Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Mycket fin kökskniv!

Någon som har prisvärt tips på nytt bryne?
Främst till Mora Garberg C kolstål. Har inte behövt slipa min Karesuando Bävern 10 damask ännu, men bra med allround bryne till Global som Mora :)
 
Mycket fin kökskniv!

Någon som har prisvärt tips på nytt bryne?
Främst till Mora Garberg C kolstål. Har inte behövt slipa min Karesuando Bävern 10 damask ännu, men bra med allround bryne till Global som Mora :)

Tänker du fältbryne eller "ha hemma"? Om hemma är mitt standardtips Spyderco Sharpmaker, extremt lättanvänd med bra resultat. Har haft min nu i 8 år och den är still going strong
 
Tänker du fältbryne eller "ha hemma"? Om hemma är mitt standardtips Spyderco Sharpmaker, extremt lättanvänd med bra resultat. Har haft min nu i 8 år och den är still going strong

Tack , ja precis något sådant är jag ute efter. Har ett pyttelitet diamantbryne i ryggsäcken annars bara.

Är lite orolig för att gå loss på damask-bladet när det blir dags bara... :O
Har en sådan här fining: https://karesuandokniven.com/produkter/damaskus-knivar/samlarknivar-damascus/baver-damask-10
 
Tack , ja precis något sådant är jag ute efter. Har ett pyttelitet diamantbryne i ryggsäcken annars bara.

Är lite orolig för att gå loss på damask-bladet när det blir dags bara... :O
Har en sådan här fining: https://karesuandokniven.com/produkter/damaskus-knivar/samlarknivar-damascus/baver-damask-10

Superfin! Du behöver inte vara orolig för att använda en Sharpmaker (förusatt att du är lite försiktig och inte jobbar för snabbt och slarvigt), den går bara på eggen, jag har inte repat några av mina blad som jag är rädd om
 
Spyderco duosharp är ett bra fickbryne för underhåll. Lär dig använda det på frihand.
För reparationer och återställning så behöver du ner på 220-240 korn åtminstone, köp då diamant. Gärna med möjlighet till vinkelguidning.
 
Tänk på att du inte behöver hålla exakt samma vinkel som ursprungsvinkeln när du bryner på frihand. Så bli inte avskräckt. Det VIKTIGA är att inte överskrida den gamla vinkeln bara. Tänk så, så blir det lätt.
All form av frihandsbryning genererar en konvex egg, men en bra vass sådan om du håller dig till denna regel.
För att få en V-formad egg med ett extremt apex krävs dock någon form av vinkelguide. När jag lägger orginaleggen på de knivar jag tillverkar så jobbar jag oftast med vinkelguide, men jag bryner dem sen efter behov på frihand.
 
Har nu testat en fastvinkelmanick som heter c-sharp från lansky under något år. Är mycket förtjust i den när det gäller att hålla köks och vardagsknivar vassa. Sjukt enkelt och snabbt och keramiska brynen som funkar på alla mina knivar. Rekommenderas starkt för vardagsbruk.
 
Har nu testat en fastvinkelmanick som heter c-sharp från lansky under något år. Är mycket förtjust i den när det gäller att hålla köks och vardagsknivar vassa. Sjukt enkelt och snabbt och keramiska brynen som funkar på alla mina knivar. Rekommenderas starkt för vardagsbruk.
Snälla, ge oss en länk :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.