Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Jaktkniven i Aeb-l var lite annorlunda, kul. Även den lite Kanadainspirerad kanske.

2. Här är en annan custom i samma stål.
1. Den bygger i grova drag på mitt sista förslag som jag skickade till Seved, om jag inte minns helt fel. Bilden kommer på slutet. Ber samtidigt om ursäkt för kvaliteten, har aldrig lärt mig använda PhotoShop :(.

2. Oj va fin! Är det också ett Seved-blad??
 

Bilagor

  • Mitt förslag, forumkniv.jpg
    Mitt förslag, forumkniv.jpg
    9.4 KB · Visningar: 594
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 572
1. Den bygger i grova drag på mitt sista förslag som jag skickade till Seved, om jag inte minns helt fel. Bilden kommer på slutet. Ber samtidigt om ursäkt för kvaliteten, har aldrig lärt mig använda PhotoShop :(.

2. Oj va fin! Är det också ett Seved-blad??

Aha. Nej Photoshop har som sagt inget att göra i denna tråden. Paint hela vägen!

Nej det är en kniv av en fantastisk duktig knivsmed vid namn Dan Andersson. Tyvärr verkar han helt ha försvunnit från jordens yta. Ville ha ytterligare en kniv av honom, men varken hemsida eller telefon finns längre. Dan hade en otrolig känsla för detaljer och var nogrann utöver det normala.
Kniven är som sagt av Aeb-l, på 61 Hrc. Planslipad. Stabiliserad redwoodvril i skaft.
 
1. Nej Photoshop har som sagt inget att göra i denna tråden. Paint hela vägen!

2. Nej det är en kniv av en fantastisk duktig knivsmed vid namn Dan Andersson. Tyvärr verkar han helt ha försvunnit från jordens yta. Ville ha ytterligare en kniv av honom, men varken hemsida eller telefon finns längre. Dan hade en otrolig känsla för detaljer och var nogrann utöver det normala.
Kniven är som sagt av Aeb-l, på 61 Hrc. Planslipad. Stabiliserad redwoodvril i skaft.
1. Håller med fullständigt!! :)

2. Otroligt läcker. Synd att D Andersson inte är aktiv längre :(.

Fint stål, fina linjer och bladprofil, samt ett fint handtagsmaterial. Grattis!

~Paul~

PS Angående min teckning. Greppets längd hade jag tänkt skulle vara 115 mm och bladets dito 105 mm. Material i greppet - Ivory Micarta/Off White Bone eller blekgul Delrin.

Bladet skulle förstås vara fullt flatslipat med en liten falsk egg eftersom kniven inte enbart skulle tjäna som jaktkniv, utan även som en fiskekniv/campingkniv.
 
Förresten. Det är ganska passande att diskutera knivar eftersom det är "Knivens Dag" idag :).

~Paul~

PS Fick precis reda på det på ett annat forum ;)
 
EKA Swede 92/82 i Normarks tappning. Observera dock att Super Swede-knivarnas blad var aningens mjukare än motsvarande EKA-s trots att Normark, likt EKA använde Sandvik 12C27.
 

Bilagor

  • Min Normark Super Swede.jpg
    Min Normark Super Swede.jpg
    17.4 KB · Visningar: 530
  • Min Normark Super Swede, 2.jpg
    Min Normark Super Swede, 2.jpg
    24.2 KB · Visningar: 524
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 509
En klassisk svensk kniv, tradition!

Angående Gerbern, ja ett bra pris om gjord i 154CM. Men förutom bra stål så vet jag inte om jag är så förtjust i den. Fingerplatsen stör mig mest.
 
Den fula ankungen

Skulle göra en kydex till en egengjord Fällkniven WM1 förra veckan, som inte alls blev bra. Fick liksom aldrig till en bra låsning.
Värme upp den färdignitade slidan idag och tryckte i en Vic Hunter istället. Klippte och slipade och satte i en ny nit. Lite fallskärmslina och en säkerhetskoppling för att minimera strypfaktorn.
Bilden är felroterad sorry.
 

Bilagor

  • DSC_0557.jpg
    DSC_0557.jpg
    26.6 KB · Visningar: 487
1. Angående Gerbern, ja ett bra pris om gjord i 154CM. Men förutom bra stål så vet jag inte om jag är så förtjust i den. Fingerplatsen stör mig mest.

2. Värme upp den färdignitade slidan idag och tryckte i en Vic Hunter istället. Klippte och slipade och satte i en ny nit. Lite fallskärmslina och en säkerhetskoppling för att minimera strypfaktorn.
1. Det är kanske inte den "bästa" kniven men om stålet skulle visa sig vara 154CM så kan det vara en bra investering.

2. Det blev ju kanon! Bra jobbat!

~Paul~
 
Ja det ligger ju i tiden att återvinna. Även kydex såklart. Ja för 499 tycker jag också att Gatorn är ett bra köp. Beställ en och se vilket stål det är, XXL har ju fri frakt och retur!

Fick bli en läderslida till WM1 istället. Var några år sedan jag gjorde en, lustigt som man glömmer snabbt. Men blev helt ok. Prövade en ny färg, antikbrun stain.
 

Bilagor

  • DSC_0563.jpg
    DSC_0563.jpg
    22.5 KB · Visningar: 443
  • DSC_0561.jpg
    DSC_0561.jpg
    17.8 KB · Visningar: 443
På tal om små kydexhållare till Victorinox så dök jag på detta som en rysk kille gör. Oerhört nätt format, som till stor del bygger på att Vic Solo har ett fånglinehål som används till låsningen i kydexhållaren.
Vic Solo är en av mina all time favoriter bland fällknivar. Tyvärr ur produktion sedan några år. Men jag har ett gäng liggande. Ska försöka göra något liknande ryssens. Han gör en massa fina saker, kolla hans sida.

https://vk.com/dvaedc
 

Bilagor

  • maxresdefault.jpg
    maxresdefault.jpg
    47.3 KB · Visningar: 439

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.