styrke træning

styrketräning/konditionsträning

Kör styrketräning 2ggr i veckan i perioder.Vinter tid mindre då jag mest gillar att åka skidor mest varenda dag.+ slalom nån dag i veckan.
Tränar mestadels konditionsträning.längdskidor distans 20-30km,eller så snabbt som möjligt 10km+5km,terränglöpning,kajak,rullskidor,rullskridskor,cykel på sommaren.
Styrketräning i form av knäböj,utfall,benspark/böj i bord,vadträning i serier om 20 reps,bänkpress,chins i serier 4-12 reps,rodd,pecs,biceps,triceps,deltoideus i serier om 12-20.Magträning/rygglyft i serier om 30-50.
Har helt klart hittat ett bra recept på en lämplig kombination av kondition och styrketräning för att vara funktionellt stark och uthållig med bibehållen normalvikt 159cm/55kg.
 
Sen ska vi ju inte glömma bort genetikens betydelse för hur man ser ut. Detta gäller inte minst vid styrketräning, då somliga av oss inte växer ett dyft trots seriös styrketräning, medan andra växer utav bara den med lättare träning.

Jag vet att det inte säger mycket att använda sig själv som exempel, men: när jag började träna styrka för fem år sen, så växte jag långsamt 2 kg under tre års tid, trots tung träning 3x/vecka. De senaste åren har jag gått upp något kilo till, men det är lätt fånget lätt förgånget: när jag drar på längre fjällturer så går jag ned muskelmassa trots rejält med mat. Till detta kommer att jag konditionstränar en hel del, vilket säkert är en av orsakerna till att min styrketräning inte syns på utsidan.

Och till alla kostfascister: Ja, jag äter för två till vardags, och ser ändå ut som Benjamin Syrsa. Ser man på hela min släkt så finns det inte en enda kraftkarl eller -kvinna, och jag lär inte bli någon heller, trots idogt lyftande av järn.

Antar att man istället ska se det som en tillgång att man klarar att hålla sig lätt och rörlig trots styrketräningen, och att man kan äta som en häst utan att - gud förbjude - gå upp i vikt.
Ser fram emot att en dag vara en sån där senig gubbe som gör sitt yttersta för att inte bli frånåkt i uppförsbackarna av skidjuniorerna...
 
Strykarräven; sa:
Katarina från Dalarna; sa:
:) För att kunna utnyttja kraften från extremt snabb löpning och omvandla den i ett vertikalt hopp krävs samma benstyrka som om man ska lyfta ungefär 800 kg i en djup knäböjning, sa/skrev hennes tränare Yannick.
Vilket skulle styrka påståendet att tillämpad styrka handlar mycket om teknik, och att man blir bra på det man gör. Därför är tyngdlyftare starkare än bodybuilders.

J*vlar vad de glodde på gymmet under julen när jag lånade brorsans gymkort (tränar aldrig på gym annars). Väldeffade grabbar som stod och drack proteingainers som lyfte mindre än jag gjorde med min urspinkiga maratonkropp... Ska aldrig mer gå dit.

-Ja det handlar mycket om teknik. Yannick sade också någonting om att tex Kajsa inte springer så fort på 60 m när man klockar dem, men det är inte den snabbheten och styrkan som behövs utan om jag mins rätt.. SNABBHETEN i avstegen innan och vid hoppet i KOMBINATION med tekniken för att få till hoppet!
"Ska aldrig mer gå dit, säger du.." Tvärtom, så kan DU OM de noterade, vilket de gjorde eftersom DE iaktog dig, så kan du påverka deras träning positivt långsiktigt! Deras muskel till hjärta också.. Fler besök vore fint. All sidig träning
 
m_stromqvist; sa:
har tænkt o børja o lyfta jærn men vill inte bygga så stor muskelmassa. Finns det någon bra trænings metod før o bli starkare men inte bygga så øverdrivet stora muskler?
Vet inte om du känner till denna hemsida, men oavsett hur stora muskler man (inte) vill ha, inehåller den instruktioner för hur man börjar lyfta järn, inkl hur man börjar lyfta järn hemma. Klicka på "guide för nybörjare", "träningsprogram" och "övningar" till vänster i menyn, så får du en del tips på hur du lyfter järnet. I forumet diskuteras det massor, men det mesta tycker jag är rent trams. Se om du kan vaska fram några guldkorn...
 
Stor tar tid!!!

Hej! Du behover nog ej oroa dig for att bli stor pa lange... Bygga muskelmassa tar mycket langre tid an att trana upp kondition! Sa lyft pa bara! Kom ihag att byta ovningar och belastning ofta. Annars stagnerar du snart i styrkeutveckling.

Ha de gott!
/Mattias
 
lilla_my; sa:
Att Kajsa Bergqvist tar en massa i bänkpress utan att se ut så är nog bara ett tecken på att hon inte dopar sig, det är få tjejer som inte äter förbjudna grunkor, som blir biffiga.

För killar kan det bli mer bulligt om de lassar på vikt, men då får ni göra uthållighetsträning flera gånger i veckan också, och då klarar ni er garanterat.


Kajsa ser ut som ett spjälstaket och det är ganska lätt för de flesta tjejer, de som vill, att bli betydligt större utan att dopa sig. Det finns ingen anledning för en höjdhoppare att ha mer muskler däremot.

Kajsa kör väl som alla andra friidrottare en väldigt "lös form" i bänken eller så har hon varit i bromsman och tränat som hon brukar göra på bilder med massor av viktskivor. Hon bör vara och är grymt stark i benen men varför skulle hon behöva bänka 80 kg? Det ger bara onödig muskelmassa för överkroppen.


Klarar sig från vad? Om man äter tillräckligt så gör inte uthållighetsträningen så stor skillnad och om man lassar på vikt så blir de flesta snabbare starkare än stora.

Styrketräning för att öka i styrka bedrivs i huvudsak på två sätt, tunga vikter med få reps och/eller lättare vikter, få reps och med ett explosivt utförande. En kombination brukar vara det bästa.
Kroppsvikten reglerar man med kalori-intaget kontra kalori-uttaget, äter man inte mer än vad man gör av med så ökar man väldigt lite i muskelmassa men får även räkna med att styrkan bara ökar upp till en viss gräns.
 
z_bumbi; sa:
Det finns ingen anledning för en höjdhoppare att ha mer muskler däremot.

Kajsa kör väl som alla andra friidrottare en väldigt "lös form" i bänken eller så har hon varit i bromsman och tränat som hon brukar göra på bilder med massor av viktskivor. Hon bör vara och är grymt stark i benen men varför skulle hon behöva bänka 80 kg? Det ger bara onödig muskelmassa för överkroppen.
Fast, lite muskler utöver de däringa benen behöver de allt, flopstilen kräver en rätt vältränad (och smidig) överkropp, för att kunna dra med sig benen över ribban efter själva upphoppet. Det är som att påstå att sprinters inte behöver mer än benmuskler, vilket ofta motbevisas av hur sprinters de facto se ut...

Det där med 80 kg hit eller dit var väl ett sätt för tränaren att visa att hon trots sin spjälstaketskropp är rätt stark även i muskelgrupper som man inte förväntar sig att en höjdhoppare använder.
Klarar sig från vad? Om man äter tillräckligt så gör inte uthållighetsträningen så stor skillnad och om man lassar på vikt så blir de flesta snabbare starkare än stora.
Jo, men trådskaparen undrade just över hur man blir stark utan att bli stor.

Uthållighetsträning, alternativt väldigt disciplinerad kost/självsvält är väl ett sätt att inte gå upp onödigt i vikt trots att man styrketränar. Själv har jag blivit betydligt starkare sedan jag började styrketräna, men ändå inte gått upp många kilo i vikt (springer en hel del). Däremot är det kanske inte rätt sätt att bli jätte-jättestark, men det söker jag inte heller.
 
z_bumbi; sa:
Kajsa kör väl som alla andra friidrottare en väldigt "lös form" i bänken eller så har hon varit i bromsman och tränat som hon brukar göra på bilder med massor av viktskivor. Hon bör vara och är grymt stark i benen men varför skulle hon behöva bänka 80 kg? Det ger bara onödig muskelmassa för överkroppen.

alla idrottare i världseliten är mer eller mindre dopade, att tro något annat är naivt. det som skilljer är att dom har läkare som hjälper dom att komponera rätt prylar i rätt tid så att formen kommer rätt med träning och tävling.

angående Kajsa´s bänkpress, när man tävlar på den nivån handlar det om att vara stark och explosiv i hela kroppen, man kan inte i någon friidrottsgren bara träna enskilda muskelgrupper utan man måste vara tränad och stark i hela kroppen därför kan Kajsa ta 80kg i bänkpress vilket iofs inte är speciellt mycket för en friidrottare i absoluta världsklassen..

träning, vill man börja styrketräna så gå och fråga den utbildade personalen på gymmen istället för att kolla bilder på internet och gissa hur du skall göra. det finns ingen prestige i att "kunna" själv och göra fel, fråga dom utbildade på plats!!
 
Kajsa tar 60 kilo i bänkpress, det är fortfarande bra för en tjej. Kallursystrarna som är sprinters tar givetvis mer. 85 resp 86 kilo. Allt enligt en lista i Expressen http://expressen.se/index.jsp?a=280691

Styrketräning som går ut på att bli starkare utan att bli större sker genom tung träning, med få repetitioner och lång vila mellan seten. Det man tränar är nervsystemets förmåga att aktivera så stor andel muskelfibrer som möjligt.

Vill man bli stor måste man träna med fler repetitioner, från kanske 5 och uppåt fortfarande med tunga vikter men inte lika gristungt som i första exempelet. Musklerna svarar genom att öka volymen men det är mycket vätska. Bodybuilders och vanligt folk på gymmet kan man säga tränar musklerna medans trådskaparen vill träna nervsystemet.

Lätta vikter och många repetitioner kommer inte göra en starkare, bara uthålligare. Detta är ett slöseri med tid!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sunkan_85 Styrke träning Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.