Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Beställde den här igår: Bark River Bravo 1.5, A2, Desert Ironwood. Allt är MAWs fel! :)
 

Bilagor

  • yhst-98550613633937_2257_3988764.jpg
    yhst-98550613633937_2257_3988764.jpg
    88.1 KB · Visningar: 958
Haha där fick du igen för Outddor yxan, med råge! Riktigt fin den där, grattis!. Kikade på exakt det exemplaret själv, men var som sagt inställd på grön canvasmicarta. Vet om att du lägger upp massvis med bilder sen :)
 
Beställde den här igår: Bark River Bravo 1.5, A2, Desert Ironwood. Allt är MAWs fel! :)

Oj, den var snygg!
Det kanske är bäst att klippa sönder kortet nu på en gång.
Det blir nog billigare att beställa ett nytt kort än att vistas i detta sällskap!

Förresten är det för sent!
Kommer att få hem en GEC till sommaren.
Det blev #65 Ben Hogan Lockback.

Mikael
 

Bilagor

  • gec_65_103012_1_C.jpg
    gec_65_103012_1_C.jpg
    90.5 KB · Visningar: 893
Mikael, du har bra öga för horn. I de verk jag ser att du gjort har du alltid lyckats hitta fina bitar av horn som passar bra till skaft. Har många gånger själv när jag letat efter bra naturlig horn till skaft märkt att det är svårt att hitta de bra bitarna.

Ja Kimmo, jag har ställt frågan om import av fina horn till ett par nätsajter som har knivmaterial.
Ingen har nappat.
Mina horn har varit mer eller mindre slumpvisa fynd, som har visat sig vara bra.
Alla är inte av samma höga kvalite och de hornen ska hamna på billiga, men bra bruksblad.


Mikael
 
Hmmm favorit kniv.
Ny favorit i skogen Mora bushcraft black ( nu säljes f1 an).
EDC kniven i fickan cold steel hold out 3 ( väger lite o är extremt tunn)
 
Senaste: EKA 110 (Jag vet att du har båda varianterna!)

Jag tycker det är en väldigt behaglig och användbar kniv. Inte minst låsfunktionen; det är extremt lätt och säker att öpnna och stänga med en hand. Mitt ex är inte använt tidigare så jag kan inte uttala mig om mekaniken även är tillförlitlig vid långvarig användning. Synd att den grundkonstruktionen inte fått uppföljare.

Anton har en utförlig presentation på ryska (ukrainska) med många bra foton.

EKAs original-broshyr som PDF

Karin Ingelson, VD på EKA när den introducerades, berättar från minnet och reserverar sig för faktafel i detaljerna

Den här kniven har sin egen historia. Introducerades alltså 1992 till företagets 110-årsjubileum. ”Skelettet” bygger på ett patent av Olle (kanske Olov) Sjöberg. Han arbetade en del som konsult åt oss och vi köpte patentet av honom. För att göra en kniv av konstruktionen kontaktade jag Konstfackskolan i Stockholm, där vi utlyste en designtävling. Mårten Sjöberg vann. Hans bidrag var det som senare blev Swede 110. Kniven rönte stor uppmärksamhet pga av sin annorlunda design och funktion. Dock blev det ingen stor försäljningssuccé, kanske för att den var för extrem. Och lite tacksamma för det var vi, eftersom den gav oss en hel del produktionsproblem. Den skrevs om i många tidskrifter, bl jaktdito. Och Centre Pompidou i Paris inköpte ett antal.

8724769593_0dc7d4c259_b.jpg

Jag hade en sådan med det svarta bladet som jag köpte på ett scoutläger, skön form men det svarta bladet såg för militäriskt ut. Anyway så använde jag den i Scouterna och den började glappa utan möjlighet att spänna upp den igen. En av de få knivar jag har slängt.

Men den svängda formen var både snygg och skön för handen.


Andreas
 
Kniven är lite kort i handtaget för mina dasslock till händer, men till just flå jobb där man har alla möjliga vinklar på kniven så funkar det bra!
Att flå en bäver är lite speciellt, går inte att dra av skinnet som på tex. Rå djur utan man måste skära hela tiden ( dvs om man vill ha pälsen.. Då rund flår man) På vissa ställen så är det nästan inget fett medan på andra ställen tjockt med fett som även är relativt löst ( inte som vildsvin som är hårdare & lättare att skära i).
Kniven måste vara riktigt vass..
Så kniven gjorde ett strålande jobb men som nu ska slipas upp;)

J

Ja specen på den är. Stål 1095 hårdhet 58 HRC. Jag får nog börja att härda jaktversionen lite hårdare, 60 HRC. 3,2 mm tjockt. Skaft i ODgrön/svart G10.

Seved
 
re

Här en bild till Mikael W:) Bestämde mig för att göra en scagel modell av kniv så jag gick till verkstan o skar ut en profil av o1 stål. På bilden har jag grov slipat fram bladet o det ska fixas bättre efter härdningen. Runda av också lite här o där hand sandpappras som en knäpp för att få en fin finish på det hela. Bladet är ca 13 cm långt o 37mm brett så det är ganska brett:) Vad tror du?

scagel.jpg
 
Vad spännande!

Proportionerna ser bra ut och lämplig för jakt, men detaljerna runt ricassot och plungelinjen behöver Scagelifieras mera.
Med en rundad plungelinje, som också görs konkav, blir det mer i Scagel stil.
Jag tror också på att luta bolstret lite framåt för att binda ihop skaftet med kurvorna i bladet, men det beror förstås på hur skaftet ska se ut.
Nu är ju inte alla knivar Scagel gjorde några fulländade mästerverk vad gäller det estetiska, så det är inte fel att ta hänsyn till egen smak och formkänsla.

Hoppas detta är till hjälp.

Mikael
 
Senast ändrad:
En bild på Scagels från VL&A katalogen via Bernard Levine, som visar olika plungelines/ricasson.


Mikael
 

Bilagor

  • vla56scag200-01.jpg
    vla56scag200-01.jpg
    179 KB · Visningar: 788

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.