Stort knivintresse - välj din favoritkniv

EKA Swede 38 - snart ett minne blott, i nyproduktion? Såvitt jag kan se är tillgängligheten numera starkt begränsad. Denna EKA-klassiker från 60-talet, delvis kanske mest berömd (?) för att vara formgiven av Sigvard Bernadotte, synes dock vara reinkarnerad i flertalet andra av EKAs fällknivar. Formspråket tycks återanvändas.

Plastskollorna (akrylat) känns 60-tal, olikt skollor i moderna plastsorter som G10. Sedan har den ju ingen intressant spärr heller. Under skollorna syns dock en "gammaldags" mekanism i mässing. Det ser man ju inte ens på dyrare knivar, som t.ex. Spyderco Delica.
 

Bilagor

  • IMG_1620.jpg
    IMG_1620.jpg
    72.9 KB · Visningar: 755
  • IMG_1621.jpg
    IMG_1621.jpg
    53.4 KB · Visningar: 757
1. EKA Swede 38 - snart ett minne blott, i nyproduktion? Såvitt jag kan se är tillgängligheten numera starkt begränsad.

2. Denna EKA-klassiker från 60-talet, delvis kanske mest berömd (?)

3. synes dock vara reinkarnerad i flertalet andra av EKAs fällknivar. Formspråket tycks återanvändas.

4. Plastskollorna (akrylat) känns 60-tal, olikt skollor i moderna plastsorter som G10.

5. Sedan har den ju ingen intressant spärr heller.

6. Under skollorna syns dock en "gammaldags" mekanism i mässing. Det ser man ju inte ens på dyrare knivar, som t.ex. Spyderco Delica.
1. Den är inte lika populär idag som den kanske varit under de två första decennierna efter sin ankomst. Dock skulle jag inte våga påstå att modellen helt och hållet kommer att försvinna. Jag tror att en liknande modell kommer att finnas i någon form även framledes.

2. Ja, den är berömd. Dock tror jag att varje generation hävdar sina respektive favoriter.

3. Varför frångå ett vinnande koncept? ;)

4. Ja, men mycket handlar om kostnader. Det är billigare att gjuta plast än att framställa, forma och passa in G10/Zytel/Micarta, osv.

5. På både gott och ont. I en del länder är bladspärrade knivar förbjudna. Alla behöver heller inte bladlås på sina knivar. Det kostar ju förstås att utrusta kniven med diverse "aptitliga" bladlås och därmed påverkas slutpriset.

6. Olika lösningar som återigen har med tradition och årgång att göra. Jag skulle inte vilja påstå att mässings- eller oljebronsbussningar är mycket sämre än nya material i komposit/rent brons eller kullager i rostfritt stål eller keramik, smorda med den lättaste oljan man kan få tag på ;).

Återigen, allt handlar om tillverkningskostnader och nödvändigheten i att använda rymdteknologi i en förhållandevis enkel design som en fällkniv :).

~Paul~
 
En mycket trevlig kniv – speciellt versionen med kolstål! Har väl också funnits med träskollor? Fint med en slipjoint som går att demontera.


EKA Swede 38 - snart ett minne blott, i nyproduktion? Såvitt jag kan se är tillgängligheten numera starkt begränsad. Denna EKA-klassiker från 60-talet, delvis kanske mest berömd (?) för att vara formgiven av Sigvard Bernadotte, synes dock vara reinkarnerad i flertalet andra av EKAs fällknivar. Formspråket tycks återanvändas.

Plastskollorna (akrylat) känns 60-tal, olikt skollor i moderna plastsorter som G10. Sedan har den ju ingen intressant spärr heller. Under skollorna syns dock en "gammaldags" mekanism i mässing. Det ser man ju inte ens på dyrare knivar, som t.ex. Spyderco Delica.
 
Halaj!

Varför?
Det är väl en säkerhetsdetalj?

//T
Ja, det är en säkerhetsdetalj för användaren. Dock inte för det presumtiva offret för en knivattack ;).

Så här står det t ex i den brittiska lagen:

"It is illegal to carry a knife in public without good reason - unless it’s a knife with a folding blade 3 inches long (7.62 cm) or less, e.g. a Swiss Army knife (a "lock knife" does not come into the category of "folding pocket knife" because it is not immediately foldable at all times)."

~Paul~
 
Ja, det är en säkerhetsdetalj för användaren. Dock inte för det presumtiva offret för en knivattack ;).

Så här står det t ex i den brittiska lagen:

"It is illegal to carry a knife in public without good reason - unless it’s a knife with a folding blade 3 inches long (7.62 cm) or less, e.g. a Swiss Army knife (a "lock knife" does not come into the category of "folding pocket knife" because it is not immediately foldable at all times)."

~Paul~

Halaj!

Din lagtext förklarar inte varför. Funderar, funderar, funderar...
Kan det vara så att lagmakarna resonerar som att om kniven saknar spärr kan den inte användas som stickvapen eftersom förövaren riskerar att bladet viker sig in och klipper av förövarens egna fingrar?
Annars förstår jag inte.

//T
 
Halaj!

Din lagtext förklarar inte varför. Funderar, funderar, funderar...
Kan det vara så att lagmakarna resonerar som att om kniven saknar spärr kan den inte användas som stickvapen eftersom förövaren riskerar att bladet viker sig in och klipper av förövarens egna fingrar?
Annars förstår jag inte.

//T
Fast du avviker från ämnet!

Det är tämligen ointressant hur man resonerar (i England och en del andra länder). Det viktiga är att det finns rum för/behov av knivar utan speciella bladlås, dvs sådana knivar som EKA tillhandahåller ;). Det är den springande punkten i den här frågan.

Om vi nu trots allt skulle resonera kring varför man inte tillåter knivar med bladlås så är nog den största orsaken det faktum att en fällkniv med bladlås är lättare att gömma på sin egen person, samtidigt som den de facto tangerar en fastbladares fördelar i form av rigiditet, snabb tillgänglighet och (i vissa fall) räckvidd.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.