Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Är det en existerande modell i produktion, eller en äldre "äkta" Schrade?
Både och skulle man kunna säga. Den äldre hade ett blad i kolstål (tror det var 1095) och den nya i ett rfr. kinesiskt 7CR17.

Ja, precis. Ansatsen hade man kunnat fixa till, slipfasen är det värre med. Av denna anledning har jag haft mina funderingar på att anlita en kapabel custom-byggare, typ Phil Wilson (Seamount Knifeworks). Förmodligen inte helt billigt dock :(.

~Paul~

PS Hittade en sajt där man byggt en Sharpfinger med ett fullt flatslipat blad, dock är den där löjliga ansatsen kvar: https://nemoknivesreview.com/2018/03/10/schrade-152-serie-sharpfinger-fred-perrin-nemos-old-review/
 
En del fina knivar på hans hemsida. Men det kan inte vara många hundralappar för att en knivmakare slipar till en kopia på bladet. Sen kan man ju sätta sidor i t ex g10 med textur (min favorit) själv. Eller du kanske vill ha ett fylligare grepp? Vilket stål hade du föredragit?
 
Har förresten också beställt en Frosts Lammflåkniv. Vet inte varför, men har helt snöat på denna knivtyp sista veckorna. Tror jag behåller orginalskaftet på (trots de begränsande fingerplatserna...), och försöker göra en kydex till. Frosts håller hög kvalitet.
 

Bilagor

  • 10886.png
    10886.png
    31.5 KB · Visningar: 416
1. det kan inte vara många hundralappar för att en knivmakare slipar till en kopia på bladet. Vilket stål hade du föredragit?

2. Eller du kanske vill ha ett fylligare grepp?

3. Har förresten också beställt en Frosts Lammflåkniv.

4. Tror jag behåller orginalskaftet på (trots de begränsande fingerplatserna...), och försöker göra en kydex till.

5. Frosts håller hög kvalitet.
1. Svårt att säga vad det kan gå på men han är som sagt inte den billigaste knivbyggaren. Använder bara de bästa ståltyperna och är minutiös när det gäller slipfaser/eggar/finish och skärpa.

Det som kan fördyra det hela är stålet. Jag hade nämligen tänkt mig något bättre än 7Cr17 ;). Av de ståltyper han jobbar med mest så är det CPM S110V som är mest intressant. Snacka om slitstyrka!!

2. Den Sharpfinger-kniven som jag en gång för länge sedan fick hålla i var faktiskt överraskande greppsäker. Så handtaget kommer jag nog inte att ändra på.

3. Wow, grattis! Fin modell. Skulle vara kul att få se en kort recension när du använt kniven ett tag!

4. Två kloka val :).

5. Absolut!

~Paul~
 
Låter som en bra knivmakare. Det där stålet kan jag inget om, men jag förmodar att du vet vad pratar om 😉
 
jag förmodar att du vet vad pratar om
Haha, förhoppningsvis :).

Kommer ni ihåg Utsidans långa forumkniv?? Här är den hur som helst, tillsammans med en jaktkniv fr. Seved.
 

Bilagor

  • Min långa Seved Hjelm forumkniv 2010, 2.jpg
    Min långa Seved Hjelm forumkniv 2010, 2.jpg
    20.8 KB · Visningar: 372
  • Min Seved Hjelm jaktkniv.jpg
    Min Seved Hjelm jaktkniv.jpg
    21.2 KB · Visningar: 370
  • Min Seved Hjelm jaktkniv, 2.jpg
    Min Seved Hjelm jaktkniv, 2.jpg
    22 KB · Visningar: 374
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 374
Måste varit innan jag började här 2010. Trevlig idé. Vad är de gjorda av? Är inte handtaget på den stora lite väl knubbigt?
 
Måste varit innan jag började här 2010. Trevlig idé. Vad är de gjorda av? Är inte handtaget på den stora lite väl knubbigt?
Ja, det var en kul idé. Kommer inte ihåg hur många Seved knåpade ihop men det var inte många. Det fanns dessutom en till Forumkniv. Det var en liten jaktkniv i AEB-L, grön Micarta och svart, öppen läderslida:

MinForumkniv2010nr001bild3.jpg


MinForumkniv2010nr001bild4.jpg


MinForumkniv2010nr001bild6.jpg


MinForumkniv2010nr001bild7.jpg


Den längre kniven är en camping-/allkniv i Damasteel RWL-34, grön Micarta och tillika svart läderslida (kan för tillfället inte hitta slidan till den stora). Bladet på den korta kniven var ca 80 mm och 155 mm på den långa.

Greppet på den långa forumkniven är snarare på den korta och tunna sidan. Med mina hyfsat stora händer kan det vara problem att få ett bra grepp. En och en halv centimeter längre och kanske en halv cm tjockare hade greppet kunnat vara för min del.

~Paul~
 
Togs fram en forumkniv igen något år senare, tyvärr inte märkt med årtal.
 

Bilagor

  • IMG_3064.jpg
    IMG_3064.jpg
    75.2 KB · Visningar: 322
  • IMG_3065.jpg
    IMG_3065.jpg
    60.7 KB · Visningar: 319
Jaktkniven i Aeb-l var lite annorlunda, kul. Även den lite Kanadainspirerad kanske.
Här är en annan custom i samma stål.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    60.4 KB · Visningar: 286

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.