Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kanske ointressant inlägg detta, men det är ju rätt härligt med ett flöde av bilder så jag lägger upp oavsett. Jag hade (ytterligare) en traditionell japansk kökskniv som jag inte riktigt blivit vän med. Bladformen var nakiri, dvs. en grönsakshackkniv. Är inte helt vän med den bladformen då den just kräver att man "hackar" som en yxa, därmed är eggen i princip rak både i avseendet utan buk och parallell med handtaget och då inte så bra för att skära med. Det jag inte har är en riktigt bra mindre urbeningskniv, så jag provade att fullständigt omprofilera bladet. Formen är nu fullständigt annorlunda (70% av bladet är nu slipdamm), men även slipfasen är (med hjälp av en slipfirma) helt ändrad från superbrant till mer hållbar givet hur hårt stålet ändå är. Stålet är ju knappast det mest ändamålsenliga för just urbening, men nu borde eggen klara sig utan urflisning tror jag. Den ser säkert "lite konstig ut" men har en ergonomi som för mig passar syftet perfekt, inklusive en nedåtlutande vinkel även på ovansidan av bladet där man kan lägga pekfingret för fullaste kontroll. Tja, som sagt, bara ett hobbyprojekt, det är nu bara jag som har exakt en sådan kniv så då var det värt orimliga mängder tid vid bandslipen och kylning om vartannat :)
Go' tur
Bra jobbat! Kul kniv :). Vad använder du den till allra oftast?

Den liknar ju Honesuki i formen och borde därför funka som en mindre version av en urbeningskniv.

~Paul~
 
Bra jobbat! Kul kniv :). Vad använder du den till allra oftast?

Den liknar ju Honesuki i formen och borde därför funka som en mindre version av en urbeningskniv.

~Paul~

Ja, exakt, honesuki gav inspiration, men ville ha en mindre variant och den där totalkontrollen vid användning. Eftersom det blev så bra och helhetslösningen för ”fattningen” blev sådär perfekt intuitiv som man nästan inte kan planera utan det bara ”blir” så har jag den till många olika kökssysslor, är lite av en allkniv f.n. :) Just urbening är den dock allra bäst på, men även rätt perfekt för rensning av abborre, gös etc då spetsen gör att man med enkelhet kan finlira under skinn och runt fenor och sånt. Jag går dock inte genom ryggraden med den, där får ett mjukare stål stötta processen
 
Ja, exakt, honesuki gav inspiration, men ville ha en mindre variant och den där totalkontrollen vid användning. Eftersom det blev så bra och helhetslösningen för ”fattningen” blev sådär perfekt intuitiv som man nästan inte kan planera utan det bara ”blir” så har jag den till många olika kökssysslor, är lite av en allkniv f.n. :) Just urbening är den dock allra bäst på, men även rätt perfekt för rensning av abborre, gös etc då spetsen gör att man med enkelhet kan finlira under skinn och runt fenor och sånt. Jag går dock inte genom ryggraden med den, där får ett mjukare stål stötta processen
Låter alldeles förträffligt.

När vi ändå behandlar små, behändiga knivar. Bilderna föreställer den s k damkniven från de norra landsdelarna ;). Masur i grepp/fodral med läderutsmyckning och ett 55 mm långt blad i okänt rostfritt stål (förmodligen 12C27).
 

Bilagor

  • Minikniv av samiskt snitt, allt i masur, 3.jpg
    Minikniv av samiskt snitt, allt i masur, 3.jpg
    22.9 KB · Visningar: 574
  • Minikniv av samiskt snitt, allt i masur, 4.jpg
    Minikniv av samiskt snitt, allt i masur, 4.jpg
    26.9 KB · Visningar: 575
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 590
Låter alldeles förträffligt.

När vi ändå behandlar små, behändiga knivar. Bilderna föreställer den s k damkniven från de norra landsdelarna ;). Masur i grepp/fodral med läderutsmyckning och ett 55 mm långt blad i okänt rostfritt stål (förmodligen 12C27).

Superfin! Den gillade jag skarpt. Sitter sliran fast mha endast friktion?
 
De gamla Vikingasvärden gjorda av Edelstål, Ulfberth-svärden. Vet nån vilket modernt stål detta motsvarar idag?

Jag har skrivit om det tidigare i tråden. Här kommer en favorit i repris:

Angående Rosellis UHC (Ultra High Carbon) Nano-stål.
Det är nu det börjar bli intressant.
Ok, vi tar det från början.
På 500-taler f.Kr. började ett stål av osedvanligt hög kvalité produceras i Indien. Det var ett degelstål, och indierna var långt före sin tid (i Europa kunde inte degelstål produceras förrän under industriella revolutionen på 1700-talet).
Detta stål har dykt upp genom historien i allt från vikingarnas mytomspunna Ulfberht-svärd, till vapnen i Djingis Khans arméer, till Korsriddarnas möte med Saladins arméer.
Stålet har blivit känt som Wootz-stål, i Ryssland kallas det Bulat-stål.
Wootz är ett rent stål med mycket hög kolhalt, 1.5-2% C, men framförallt är det känt för dess vattenmönster, mer känt som äkta damaskus, Wootz damaskus eller orientalisk damaskus.
När man pratar om damaskusstål nuförtiden menar man oftast olika typer av stål och järn som har smidits samman men Wootz Damaskus var/är alltså något helt annat.
De muslimska smederna i Damaskus i nuvarande Syrien tog stålet till en ny nivå och staden namn och vapenindustri blev därefter synonymt med mönstrat stål, damaskusstål.
Kombinationen av Wootz-stålet och smedernas yrkesskicklighet ledde till att exceptionella vapen tillverkades i Damaskus. Långt överlägsna de vapen som tillverkades i Europa. Vapnen i Wootz damaskus var både hårda (med den tidens mått mätt) och flexibla samtidigt. De kunde ta en bättre egg och hålla den längre än något annat stål på den tiden. Samtidigt var stålet mycket slagsegt och tåligt.
Enligt historier kunde svärd böjas så att spetsen rörde vid handtaget utan att ta skada, snurras runt kroppen (dolt vapen!?), eller skära av en silkesnäsduk som faller över eggen.
Mycket är såklart överdrifter men, ändå, hur var denna kombination av åtråvärda egenskaper möjligt?
Jag kommer att återkomma till det senare i detta ganska långa inlägg.

Men först lite mer om själva vattenmönstret som generellt karakteriserar Wootz. Mönstret består av utfällningar av cementit (järnkarbid) i matrisen. Cementit är mycket hårt men samtidigt sprött.
I Damaskus lärde sig/utvecklade smederna metoder för att ”styra” cementitutfällningarna. Ett av de mest kända mönstren är den s.k. ”Muhammeds stege”. Att styra dessa utfällningar var inte det allra lättaste och troligen var en inte obefintlig del av vapen och knivar i Wootz med ett svagare eller otydligare vattenmönster.

Wootz var det första superstålet och också det som funnits längst, under mer än 2000 år utvanns stålet i Indien.
I mitten av 1700-talet hände något. Wootz försvann, eller rättare sagt, det slutade att tillverkas, smederna i Damaskus kunde inte tillverka det längre och kunskapen försvann.

Varför försvann det?
Detta är en fråga som har gäckat historiker, forskare, smeder och metallurger och ännu är inte alla Wootz hemligheter avslöjade.
En orsak till det är att de vapen och knivar i äkta Damaskus som finns bevarade är hundratals år gamla historiska artefakter, oftast av museekvalité, och av förståeliga skäl vill de flesta museer och privata samlare inte lösa upp sina klenoder i syra, eller utföra andra analyser som riskerar att skada artefakterna. Kort sagt är urvalet mycket begränsat. Det har dock inte hindrat att det har forskats, och fortfarande forskas, på detta mytiska stål. Och fortfarande görs det nya upptäckter. Mer om detta senare.

Men först lite allmänt om järn och kolstål.
Järn med mycket låg kolhalt s.k. smidesjärn är mjukt och oanvändbart för tillverkning av skärande föremål. Lika dåligt fungera stål med ca 2-4% C s.k. gjutjärn, då det är mycket sprött och därmed inte går att använda för tillverkning av skärande föremål. Mellan dessa extremer har vi det vi kallar (kol)stål. Som Paul skrev i ett tidigare inlägg så blir/är stål med mycket hög kolhalt s.k. Ultra High Carbon (UHC)–stål ofta väldigt känsliga för slag, vridningar osv. dvs spröda. Med en kolhalt uppemot 2% är ju Wootz inne och nosar i gjutjärnets territorier, så varför verkade inte detta axiom gälla för Wootz?

Tillbaks till frågan varför Wootz egentligen försvann. Kunskaperna hos smederna fanns. Det mest sannolika är att de tekniker de använde helt enkelt slutade att fungera och därmed slutade att användas och kunskaperna föll i historiens glömska.
Återstår då själva stålet, det troliga är att leverantör byttes i Indien, sannolikt helt enkelt p.g.a att den ursprungliga gruvan var tömd. Det nya stålet hade helt enkelt andra egenskaper och kunde inte smidas till den exceptionella kvalité som Wootz kunde.
(Självklart var inte allt som smiddes under de mer än 2000 år som gruvan levererade stål av exceptionell kvalité. Många andra parametrar spelar in, och smidestekniken utvecklades och ändrades självklart med historiens och utvecklingens gång).

Så, vad var det som gjorde Wootz-stålet så exceptionellt?
Nutida forskning har kunnat påvisa att Wootz innehåller kolnanorör, ett av de hårdaste och starkaste ämnen vi känner till, mer likt diamant än grafit. Dessa kan i sin tur bilda karbidnanorör, långa strängar av cementitnanorör (cementite nano wires), som både är mycket hårda och starka.
I labmiljö har nanorör med en längd på över en halvmeter tillverkats. Wootz-stålet innehåller ett nätverk av långa cementitnanorör och kolnanorör som gör stålet hårt och segt samtidigt. Inte helt olikt hur armering stärker betong, fast med den skillnaden att vi rör oss på en nanonivå.
Dessa nanorör kommer också att sticka ut ur eggen, och skapar då en sort serraterad egg på nanonivå, och skulle kunna vara en bidragande orsak till de mycket bra skäregenskaper som historien tillskriver Wootz damaskus-stål. Ett sätt att se det skulle kunna vara som små, vassa diamanter som sticker ut ur eggen.

Så, då återstår frågan, hur kunde kolnanorör bildas i Wootz-stål? Vad var det i själva Wootz som gjorde att dessa kunde bildas?
Forskning har visat att kolnanorör kan bildas under rätt förutsättningar. Vissa övergångsmetaller om de finns i spårmängder och i rätt mängd kan fungera som promotor och katalysator för bildande av kolnanorör.
Som av en naturens nyck verkar den indiska källan till Wootz-stål ha innehållit rätt spårmängd av en eller flera övergångsmetaller som en naturlig förorening i stålet vilket i kombination med rätt behandling skapade detta superstål. Som sagt, ännu är inte alla Wootz hemligheter avslöjade, och många är det som har försökt att återskapa Wootz-stål.

Det leder oss in i nutiden och till den finska smeden Heimo Roselli som bedrivit egen forskning kring Wootz och under lång tid försökt att ta fram Wootz-stål.
Och gissa vad? Han har lyckats och Rosellis Ultra High Carbon (UHC) Nano-stål är en modern inkarnation/version av det första superstålet Wootz. Mig veterligen är Roselli den enda firman som tillverkar Wootz kommersiellt. En aktningsvärd bedrift enligt mig.
Som H. Roselli beskriver själv involverar metoden att ta fram UHC Nano-stål en ”hemlig metall”. En kvalificerad gissning är att denna ”hemliga metall” är vanadin.

I videon demonstrerar Heimo Roselli UHC-stålets prestanda bla genom att tälja i stål:
http://www.roselli.fi/epages/r ... 2F2014063003
Tyvärr fungerar inte länken längre, här är en länk till Rosellis hemsida:
https://www.roselli.fi/
/Lux
 
G10 x 2

Eka Swede 92 och en egendesignad liten kniv med blad gjort av Seved i 154CM. Båda har grepp i G10, tyckte färgerna blev rätt snygga ihop.
 

Bilagor

  • g10.jpg
    g10.jpg
    97.1 KB · Visningar: 395

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.