Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Bearbetningen bör nog inte vara problem.
På det området är jag lite mer nervös för m390, som jag precis fick hem :)
Usch alldeles för många stålsorter och knivar man kan göra. Tiden räcker inte till :)
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Till vardags är jag numera student, så kniv använder jag sällan. Tidigare när jag jobbade krog så hade jag en Spyderco Para 3 i S30V som användes flitigt för att skära upp kartonger och annat vid leveranser. På andra plats kommer den klassiska victorinox "tomatkniven" som är den utan tvekan vanligaste kniven bakom en bar.

2. Vilken kniv använder du där ute?
Fällkniven F1 CoS

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Råkade en gång få med mig en liten fällkniv av de tyska fabrikatet Elosi i mitt handbagage. Den hängde på nyckelknippan, bladlängd 23mm av oklart kolstål.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Just nu, en Kurosaki Santoku i Sg2. Men varvar med en karlsson Nilsson kockis på knappa 23cm som jag ständigt förvånas av hur mycket jag tycker om.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Min morfars Pontus Holmberg som användes flitigt som verkstads/frilufts/trädgårds/alltiallokniv. Fick ärva den och det är nog min finaste ägodel. Oerhört bra skick med tanke på användningsområdet, tyvärr så saknas slidan. Men lösningen är inom räckhåll, har köpt in läder och lite verktyg så ska snida en ny vilket år som helst. Tanken är att försöka hålla mig ganska nära originalet men med vissa funktionella uppdateringar.

Bortsett från den så blir det väl en Hattori KD eller något annat omöjligt. Kanske en Murray Carter mest för att se "what all the fuzz is about".

Har följt denna tråden i 10 år men aldrig kommenterat eller ens skapat ett konto. Tänkte mest säga tjena! Känns ju nästan som att jag känner många av er efter att ha läst det ni skrivit genom alla år. Märkligt det här med forum egentligen.

-Edvard
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Till vardags är jag numera student, så kniv använder jag sällan. Tidigare när jag jobbade krog så hade jag en Spyderco Para 3 i S30V som användes flitigt för att skära upp kartonger och annat vid leveranser. På andra plats kommer den klassiska victorinox "tomatkniven" som är den utan tvekan vanligaste kniven bakom en bar.

2. Vilken kniv använder du där ute?
Fällkniven F1 CoS

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Råkade en gång få med mig en liten fällkniv av de tyska fabrikatet Elosi i mitt handbagage. Den hängde på nyckelknippan, bladlängd 23mm av oklart kolstål.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Just nu, en Kurosaki Santoku i Sg2. Men varvar med en karlsson Nilsson kockis på knappa 23cm som jag ständigt förvånas av hur mycket jag tycker om.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Min morfars Pontus Holmberg som användes flitigt som verkstads/frilufts/trädgårds/alltiallokniv. Fick ärva den och det är nog min finaste ägodel. Oerhört bra skick med tanke på användningsområdet, tyvärr så saknas slidan. Men lösningen är inom räckhåll, har köpt in läder och lite verktyg så ska snida en ny vilket år som helst. Tanken är att försöka hålla mig ganska nära originalet men med vissa funktionella uppdateringar.

Bortsett från den så blir det väl en Hattori KD eller något annat omöjligt. Kanske en Murray Carter mest för att se "what all the fuzz is about".

Har följt denna tråden i 10 år men aldrig kommenterat eller ens skapat ett konto. Tänkte mest säga tjena! Känns ju nästan som att jag känner många av er efter att ha läst det ni skrivit genom alla år. Märkligt det här med forum egentligen.

-Edvard
Hej Edvard och tack för dina svar! Kul med en likasinnad 😊.

Ja, knivar kan man diskutera i det oändliga! Precis som politik 😁.

Har också jobbat inom krogyrket 😀. Dock inte bakom bardisken utan i köket. Och liksom du så anser jag att Karlsson/Nilsson knivar är bland de bästa man kan använda i köket. Klart underskattade bland branschfolket.

Min go-to kniv är precis samma modell som du nämner 😁. Den har jag dessutom tunnat ut ännu mer så den har i princip en nollegg med en liten micro-egg. Inget vackert arbete men effektiv 😏. När jag vill lyxa till det så kör jag på en McCusta ZRB-1206G Revolution Kiritsuke Zanmai Hybrid 23, 230 mm Gyuto. Kan inte påstå att den skär bättre än min KN. Dock håller den förstås skärpan avsevärt längre.

Är du säker på att din Elosi hade ett blad i kolstål? De brukade utrustas med rostfritt stål om jag inte minns fel?

Har också några P Holmbergknivar i min samling. Läckra!! Vi hoppas att få se några bilder på din hempulade slida! 😁
 
Hej Edvard och tack för dina svar! Kul med en likasinnad 😊.

Ja, knivar kan man diskutera i det oändliga! Precis som politik 😁.

Har också jobbat inom krogyrket 😀. Dock inte bakom bardisken utan i köket. Och liksom du så anser jag att Karlsson/Nilsson knivar är bland de bästa man kan använda i köket. Klart underskattade bland branschfolket.

Min go-to kniv är precis samma modell som du nämner 😁. Den har jag dessutom tunnat ut ännu mer så den har i princip en nollegg med en liten micro-egg. Inget vackert arbete men effektiv 😏. När jag vill lyxa till det så kör jag på en McCusta ZRB-1206G Revolution Kiritsuke Zanmai Hybrid 23, 230 mm Gyuto. Kan inte påstå att den skär bättre än min KN. Dock håller den förstås skärpan avsevärt längre.

Är du säker på att din Elosi hade ett blad i kolstål? De brukade utrustas med rostfritt stål om jag inte minns fel?

Har också några P Holmbergknivar i min samling. Läckra!! Vi hoppas att få se några bilder på din hempulade slida! 😁
Ja av dom 10 krogar jag har jobbat på så är det sparsamt med KN 😁 Yaxell till förbannelse däremot. Jag uppfattar det som att många föredrar knivar med lite tyngd i, yaxell är ju inga lättviktare. Har slipat några åt kollegor och jag blev förvånad av hur grova de kändes för att vara japanare, framförallt jämfört med KN-kockisen.

Jag har själv tunnat ut min, men nu var det några år sedan så den skär inte riktigt så fint längre. Som du säger, vackert blev det inte, försökte snygga till det med en polertrissa men fick ge upp och inse att funktion är det viktigaste.

Vad kul! Jag har tittat mycket på McCusta. De verkar fina, med en välarbetad finish. Jag har dock varit lite fundersam över ifall de är lite tunga (har inga belägg för det alls). Likt KN eller min Shibata Koutetsu så har jag på senare år verkligen fastnat för riktigt lätta och tunna knivar. Hur är din upplevelse av McCusta?
Tror även att jag är lite för oförsiktig för att kunna ha k-tip. Har det på tidigare nämnda Koutetsun och jag är alltid rädd att jag ska klanta mig.

Jag blev lite osäker på Elosin och testade att patinera med lite vinäger och den fick en väldigt lätt patina efter ungefär en kvart. Hade väntat mig mer så det skulle kanske kunna vara ett "mindre rostfritt" rostfritt stål?🤔

Jag har satt en deadline på vinter 2025, så innan dess ska den vara färdig! 😁 Men visst är dom fina. En smula för litet handtag, men annars gillar jag den skarpt. Enkel att få vass och riktigt bekvämt med läderhandtaget på mitt ex. Du råkar inte veta vilket stål den är gjord av? Det har jag försökt googla mig fram till i flera år.
 
1. yaxell är ju inga lättviktare

2. Jag har själv tunnat ut min ……..försökte snygga till det med en polertrissa men fick ge upp och inse att funktion är det viktigaste

3. Hur är din upplevelse av McCusta?

4. det skulle kanske kunna vara ett "mindre rostfritt" rostfritt stål?

5. Du råkar inte veta vilket stål den är gjord av?
_________________________________________

1. Hehe, verkligen inte. Gillar dem ej!!

2. Där ser man 😁. Kul sammanträffande 😊.

3. Tyngre än KN-kniven. På KN-kniven sitter tippunkten ca 1,5 cm in på bladet räknat från handtagets anfang. På McCustan sitter den ännu längre fram, ca 2 cm in på bladet. Dock är greppet utformat på ett annat sätt så det är lättare att greppa närmare intill denna punkt, dvs på själva bladet. Lite svårt att förklara. 😊

4. Jag är tämligen säker på att det rör sig om Wf Nr 1.4116.

5. Sandvik 12C27.
 
1. Hehe, verkligen inte. Gillar dem ej!!

2. Där ser man 😁. Kul sammanträffande 😊.

3. Tyngre än KN-kniven. På KN-kniven sitter tippunkten ca 1,5 cm in på bladet räknat från handtagets anfang. På McCustan sitter den ännu längre fram, ca 2 cm in på bladet. Dock är greppet utformat på ett annat sätt så det är lättare att greppa närmare intill denna punkt, dvs på själva bladet. Lite svårt att förklara. 😊

4. Jag är tämligen säker på att det rör sig om Wf Nr 1.4116.

5. Sandvik 12C27.
1. Då håller vi med varann!

3. Intressant, förstår vad du menar. Kanske får bli ett inköp någon dag :)

4&5. Såklart, ibland undrar jag om det någonsin kommit knivar från Solingen respektive Eskilstuna med något annat stål än dessa.. 😁
 
1. Då håller vi med varann!

3. Intressant, förstår vad du menar. Kanske får bli ett inköp någon dag :)

4&5. Såklart, ibland undrar jag om det någonsin kommit knivar från Solingen respektive Eskilstuna med något annat stål än dessa.. 😁
3. Du gör inget misstag där 😊.

4, 5. Så är det. Man kör på ett beprövat koncept 😁. Inga risker där 😉.
 
Ny edc på gång. Är här för lite numer, på urforumet!
Visa bilaga 37512
Grymt fin, som vanligt ✨ Vad blir det för skalor?
På mitt håll försöker jag smida en gåva till en hygglig markägare där jag har familjens stuga och jagar en hel del. Vid senaste gåsjakten snodde jag med vad jag tror är en rejält gammal harvfjäder som låg vid en stenmur, har kommit en bit åtminstone. Stålet härdar väldigt bra vid test, kul projekt
057CDC76-7F8E-4208-8288-1AA924E0933B.jpeg
797D5D22-3F3B-4263-B07F-FD187BE81C8B.jpeg
 
Grymt fin, som vanligt ✨ Vad blir det för skalor?
På mitt håll försöker jag smida en gåva till en hygglig markägare där jag har familjens stuga och jagar en hel del. Vid senaste gåsjakten snodde jag med vad jag tror är en rejält gammal harvfjäder som låg vid en stenmur, har kommit en bit åtminstone. Stålet härdar väldigt bra vid test, kul projektVisa bilaga 37515Visa bilaga 37516

Kul projekt!

Det blir OD grön textured G10 med svarta G10 liners och nitar
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Till vardags är jag numera student, så kniv använder jag sällan. Tidigare när jag jobbade krog så hade jag en Spyderco Para 3 i S30V som användes flitigt för att skära upp kartonger och annat vid leveranser. På andra plats kommer den klassiska victorinox "tomatkniven" som är den utan tvekan vanligaste kniven bakom en bar.

2. Vilken kniv använder du där ute?
Fällkniven F1 CoS

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Råkade en gång få med mig en liten fällkniv av de tyska fabrikatet Elosi i mitt handbagage. Den hängde på nyckelknippan, bladlängd 23mm av oklart kolstål.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Just nu, en Kurosaki Santoku i Sg2. Men varvar med en karlsson Nilsson kockis på knappa 23cm som jag ständigt förvånas av hur mycket jag tycker om.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Min morfars Pontus Holmberg som användes flitigt som verkstads/frilufts/trädgårds/alltiallokniv. Fick ärva den och det är nog min finaste ägodel. Oerhört bra skick med tanke på användningsområdet, tyvärr så saknas slidan. Men lösningen är inom räckhåll, har köpt in läder och lite verktyg så ska snida en ny vilket år som helst. Tanken är att försöka hålla mig ganska nära originalet men med vissa funktionella uppdateringar.

Bortsett från den så blir det väl en Hattori KD eller något annat omöjligt. Kanske en Murray Carter mest för att se "what all the fuzz is about".

Har följt denna tråden i 10 år men aldrig kommenterat eller ens skapat ett konto. Tänkte mest säga tjena! Känns ju nästan som att jag känner många av er efter att ha läst det ni skrivit genom alla år. Märkligt det här med forum egentligen.

-Edvard
Härligt med ett initierat inlägg! 😊 Särskilt glad blir man att äldre varianter får vara med bland de nya drömobjekten. KN-knivarna är otroligt bra rent funktionellt, har haft ett gäng genom åren. De vintageknivar jag själv mest fastnat för och som faktiskt används är dock Tapio Wirkkalas Finnpoint, snygga, tunna och med intrikata vinklar. Älskar dem
1E1C0046-63D2-4348-AD17-8FCA1020F0C4.jpeg
 
  • Gilla
Reactions: MAW

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.