Surved - ditt bästa stalltips

Hur varmt brinner det ?

Karlebo handbok är en bra källa när ni nu satt punkten på det orimliga i Sepps uppgift om 7000°. Solen sägs ha ca 6000°, Sirius 12500°. Acytylen 2550°, Lysgas-Syre 2200°. Bågljuslampa 3700-4200° nej den kan man inte se in i utan bestående men.

Eldtriaden gäller alltid brännbart material-temperatur-syre.

Jag rättar mig gärna efter verkligheten, ytterskarpet av björknäver innehåller mycket terpentin, är tunnt och extremt luftigt. Det finns ju ventiler i björkbarken öppna på sommaren och stängda vintertid.

Värmevärdet torde vara som för terpentin/alkohol per viktenhet, en handfull ytternäver fjät väger inte ens ett gram på min gramvägande våg. Men till skillnad från vätskor som bara kan brinna i basen över ytan har björknävern en vida större yta som släpper ut gaserna under förbränningen.

Förutom hårda ord om H Sepp och min naiva vidareförande av en uppenbart felaktig uppgift så borde ju någon med experimentlusten i bibehåll mäta temperaturen vilket kan göras med ett thermoelektriskt element vilket lätt kan kaliberas med en gaslåga och en svetslåga.

Tvivlet på att våt björkved brinner ber jag tvivlaren gå ut att pröva för den brinner, till och med på rot. Det gäller bara att få upp temperaturen så att terpentingaserna antänds. Källa Yngve Ryd Eld s 216-.
Samma källa Näver som tände s 62-.

go tur
 
HaHa, underbar tråd det här. 17 sidor nu. Men det finns ju 4-5 riktigt bra inlägg här och var, där jag lärt mig en massa nytt.
 
Tvivlet på att våt björkved brinner ber jag tvivlaren gå ut att pröva för den brinner, till och med på rot. Det gäller bara att få upp temperaturen så att terpentingaserna antänds. Källa Yngve Ryd Eld s 216-.
Samma källa Näver som tände s 62-.

go tur

Suck.
Du påstår att sur alternativt våt björkved brinner, och det är det jag ställer mig tvivlande till. Det är för mig genomblöt, död ved som legat en tid på på marken, och det är vad jag uppfattar att även trådskaparen avser med surved.

Din källhänvisning till Yngve Ryds bok berättar om råbjörk, dvs färsk björks förmåga att brinna. Det betvivlar jag inte, tvärtom. Jag har egen erfarenhet av att elda råbjörk senhöst och vintertid på min egen ägandes mark.
Färsk björk på försommaren tror jag mig dock inte mäkta med, annat än med en brasa på torrare ved som först torkar ut det mesta av saven, återstår att provas.

Medvetet elda träd på rot är för mig en styggelse. Det skulle jag endast ge mig på i ett nödläge.
 
Absolut, men 10 tändpåsar får plats i en snusdosa och väger ingenting.
Smaken är som baken, vill du kånka runt på extra vikt så är det helt ok.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Om jag har hittat en tjärstubbe sedan tidigare och har huggit lös flera bitar av den som jag har hemma i förrådet så att den håller sig torr och tar med mig några mindre bitar till nästa jakt t. ex så väger dom inte mycket. :)

Är tändpåsar någon form av Stockholmständning av brasa??? ;) :)
 
Om jag har hittat en tjärstubbe sedan tidigare och har huggit lös flera bitar av den som jag har hemma i förrådet så att den håller sig torr och tar med mig några mindre bitar till nästa jakt t. ex så väger dom inte mycket. :)



Är tändpåsar någon form av Stockholmständning av brasa??? ;) :)
Dina fördomar om Stockholmare får stå för dig.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
 
Stockholmare eller lantis?

Är tändpåsar någon form av Stockholmständning av brasa??? ;) :)

Jag bor i Bergslagen vargrika skogar men vet ändå vad "tändpåsar" är!!

Jag tycker det är tråkigt att så många av oss "lantisar" känner sig så underlägsna stockholmare så att man måste späda på motsättningarna mellan storstad och landsort.

Var stolt över dig själv och vem du är - stockholmare eller ej!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.