Återfå förlorad styrka (forts.)

Till min stora förvåning har jag kontaktat en PT, för hjälp att återfå, bl a, förlorad benstyrka. Han är mycket uppmuntrande och empatisk och, förstås, medveten om min höga ålder. Min motivation har fått en skjuts, men jag är också akut medveten om problemen med mina olika defekter och skador. Han undrade stilla om jag inte skulle fortsätta hos den fysio som hjälpt mig i samband med min knäfraktur, men jag vill inte belasta den allmänna vården med lyxproblem. Ett svar han uppskattade.

Som jag tror jag sagt förut är jag extremt svag i höger arm (felläkt fraktur i tuberculum majus). Jag kan inte föra en 20 kg skivstång över huvudet för benböj (17,5 går, med viss ansträngning), så vad finns istället? Front squats går rentav sämre. Han föreslog en kettlebell, 20 kg. Men även en sådan är svår att hantera med min dåliga arm. För swing brukar man föreslå 16 kg för en "genomsnittlig kille" (den här killen är 77 år) men redan 16 kg känns fumligt. Förmodligen ngt han och jag får pröva oss fram till, innan jag köper ngt.

Påtagligt är att vänster ben är bättre än höger på det mesta, styrka, balans (som är dålig nog på vänster). Skillnaden sitter nog i knäna - det är där det känns när/om det tar emot För att kunna köra uppresningsövningar även på höger och gradvis ändra höjden har jag klippt sönder en friluftsmadrass i fem centimetertjocka delar. Men om det är en skillnad i grad är kvalitetsskillnaden är enorm på en övning, sidoplanka med benlyft, "Stjärnan". Jag kan köra den, statiskt, problemfritt med stöd på vänster ben (alltså med höger ben lyft) säg, 30 sekunder (den tar rätt bra i rumpan, f ö). Med höger som stöd är det omöjligt. Jag kan inte få upp vänster ben alls. Fysion, annars mycket duktig, var rätt ställd av detta. Nån här som har nån idé om vad det kan bero på?

Jag är förstås inget muskelpaket, har aldrig varit, men har hyfsat stark mage, och hade för en del år sen riktigt starka ben (det hände att jag fick kommentarer om detta.) Jag har annars i många år ägnat mig mest åt löpning, där stora muskler mest är i vägen. När vi på lattjo testade en bensparkmaskin anmärkte jag att det är bara i den maskinen jag uppfattar (och ser) att jag har ngt slags muskler. Muskler har du, menade han, sen gäller det att locka fram kraften ur dem. Han är duktig om han lyckas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Återfå förlorad styrka Träning och hälsa 21
Jonas P Förbättra styrka och kondis. I vilken ording? Träning och hälsa 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.