Svala vandringskängor?

Jag skulle behöva köpa ett par vandringskängor, tänker mig medelhöga, för att använda vår, sommar, och tidig höst. Mitt problem är ofta att jag blir för varm om fötterna när jag använder de flesta fodrade kängor, så därför letar jag efter några som är lite svalare. Jag har därför gått över till skalkängor, Lundhags Forest, för senhöst, vinter och tidig vår. Men även de blir för varma, i alla fall på sommaren när jag inventerar natur i bitvis blöt och oländig terräng. Dessutom har jag problem med att Lundhags krymper och jag behöver lästa ut dem, upprepade ggr nu. Har funderat på vandringskor också, med lufthål, men tvivlar på om det är tillräckligt stabila och dessutom går ju fukten igenom. Någon som har liknande erfarenhet eller tips? Funderar lite på ett par Salomon-kängor, Authentic LTR GTX, som kändes svala när jag testade dem på xxl. Tyvärr finns de inte i min storlek, som brukar vara 12 UK (47).
 
Det blir nog inte mycket svalare än forest om du samtidigt vill att de ska vara täta mot fukt. Kängor för ökenmiljö är säkert svalare men då håller de inte fukt ute. Goretex i kängor som ska "andas" är jag ganska skeptisk till, blir de blöta så håller de sig blöta men det finns nog de som inte håller med mig.

En varm sommardag tycker jag det funkar bäst med trailskor. Lätta, sitter skönt även blöta är svala och tortkar väldigt fort. Vill man inte helt gå över får man ha med dem att byta till när kängorna blir för varma.
 
Dessert Defence från Meindl är för heta klimat som är extremt ventilerad och snabbtorkande. Har tyvärr ingen erfarenhet av den själv, men kanske värd att kolla på?

Eller sök på ökenkängor, finns kanske något lämpligt?
 
Senast ändrad:
Det blir nog inte mycket svalare än forest om du samtidigt vill att de ska vara täta mot fukt. Kängor för ökenmiljö är säkert svalare men då håller de inte fukt ute. Goretex i kängor som ska "andas" är jag ganska skeptisk till, blir de blöta så håller de sig blöta men det finns nog de som inte håller med mig.

En varm sommardag tycker jag det funkar bäst med trailskor. Lätta, sitter skönt även blöta är svala och tortkar väldigt fort. Vill man inte helt gå över får man ha med dem att byta till när kängorna blir för varma.
Har du något tips på bra och stabila (vridstyv) trailskor?
 
Dessert Defence från Meindl är för heta klimat som är extremt ventilerad och snabbtorkande. Har tyvärr ingen erfarenhet av den själv, men kanske värd att kolla på?

Eller sök på ökenkängor, finns kanske något lämpligt?
Tack för tipset! Jag undrar dock om ökenkängor passar för vårt mer fuktiga klimat, med en massa dagg och regnskurar?
 
Har spanska kängor för varmt klimat, precis som skinnställ för varmt väder är ovanlädret perforerat. Dvs garanterat läckande. Thats life!
 
Har du något tips på bra och stabila (vridstyv) trailskor?

Trailskor är inte direkt "vridstyva" om du tänker på vriststöd. Däremot kan de ha en relativt styv sula för att stenar eller andra hårda punkter inte ska kännas genom sulan. För mig passar Salomon S-lab speed riktigt bra, men andra fötter föredrar modeller från Inov. Det är bara prova.

Ett par trailskor är inte lika styva som kängor, å andra sidan är du närmare marken och med bättre kontakt vilket på sitt sätt kan minsk risken för en stukning eller utslitna fötter. Att de är lättare kan även upplevas lite skonsammare mot knän. Däremot kan vissa uppleva den tunnare sulan som att sten "går igenom" och orsakar smärta eller till och med hälsporre. Inget jag själv upplevt trots att jag fått hälsporre efter löpining. Jag väger dock relativt lite och använder de främst i skogen och inte på grusväg eller annat hårt underlag.

Det finns de som nästan är fanatiskt inställda till Trailskor istället för kängor, jag tycker båda har sina fördelar och användningsområden. Min största skepsis låg mot att dämpningen är i stort sett obefintlig då jag tidigare haft problem med knän. I praktiken har jag dock upplevt mindre trötta fötter och knän i trailskor än i kängor eller vanliga gympaskor, sannolikt för att jag får en annan stegisättning. Har du inte testat tidigare tycker jag det är väl värt det sen kanske det inte passar alla.
 
Joggingskor med vattentäta sockor? Ett problem är att sockorna är dyra och har begränsad livslängd. Det är det enda alternativet jag kan se om Forest blir för varma när du går runt i myrar. Alternativt kanske du blir tvungen att stå ut med antingen varma eller blöta fötter.
 
Trailskor är inte direkt "vridstyva" om du tänker på vriststöd. Däremot kan de ha en relativt styv sula för att stenar eller andra hårda punkter inte ska kännas genom sulan. För mig passar Salomon S-lab speed riktigt bra, men andra fötter föredrar modeller från Inov. Det är bara prova.

Ett par trailskor är inte lika styva som kängor, å andra sidan är du närmare marken och med bättre kontakt vilket på sitt sätt kan minsk risken för en stukning eller utslitna fötter. Att de är lättare kan även upplevas lite skonsammare mot knän. Däremot kan vissa uppleva den tunnare sulan som att sten "går igenom" och orsakar smärta eller till och med hälsporre. Inget jag själv upplevt trots att jag fått hälsporre efter löpining. Jag väger dock relativt lite och använder de främst i skogen och inte på grusväg eller annat hårt underlag.

Det finns de som nästan är fanatiskt inställda till Trailskor istället för kängor, jag tycker båda har sina fördelar och användningsområden. Min största skepsis låg mot att dämpningen är i stort sett obefintlig då jag tidigare haft problem med knän. I praktiken har jag dock upplevt mindre trötta fötter och knän i trailskor än i kängor eller vanliga gympaskor, sannolikt för att jag får en annan stegisättning. Har du inte testat tidigare tycker jag det är väl värt det sen kanske det inte passar alla.
Tack för tipsen! Jag ska nog prova ett par trailskor.
Trailskor är inte direkt "vridstyva" om du tänker på vriststöd. Däremot kan de ha en relativt styv sula för att stenar eller andra hårda punkter inte ska kännas genom sulan. För mig passar Salomon S-lab speed riktigt bra, men andra fötter föredrar modeller från Inov. Det är bara prova.

Ett par trailskor är inte lika styva som kängor, å andra sidan är du närmare marken och med bättre kontakt vilket på sitt sätt kan minsk risken för en stukning eller utslitna fötter. Att de är lättare kan även upplevas lite skonsammare mot knän. Däremot kan vissa uppleva den tunnare sulan som att sten "går igenom" och orsakar smärta eller till och med hälsporre. Inget jag själv upplevt trots att jag fått hälsporre efter löpining. Jag väger dock relativt lite och använder de främst i skogen och inte på grusväg eller annat hårt underlag.

Det finns de som nästan är fanatiskt inställda till Trailskor istället för kängor, jag tycker båda har sina fördelar och användningsområden. Min största skepsis låg mot att dämpningen är i stort sett obefintlig då jag tidigare haft problem med knän. I praktiken har jag dock upplevt mindre trötta fötter och knän i trailskor än i kängor eller vanliga gympaskor, sannolikt för att jag får en annan stegisättning. Har du inte testat tidigare tycker jag det är väl värt det sen kanske det inte passar alla.
Tack för tipsen! Gillar ditt resonemang. Jag ska nog prova ett par trailskor till sommaren.
 
Tack för tipset! Jag undrar dock om ökenkängor passar för vårt mer fuktiga klimat, med en massa dagg och regnskurar?
Jag har ett par Meindl Desert Fox som jag tycker fungerar riktigt bra. Använder dem vår sommar och höst och anser dem vara tillräckligt täta för att klara vårt klimat. Om de blir blöta torkar de också väldigt snabbt
 
Dessa jungelkängor baserade på trailskor kanske kan vara något?

Finns även en modell med GTX fast misstänker de blir ganska varma.
 
Enligt mitt förmenande passar ökenkängor inte alls här i vårt gröna och fuktiga land. Men i ME och SA var de utmärkta.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tlundberg Tjocka svala sockor Kläder 13
Marzocchi Svala långbyxor Kläder 1
HannaE Svala handskar? Kläder 8
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
andreaseidhagen Begagnade vandringskängor - 1 lager Kläder 5
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Koga Signature Vandringskängor för (primärt) urban miljö. Kläder 25
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
gusfallca Vandringskängor Kläder 4
xstaystrayx Skinnfria vandringskängor Kläder 20
KalleNL Små vandringskängor? Kläder 4
annakask Crispi Rauma - vandringskängor Kläder 2
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Lab Vandringskängor Alperna Kläder 2
Smogz Ofodrade vandringskängor helt i läder? Kläder 17
Tomas Eklund Att gå in ett par vandringskängor Kläder 11
Jontaponta Tips om BREDA vandringskängor Kläder 13
fransk prusik Vård av vandringskängor Kläder 1
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
henke_gbg Går det sula om vandringskängor? Kläder 10
Labben Vandringskängor!! Kläder 5
granfront Vandringskängor Kläder 3
IsElaine Tips om vandringskängor Kläder 3
Skydivergirl Vandringskängor Kläder 17
grodanbolle Vandringskängor, fukt och dylikt. Kläder 9
Stillsam vilde Gotex i vandringskängor?! Kläder 19
Martin Vandringskängor? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.