Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Senaste från Eka... Swede 92 med orange G10..
 

Bilagor

  • _20180317_102437.jpg
    _20180317_102437.jpg
    20.9 KB · Visningar: 574
  • _20180317_102356.jpg
    _20180317_102356.jpg
    31.6 KB · Visningar: 565
Tackar. Hade blad/skelett och G10 liggande sedan flera år, så det var dags att göra slag i saken.
Hittade också riktigt fin Cocobolo och Redwoodvril i gömmorna. Funderar på om inte en Enzo Carver eller Chef blir nästa projekt...
Spännande och kul projekt! Vi hoppas förstås att du gör slag i saken och därefter presenterar några bilder ;).

På tal om bilder...

Mitt senaste förvärv är en begagnad Knivman styckningskniv. Stålet är som vanligt 12C27 och greppet i jakaranda. Bladet är 165 mm långt och endast 1 mm tjockt! Ovanligt lite för den här typen av knivar.

Kniven anlände mycket slö och bladet var något beslöjat. Jag började med att ta bort hinnan och efter några svep med brynet blev eggen extremt vass. Förmodligen min vassaste kniv f n.
 

Bilagor

  • Min Knivman styckningskniv, 165 mm.jpg
    Min Knivman styckningskniv, 165 mm.jpg
    17.1 KB · Visningar: 552
  • Min Knivman styckningskniv, 165 mm, 2.jpg
    Min Knivman styckningskniv, 165 mm, 2.jpg
    15.6 KB · Visningar: 562
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 539
Spännande och kul projekt! Vi hoppas förstås att du gör slag i saken och därefter presenterar några bilder ;).

På tal om bilder...

Mitt senaste förvärv är en begagnad Knivman styckningskniv. Stålet är som vanligt 12C27 och greppet i jakaranda. Bladet är 165 mm långt och endast 1 mm tjockt! Ovanligt lite för den här typen av knivar.

Kniven anlände mycket slö och bladet var något beslöjat. Jag började med att ta bort hinnan och efter några svep med brynet blev eggen extremt vass. Förmodligen min vassaste kniv f n.

Jo det blir nog av. Har dammat av kniv- och lädermakargrejerna efter några års stiltje, då mina kreativa krafter istället tillämpats på bygg- och renoveringsarbeten.

Kniven du visar är mycket fin. En sådan profil men med 13-14 cm blad hade jag gärna haft.
Ett intressant observandum är att den här typen av knivar kallas för styckningsknivar i Sverige, medan nischade tyska leverantörer kallar dem för flåknivar. Medan en flåkniv i Sverige oftast har mycket mer buk.

https://www.markusheucher.com/en/giesser-skinning-knife-18cm-2105-18b-22210518b00.html

vs.


http://www.oqvist.se/knivar-tillbehor/giesser/styckkniv-giesser-2105-18-cm.html

Samma kniv.
 
1. Jo det blir nog av.

2. En sådan profil men med 13-14 cm blad hade jag gärna haft.

3. Ett intressant observandum är att den här typen av knivar kallas för styckningsknivar i Sverige, medan nischade tyska leverantörer kallar dem för flåknivar. Medan en flåkniv i Sverige oftast har mycket mer buk.
1. Låter betryggande :).

2. Jo, en sådan hade inte varit helt fel.

3. Lite skumt det där. Vet inte riktigt varför det har blivit så.

~Paul~
 
I min ungdom lyckades jag "förstöra" en liten arkansas-sten på liknande sätt så jag vet vad du talar om.
Lyckligtvis vet jag bättre nu:
Oljan syfte är att lösgöra och hålla slippartiklar flytande så att inte stenens porer sätts igen.
Efter bryning är det viktigt att torka rent stenen men en trasa och eventuellt göra rent med mer olja och torkning.
När stenen inte används ska den förvaras dammfritt t.ex invirad i en trasa eller i en burk med lock. Damm + olja är en dålig kombination som i det långa loppet kan klegga igen stenen.
Använd ALDRIG vegetabilisk olja till en oljesten. För eller senare härsknar oljan och kleggar igen stenen.
Om man läser på amerikanska forum kan man läsa att en del använder motorolja, diesel, ren (ej tunnflytande) mineraloja etc.
Av olika skäl avråder jag från att använda dessa substitut. Motorolja och diesel av hälsoskäl bl.a., mineralolja av att det har för hög viskositet för att fungera optimalt med en oljesten.
Den olja som ska användas ska vara en inert,tunnflytande mineralolja.
Det absolut bästa är att köpa en dedikerad brynolja men symaskinsolja går bra.
I nödfall kan mineralolja uttunnad med t.ex. fotogen användas.
När stenen är igenkleggad finns det olika sätt man kan testa/använda för att få stenen ren, beroende på hur dåligt skick den är:
- Göra som dePaul föreslår.
- Köra stenen i diskmaskin.
- Koka den i diskmedelsvatten.
- Ugnsbaka den. Oljan blir löslig och migrerar till ytan. Torka bort.
- Koka den i vatten med bikarbonat. Efteråt eventuellt skrubba med bikarbonatspasta (bikarbonat +vatten) och scotch brite.
Lycka till! :)
/Lux

alltid lär man sig något
 
Tack man blir lite visare varje dag
Precis, gäller oss alla :).

Bilden föreställer en Frosts Mora 336 Camping. Den här modellen finns i många varianter, allt från rent kolstål, till rostfritt och som i det här fallet i laminerat AISI O1 kolstål. Bladet är 150 mm långt och 2,2 mm tjockt. O1 går som bekant att få exceptionellt vasst, så också i det här fallet :).

Den här laminerade knivmodellen är inte så vanlig som de andra två i serien. Om campingsituationen kräver en viss träbehandling/täljning osv, liksom enklare matprepp så kan den vara rätt praktisk. Hade det gällt endast matprepp så hade jag valt en annan kniv med ett rostfritt, flatslipat blad ;).

Kniven har ett mycket bekvämt grepp i jakaranda, mässingsnitar och en enkel slida som jag tyvärr inte hittar f n.
 

Bilagor

  • Min Frosts Mora Camping, laminerat O1.jpg
    Min Frosts Mora Camping, laminerat O1.jpg
    15.3 KB · Visningar: 515
  • Min Frosts Mora Camping, laminerat O1, 2.jpg
    Min Frosts Mora Camping, laminerat O1, 2.jpg
    20.3 KB · Visningar: 487
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 484
Senast ändrad:
Riktigt fin frosts och knivman. Helt min smak!

Jag vet att jag har en liten knivman konditorikniv med det svarta karaktäristiska plastgreppet i originalförpackning någonstans där varken bladet eller handtaget är märkta på något sätt. Kan ju vara intressant att veta om någon stöter på en och undrar.
 
1. Helt min smak!

2. Kan ju vara intressant att veta om någon stöter på en och undrar.
1. Åtminstone styckningskniven är riktigt användbar. Har precis skivat och tärnat en hel fläskkarréstek med den och kniven skötte sig galant. Det förhållandevis långa bladet var i det här fallet till fördel eftersom karréns volym var rejält tilltagen ;).

2. Absolut! Tack för infon!

Jag har tidigare nämnt att jag föredrar Helle framför Brusletto. Faktum är dock att jag äger enbart en Helle!! Obegripligt. Det får bli ändring på det i sinom tid.

Här är i alla fall den jag har i min samling, en Tollekniv.
 

Bilagor

  • Min Helle Tollekniv, 2.jpg
    Min Helle Tollekniv, 2.jpg
    20.6 KB · Visningar: 400
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 386

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.