Sverige rakt igenom

Jag uppfattar det som att du har tänkt cykla dryga 10 mil/dag (totalt ca 220 mil?), i praktiken vill man väl lägga in några vilodagar också.

När det gäller cykel, tänk på att vad som tillkommer är ofta skärmar, pakethållare och i många fall nya däck, eftersom de som sitter på tex cyclocrosser är onödigt tungkörda. Det är en nätt slant bara det. Hur bra det går att sätta pakethållare bak på en cyclocross vet jag inte, fram har jag inte sett några fästen på tex Focus modeller.

Men den viktigaste frågan kvarstår: ska du bära cykeln fram och tillbaks till själva treriksröset :)
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Surly Cross Check

ser trevlig ut och kan funka med mindre last. En touringhoj med 559-hjul tål mera stryk speciellt om du skall försöka cykla off road med packning. Fast bygger du egna hjul på en Cross Check så blir det en bra lösning också bekvämare att köpa en nära komplett cykel jämfört med att börja med en ram.

Engelska, tyska och franska touringcyklar som liknar ovanstående finns det rätt många av. Så här års kan du få bra pris.

Thure
 
ser trevlig ut och kan funka med mindre last. En touringhoj med 559-hjul tål mera stryk speciellt om du skall försöka cykla off road med packning. Fast bygger du egna hjul på en Cross Check så blir det en bra lösning också bekvämare att köpa en nära komplett cykel jämfört med att börja med en ram.

Engelska, tyska och franska touringcyklar som liknar ovanstående finns det rätt många av. Så här års kan du få bra pris.

Thure

559 hjul?

Skivbromsar eller inte?

Nån som har tips på fler bra affärer förutom den som nämdes tidigare i tråden?

jag kommer att ta båten från karesoundo och därifrån leda/cykla till trerikesröset. Därefter blickar jag mot söder, hoppar på hojjen och dönar ner till smygehuk. Väl där nere skall jag och polaren sätta ner fossingarna i vattnet och gråta som alexander den store över att det inte går att cykla några mer meter i svearike =)
 
Jag hoppas svaret är cykla. Det är väl ändå en stig upp dit.

jag kommer att ta båten från karesoundo och därifrån leda/cykla till trerikesröset. Därefter blickar jag mot söder, hoppar på hojjen och dönar ner till smygehuk. Väl där nere skall jag och polaren sätta ner fossingarna i vattnet och gråta som alexander den store över att det inte går att cykla några mer meter i svearike =)

Det finns en stig, men det är inte många meter man kan cykla den. Själv bar jag den fram och tillbaka.
Jag vet inte hur det fungerar med att ta cykel på båten från Kilpisjärvi (Karesuando ligger 11 mil söderut ), men jag antar att det finns de som har gjort det.

Mvh /Joel
 
559 hjul?

Skivbromsar eller inte?

Nån som har tips på fler bra affärer förutom den som nämdes tidigare i tråden?

jag kommer att ta båten från karesoundo och därifrån leda/cykla till trerikesröset. Därefter blickar jag mot söder, hoppar på hojjen och dönar ner till smygehuk. Väl där nere skall jag och polaren sätta ner fossingarna i vattnet och gråta som alexander den store över att det inte går att cykla några mer meter i svearike =)

559 mm är motsv. 26".

Skivbromsar är robustare och bättre, även om canti utvecklats en del. Äldre teknik har ju sina begränsningar.

Ingen göteborgare dock, http://www.tcmcykel.se/vara-cyklar/cyclocross-c-200-1.aspx
 
559 hjul?

jag kommer att ta båten från karesoundo och därifrån leda/cykla till trerikesröset. Därefter blickar jag mot söder, hoppar på hojjen och dönar ner till smygehuk. Väl där nere skall jag och polaren sätta ner fossingarna i vattnet och gråta som alexander den store över att det inte går att cykla några mer meter i svearike =)

Jag tror att båten inte går från Karesuando, utan från Kilpisjärvi, ca 11 mil norr om Karesuando (och dessutom på finska sidan). Norr om Karesuando (eller egentligen Mauno) tror jag mig inte finnas mycket bilväg (förutom Kummavopio till Keinovopio). Jag tror mig minnas en traktorstig vid Siikavopio, men jag har inte varit där mer än en gång. Men du kanske cyklar på finska sidan tills du når Karre.

/Jimmy
 
Jag tror att båten inte går från Karesuando, utan från Kilpisjärvi, ca 11 mil norr om Karesuando (och dessutom på finska sidan). Norr om Karesuando (eller egentligen Mauno) tror jag mig inte finnas mycket bilväg (förutom Kummavopio till Keinovopio). Jag tror mig minnas en traktorstig vid Siikavopio, men jag har inte varit där mer än en gång. Men du kanske cyklar på finska sidan tills du når Karre.

/Jimmy

Det stämmer nog, för den nordligaste asfalterade vägen i Sverige finns precis norr om Karesuando.

Mvh /Joel
 
Jag tror att båten inte går från Karesuando, utan från Kilpisjärvi, ca 11 mil norr om Karesuando (och dessutom på finska sidan). Norr om Karesuando (eller egentligen Mauno) tror jag mig inte finnas mycket bilväg (förutom Kummavopio till Keinovopio). Jag tror mig minnas en traktorstig vid Siikavopio, men jag har inte varit där mer än en gång. Men du kanske cyklar på finska sidan tills du når Karre.

/Jimmy

Det stämmer nog, för den nordligaste asfalterade vägen i Sverige finns precis norr om Karesuando.

Mvh /Joel


Jo fö fan ni ahr rätt herrar. Läste för kvickt på karesuandos hemsida, Det blir helt enkelt cykel 11 mil och båt sedan då. Vill slipa leda cykeln så fort som möjligt.
 
559 mm är motsv. 26".

Skivbromsar är robustare och bättre, även om canti utvecklats en del. Äldre teknik har ju sina begränsningar.

Ingen göteborgare dock, http://www.tcmcykel.se/vara-cyklar/cyclocross-c-200-1.aspx

Större däck = bättre och robustare däck?
bara hört att skivbroms skall vara bökigt att fixa om de går sönder när man är ute på sin resa.

Skall iaf iväg till Veloform och sportspec nu på lördag för att kolla lite vad dom har inne. Det är minst 1 till som skall köpa hoj så hoppas på att man kanske kan få ner priset lite om man handlar en hel del på samma affär.

Nån som har erfarenhet av prutande på cyklar?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips