Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Så inihelvetes skönt... 20 min. Till närmsta jakt marken ( en granne har sagt att jag gärna får släppa byrackorna på hans mark, 5 minuters promenad..) & allt utrymme!

De flesta av knivarna används ( syns nog....) en del är rent nostalgiska & är säkerligen 20-25 år sedan jag köpte ( gerber & cold steel..).

Låter lite roligare än asfalt & betong!

Tack för bilderna!
Kul att se dom i närbild, eftersom du skriver en del om hur dom används.


Mikael
 
När man flyttar så hittar man saker man trodde var borta .....

Mina första knivar!
Gjorda för ca17-18 år sedan..
uhunuga5.jpg

vyhybu2e.jpg


J.
 
Kul fynd med de gamla knivarna, och det ser ut som du har fått till det riktigt bra på nya gården! Riktigt najs!
 
Skulle vilja efterlysa lite bilder och kommentarer på Enzo Birk 75 i g10 alt kolfiber och S30v i skandinavisk slipning. Ni som äger? Jag har bara sett den på nätet och spontant ser den bra ut. Kanske lite onödig ricasso men men...
 
Kolstålsvecka i skogen

Har vistats i stugan i skogen senaste veckan och då har dessa tre kolstålare fått göra tjänst. Opinelen #8 har kommit till mest användning och den levererar verkligen när det gäller enklare skärande och matfix. Hopplöst trög så fort den blir minsta blöt dock. Eka 60 har jag inte riktigt trivs med, den känns inte riktigt på bettet på samma sätt som dess lillebror 45:an som jag alltid älskat och för mig känns den lite för klumpig för att ligga i byxfickan hela dagen. Men den ger verkligen en gedigen känsla och kanske kan jag fixa till skärpan framöver? Den svarta Moran har förstås funkat efter förväntningarna hela tiden, en härlig skogskniv tycker jag.

Opinelen blev en nostalgitripp för mig då jag köpte en i samband med en fågelresa till Camargue i mitten av åttiotalet som jag slarvat bort sedan länge. Jag köpte den på Cordon Bleu intill centralstationen i Stockholm, dom hade ett skapligt storlekssortiment av de vanliga modellerna i kolstål och rostfritt. Ska nog komplettera med en #9 INOX framöver som får bli "Picnic"-kniv :)
 

Bilagor

  • carbon_week.jpg
    carbon_week.jpg
    87.9 KB · Visningar: 1,090

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.