Ljumskbråck

Men var inte hydrocephalus konstaterat? Då ska de väl inte ifrågasätta. Och hallucinationer tror jag inte är ett jättevanligt demenssymptom, inte som första symptom ivf.

Ja, det är inte lätt med vården. Och jag har insett att det blir svårare ju äldre men blir.
Nej, utlåtandet säger bara "bild som av" kommunicerande hydrocefalus. kallades jag till neurologen och genomgick då en del test. T ex att räkna baklänges från 100 i steg om sju, vilket tydligen gick rätt fort. Läkaren konstaterade iaf ingen "kognitiv svikt" och tror för sin del på "normaltryckshydrocefalus". Jag var glad att han, troligen grek, flera gånger använde det raka äktsvenska "vattenskalle". Jag har inga kontinensproblem, och går inte onaturligt brett, men tar extrasteg vid vändningar (90 grader) vilket jag förmodligen kan träna bort. Han testade om jag kan resa mig från en stol (på båda benen) utan att använda händerna. Det gör jag regelbundet, iaf på vänster fot (den fria foten snuddar vid golvet, men tar inte stöd, höger är aningen sämre, som i allt annat). På ett närbeläget utegym brukar jag köra varierande höjd, ned åtminstone till 42 cm.

Han testade även Romberg, som jag gjort många gånger (räknar till 100, då har det säkert gått en minut, och noterade en del svaj (för mig känns det som jag går på stället).

Vad jag säkert vet är att min balans försämrats de senaste 2-3 åren. Jag kan, under kamp, stå 30 sek på vänster fot emellanåt, på höger fot aldrig. Jag hittar inget läge, på vänster kan jag ofta vingla mig rätt.
Under mitt träningsryck 2012 (vilket ledde till kontakt med min sista och bästa PT) klarade jag balans på golvet så bra att jag började med balansplatta, men även då bättre på vänster fot, än höger.


Den 5 februari blir det magnetkamera.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.