer nog, för den nordligaste asfalterade vägen i Sverige finns precis norr om Karesuando.

Mvh /Joel
 
Jag tror att båten inte går från Karesuando, utan från Kilpisjärvi, ca 11 mil norr om Karesuando (och dessutom på finska sidan). Norr om Karesuando (eller egentligen Mauno) tror jag mig inte finnas mycket bilväg (förutom Kummavopio till Keinovopio). Jag tror mig minnas en traktorstig vid Siikavopio, men jag har inte varit där mer än en gång. Men du kanske cyklar på finska sidan tills du når Karre.

/Jimmy

Det stämmer nog, för den nordligaste asfalterade vägen i Sverige finns precis norr om Karesuando.

Mvh /Joel


Jo fö fan ni ahr rätt herrar. Läste för kvickt på karesuandos hemsida, Det blir helt enkelt cykel 11 mil och båt sedan då. Vill slipa leda cykeln så fort som möjligt.
 
559 mm är motsv. 26".

Skivbromsar är robustare och bättre, även om canti utvecklats en del. Äldre teknik har ju sina begränsningar.

Ingen göteborgare dock, http://www.tcmcykel.se/vara-cyklar/cyclocross-c-200-1.aspx

Större däck = bättre och robustare däck?
bara hört att skivbroms skall vara bökigt att fixa om de går sönder när man är ute på sin resa.

Skall iaf iväg till Veloform och sportspec nu på lördag för att kolla lite vad dom har inne. Det är minst 1 till som skall köpa hoj så hoppas på att man kanske kan få ner priset lite om man handlar en hel del på samma affär.

Nån som har erfarenhet av prutande på cyklar?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vägslav Sverige rakt igenom Del cykelväskor, cykeldator Långcykling 15
Vägslav Sverige rakt igenom, Del Cykelutrustning Långcykling 21
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
FelixFernebring Sverige - Indien, ren idioti? Långcykling 7
Erkabubben Sverige-Kapstaden, söker cykelkamrat Långcykling 0
Nikhi Gibraltar/Spanien- Sverige Långcykling 4
Erkabubben Cykelkamrat sökes Sverige-Istanbul sommaren 2015 Långcykling 0
antton Sverige-Rom Långcykling 13
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
KristianMattiasson en tur i södra sverige Långcykling 2
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
joakjoha Söker cykelsällskap, Sverige/Norge i juli. Långcykling 0
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
Jackiie Cykla Sverige-Spanien-Italien inga problem? Långcykling 4
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30
stea runt sverige Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Cykelrutter i norra Sverige under vintern? Långcykling 16
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
aksello GPX filer för cykelleder i sverige Långcykling 7
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
The_Lost_Cyclist Långfärdscyklist försvunnen i Sverige! (Jesper Almgren) Långcykling 16
JA64 sverige-medelhavet(italien) Långcykling 0
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
MajkyMan Ekonomi - Sverige till Kina Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
RDu Sverige - Peking via -stans och mongoliet Långcykling 1
Magnus H Bilder Sverige - Kina. Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
The_Lost_Cyclist Rigida Sputnik fälgar - återförsäljare i Sverige? Långcykling 2
Bulgakov Intresserad av Sydafrika-Sverige sommaren 2010? Långcykling 0
Wozzer Tips & sällskap - Norra Sverige Långcykling 5
victorborgvall Cykla Sverige - Spanien Långcykling 7
simonuno Rekord genom sverige? Långcykling 25
Magnus73 Nybörjarfrågor för Sverige/Finland Långcykling 1
hannessandahl Sverige-Schweiz och vidare? Långcykling 7
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
bergofil kul väginformation/Sverige Långcykling 1
gro kartor; sverige? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Vad kostar eg. Shimano XT i sverige? Långcykling 3
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
hot_yoggi Cykla i Sverige i augusti?? Långcykling 10
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
viktorp Sverige - Kroatien. Mkt tacksam for hjalp. Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.