Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Impulshandlade denna. E A berg sjömanskniv? Någon som kan berätta ålder och vad jag ropat in egentligen?Model/serie- nummer graverat för hand på båda sidor av bladet. Stålet verkar gå över i mässing vid greppet. Jag är förvirrad🤔
 

Bilagor

  • _20180319_184319.jpg
    _20180319_184319.jpg
    13.6 KB · Visningar: 627
  • DSC_0651.jpg
    DSC_0651.jpg
    13.9 KB · Visningar: 591
  • _20180319_184358.jpg
    _20180319_184358.jpg
    79.6 KB · Visningar: 545
Impulshandlade denna. E A berg sjömanskniv? Någon som kan berätta ålder och vad jag ropat in egentligen?Model/serie- nummer graverat för hand på båda sidor av bladet. Stålet verkar gå över i mässing vid greppet. Jag är förvirrad🤔

Jättefin!
Vilket fynd! :)
Det är garanterat helstål och inte mässing. Mässingsfärgad/eloxerad över greppet av någon outgrundlig anledning?
Edit: Eller är det epoxy/lim?
/Lux
 
Jättefin!
Vilket fynd! :)
Det är garanterat helstål och inte mässing. Mässingsfärgad/eloxerad över greppet av någon outgrundlig anledning?
Edit: Eller är det epoxy/lim?
/Lux
Precis som Lux skriver så är tången inte tillverkad i mässing, utan i stål. Mässingen är därefter fastlödd för att skydda greppet för korrosion orsakad av kontakten med händerna/handen.

Kniven bör ha ett blad på ca 100 mm och en pigg/stift i slidans snäppe som pekar uppåt och går igenom hålet i knivens handtag för att ytterligare säkra det hela.

Det handlar inte om en sjömanskniv, utan om jag minns korrekt så beskrevs kniven som en all i allo/campingkniv för lättare arbeten.

Modellen är (återigen: om jag minns korrekt) från 60-talet, dvs efter att Bahco tagit över tillverkningen. Skollorna är i valnöt och stålet är som vanligt 12C27.

~Paul~
 
Igår så beklagade jag mig över att jag endast äger en Helle-kniv.

Som av en händelse så har jag två nya förvärv i form av just Helle-knivar, tack vare en mycket generös och god vän.

Modellerna är Symfoni, respektive Eggen. Båda stoltserar med ett blad i Helles egna trippellaminerade rostfria stål (med största sannolikhet tillverkade av svenska Damasteel) och masurgrepp.

Symfonis blad är 89/2,7 mm och Eggens 101/3,1 mm, HRC 57-59.

Ber om ursäkt för flera fingeravtryck!

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Helle Symfoni.jpg
    Min Helle Symfoni.jpg
    20.9 KB · Visningar: 461
  • Min Helle Symfoni, 2.jpg
    Min Helle Symfoni, 2.jpg
    21.5 KB · Visningar: 449
  • Min Helle Symfoni, slida.jpg
    Min Helle Symfoni, slida.jpg
    24.3 KB · Visningar: 482
  • Min Helle Eggen.jpg
    Min Helle Eggen.jpg
    22.9 KB · Visningar: 464
  • Min Helle Eggen, 2.jpg
    Min Helle Eggen, 2.jpg
    19.9 KB · Visningar: 463
  • Min Helle Eggen, slida.jpg
    Min Helle Eggen, slida.jpg
    26.3 KB · Visningar: 456
Precis som Lux skriver så är tången inte tillverkad i mässing, utan i stål. Mässingen är därefter fastlödd för att skydda greppet för korrosion orsakad av kontakten med händerna/handen.

Kniven bör ha ett blad på ca 100 mm och en pigg/stift i slidans snäppe som pekar uppåt och går igenom hålet i knivens handtag för att ytterligare säkra det hela.

Det handlar inte om en sjömanskniv, utan om jag minns korrekt så beskrevs kniven som en all i allo/campingkniv för lättare arbeten.

Modellen är (återigen: om jag minns korrekt) från 60-talet, dvs efter att Bahco tagit över tillverkningen. Skollorna är i valnöt och stålet är som vanligt 12C27.

~Paul~

Jättefin!
Vilket fynd! :)
Det är garanterat helstål och inte mässing. Mässingsfärgad/eloxerad över greppet av någon outgrundlig anledning?
Edit: Eller är det epoxy/lim?
/Lux

Tackar för svaren. Jo mässingen är fastlödd. Piggen sitter kvar i snäppet. Kniven är tung, vilket jag tycker är bra🙂

Det jag tycker är lite konstigt är det handgraverade numret på bladet som är ganska grovt gjort.

Då borde kniven vara tillverkad i Eskilstuna innan produktion flyttade till Norge annars hade den väl varit märkt "made in Norway"?

Riktigt fin är den i alla fall!
 
Tackar för svaren. Jo mässingen är fastlödd. Piggen sitter kvar i snäppet. Kniven är tung, vilket jag tycker är bra

Det jag tycker är lite konstigt är det handgraverade numret på bladet som är ganska grovt gjort.

Då borde kniven vara tillverkad i Eskilstuna innan produktion flyttade till Norge annars hade den väl varit märkt "made in Norway"?

Riktigt fin är den i alla fall!
Bahco tog över E A Berg-fabriken 1959 i samband med att firmans chef (C.G. Andersson) gick i pension. Firman ägdes då av denne och EA Bergs två systrar. Året därpå köpte Bahco också Jernmanufaktur AB i Eskilstuna.

1992 köptes Bahco upp av Sandvik-koncernen. 1999 delades dock företaget och en del gick till amerikanska Snap on Tools Company, den andra till norrmännen. En del av tillverkningen stannade dock kvar i Enköping i form av Bergo Tools AB som ju finns än idag och tillverkar mycket fina knivar till köttindustrin/fiskindustrin.

Jag har funderat vidare kring din kniv och får kanske rätta mig ett fragment. Kniven kan i och för sig vara från exakt 1960 men chansen är att den är tillverkad ännu tidigare med tanke på att logotypen med namnet "Berg" inte tillverkades efter 1960. Din kniv kan således mycket väl vara redan från 1950-talet.

~Paul~
 
Bahco tog över E A Berg-fabriken 1959 i samband med att firmans chef (C.G. Andersson) gick i pension. Firman ägdes då av denne och EA Bergs två systrar. Året därpå köpte Bahco också Jernmanufaktur AB i Eskilstuna.

1992 köptes Bahco upp av Sandvik-koncernen. 1999 delades dock företaget och en del gick till amerikanska Snap on Tools Company, den andra till norrmännen.

~Paul~

Men flyttade inte tillverkningen delvis innan 1999? Har för mig att jag sett knivar från e a berg märkta made in Norway och bahcos husmorsserie har ju tillverkats både i Sverige och Norge?

Tack för all info!
 
Men flyttade inte tillverkningen delvis innan 1999? Har för mig att jag sett knivar från e a berg märkta made in Norway och bahcos husmorsserie har ju tillverkats både i Sverige och Norge?

Tack för all info!
Jag har aldrig sett en kniv märkt E A Berg - Norway. Men om det trots allt skulle råka finnas en sådan så handlar det förmodligen om en s k sprint-run eller någon typ av "commerative" utgåva.

Flera serier tillverkades både i Sverige liksom i Norge, beroende på vilken årgång det handlar om. Den mest berömda är ju jaktkniven med tillhörande bryne i slidan.

~Paul~
 
Men flyttade inte tillverkningen delvis innan 1999? Har för mig att jag sett knivar från e a berg märkta made in Norway och bahcos husmorsserie har ju tillverkats både i Sverige och Norge?

Tack för all info!
Under tiden vi funderar så låt oss ta en titt på ytterligare en gåva från samma generösa kamrat som tidigare.

Bilden föreställer en Karesuandokniv Örnen med ett 100 mm/2,5 mm blad i 1770 kolstål, HRC 57, oljat masurgrepp, mässingsbeslag och läderslida med dangler.
 

Bilagor

  • Min Karesuandokniven.jpg
    Min Karesuandokniven.jpg
    22.8 KB · Visningar: 420
  • Min Karesuandokniven, 2.jpg
    Min Karesuandokniven, 2.jpg
    20 KB · Visningar: 421
  • Min Karesuandokniven, slida.jpg
    Min Karesuandokniven, slida.jpg
    19.7 KB · Visningar: 424
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 403
Bilden föreställer en Karesuandokniv Örnen med ett 100 mm/2,5 mm blad i 1770 kolstål, HRC 57, oljat masurgrepp, mässingsbeslag och läderslida med dangler.

Riktigt fin! Stod framför ett skåp med Karesuandoknivar i en fiskebutik och dreglade för ett par veckor sedan.

Googlade runt lite på ea berg knivar och hittade min märkt bahco made in Norway. Så min kniv är nog från tiden innan bahco ev från 1956 om någon fått den i 40-års present.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.