Stort knivintresse - välj din favoritkniv

A2:an fungerade förresten kanon. Som huggverktyg är den väl lämpad, tyngden ligger långt fram. Detta blir såklart en liten nackdel när man ska tälja, tröttar handleden lite. Som sagt så använder jag inte storkniv till att hugga så mycket utan sågar hellre. Däremot är det skönt med extra bladlängd när man får för sig att klyva ved.
Upphängaren på slidan som är öppningsbar var riktigt funkis. Skönt att slippa knäppa upp bältet när man ska ta på kniven.
Vid inspektion väl hemma så fann jag några knappt synbara märken i eggen, nästan luppkrävande. Antagligen uppstått från grus på veden som klövs. Kniven skar dock galant genom att pappersark fortfarande.

Vacker bild!

De flesta av mina Fällkniven fastbladare (S1, H1 och A1) har "chippat" vid första användningen. Tror att det beror på att fabrikseggen är ganska rå och därför i praktiken innehåller små "brottanvisningar". Efter att ha satt min egen egg så har jag trots ganska hård användning inte haft några problem med att dom "chippar". Min WM1 var ganska slö från fabrik så den fick en slipning på en gång och har inte chippat.

Klyver dock inte så ofta med kniv eftersom jag tar alla chanser jag får att använda en yxa. :)
 
slipa F1 med SM

Hej,

är det lämpligt/går det/vad får man för resultat/bör man använda slipsystemet sharpmaker med F1 och isf med vilken vinkel?
Har inte vågat prova därför att jag är osäker.
 
Vacker bild!

De flesta av mina Fällkniven fastbladare (S1, H1 och A1) har "chippat" vid första användningen. Tror att det beror på att fabrikseggen är ganska rå och därför i praktiken innehåller små "brottanvisningar". Efter att ha satt min egen egg så har jag trots ganska hård användning inte haft några problem med att dom "chippar". Min WM1 var ganska slö från fabrik så den fick en slipning på en gång och har inte chippat.

Klyver dock inte så ofta med kniv eftersom jag tar alla chanser jag får att använda en yxa. :)

Precis min tanke. Jag hade bara inte riktigt ork och tid att lägga på en ny egg innan det bar iväg. Men ska sätta mig inför nästa gång och ordna det!
 
Hej,

är det lämpligt/går det/vad får man för resultat/bör man använda slipsystemet sharpmaker med F1 och isf med vilken vinkel?
Har inte vågat prova därför att jag är osäker.
Självklart går det men du kommer då att förändra/omforma den ursprungliga slipfasen som på dagens F1-a är konvex.

Visserligen kommer den inte att bli helt rak men avsevärt rakare än den konvexa slipfasen som sitter på kniven från början.

Bild A visar ursprungsformen och bild B visar hur eggen kommer att se ut efter att man reprofilerat den på Sharpmakern.

Ber om ursäkt för den usla teckningen.
 

Bilagor

  • Konvex till rak slipfas.jpg
    Konvex till rak slipfas.jpg
    15.2 KB · Visningar: 796
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 798
Ett nytt tillskott. En Pontus Holmberg camping/fiske/jaktkniv. Bladet har en nästan ideal slipfas och bladprofil, inte helt olik dess fällknivs-motsvarighet, dvs Opinel.
 

Bilagor

  • Min Pontus Holmberg jakt-fiske-allkniv, 4.jpg
    Min Pontus Holmberg jakt-fiske-allkniv, 4.jpg
    18.6 KB · Visningar: 882
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 769
Tackar :). Det jag gillar med den här typen av knivar är den överlägsna användarvänligheten.

Det är i princip en kökskniv anpassad för friluftsliv. Bladet är endast 2 mm tjockt och 24 mm brett. Stålet är 12C27. Eftersom profilen är konvex med nollegg så blir skäregenskaperna helt extrema. Som sagt så liknar hela designen den man finner hos Opinelknivar.

Ingen ricasso/slag. Eftersom bladet är av fulltångekonstruktion så tål det en helt del påfrestningar trots den tunna profilen.

Det enda jag saknar är ett fånglinehål.

~Paul~
 
Tackar :). Det jag gillar med den här typen av knivar är den överlägsna användarvänligheten.

Det är i princip en kökskniv anpassad för friluftsliv. Bladet är endast 2 mm tjockt och 24 mm brett. Stålet är 12C27. Eftersom profilen är konvex med nollegg så blir skäregenskaperna helt extrema. Som sagt så liknar hela designen den man finner hos Opinelknivar.

Ingen ricasso/slag. Eftersom bladet är av fulltångekonstruktion så tål det en helt del påfrestningar trots den tunna profilen.

Det enda jag saknar är ett fånglinehål.

~Paul~

Tunnplåten från Sandvik är hur bra som helst,när den är rätt gjord!
Här en Bark River Big Bullnose,som har blivit lite moddad.
Den har både slida och fånglinehål,men används mest i köket.
Eggen håller för de flesta material utom när hushållets damer behagar skära med tallrikar som underlag.

Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5130.JPG
    IMGP5130.JPG
    147 KB · Visningar: 718
Kul att någon annan än undertecknad också använder friluftsknivar i köket :). Slidan till BR kniven är avsevärt robustare än den till P Holmbergkniven. Dock finns det en sådan ;).
 

Bilagor

  • Min Pontus Holmberg jakt-fiske-allkniv i sin slida.jpg
    Min Pontus Holmberg jakt-fiske-allkniv i sin slida.jpg
    22.3 KB · Visningar: 689
  • Min Pontus Holmberg jakt-fiske-allkniv i sin slida, 2.jpg
    Min Pontus Holmberg jakt-fiske-allkniv i sin slida, 2.jpg
    26.5 KB · Visningar: 784
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 663
Kul att någon annan än undertecknad också använder friluftsknivar i köket :). Slidan till BR kniven är avsevärt robustare än den till P Holmbergkniven. Dock finns det en sådan ;).

Fin lyster i träet!
Kan det vara Rosewood?

Här är en annan utomhuskniv som ibland tjänstgör i köket.
En Northwoods Boundary waters i 52100 och Cocobolo.
Även den moddad med en ändbutt i Sambar horn och en lägre profil på ovansidan av spetsen.
Ändbutten i mässing och den höga profilen gjorde kniven otymplig.
Modifieringen löste frågan och nu känns den fin att arbeta med.
Eggen har fått bli convex.

Boundary Waters bladen kom från ett restparti från Marbles.
Det var Mike Stewart som designade modellen men den gjordes inte i någon större upplaga.
Dave Shirley på Northwoods köpte bladen och gjorde en del knivar.
Resterande blad dök upp som Bark River Customs efter Dave Shirleys bortgång.


Mikael
 

Bilagor

  • boundary waters.jpg
    boundary waters.jpg
    179.4 KB · Visningar: 700
  • boundary waters2.jpg
    boundary waters2.jpg
    194.8 KB · Visningar: 615
  • boundary waters1.jpg
    boundary waters1.jpg
    102.3 KB · Visningar: 610
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.