Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det finns även en finare stav än de som följer med.

Jag kompletterade även med denna ultrafina stav. Man får en jävulskt vass egg med den och xxxxxfin strigling efter. Bruksmässigt så tillför den dock inte jättemycket. De vita fina medföljande stavarna räcker gott och väl, framförallt med lite strigling efter.
 
Jag brukar avsluta på den ultrafina när jag slipar knivar åt kunderna. Inte för att det egentligen behövs, men jag tror att folk uppskattar att få den där lilla extra skärpan :)


Jag kompletterade även med denna ultrafina stav. Man får en jävulskt vass egg med den och xxxxxfin strigling efter. Bruksmässigt så tillför den dock inte jättemycket. De vita fina medföljande stavarna räcker gott och väl, framförallt med lite strigling efter.
 
re

Tjena medlemmar.
Tänkte visa vad jag gjort idag. Har en stock med masur björk jag sågat upp lite bitar av. Ska skicka iväg för stabilisering senare när jag sågat upp allt.

 
re

Joo, det är snyggt. Synd att man så sällan finner masur som är riktigt bra. Här har jag haft tur o hittat en mindre stock av detta genom en släkting i norra Finland
 
Jag brukar avsluta på den ultrafina när jag slipar knivar åt kunderna. Inte för att det egentligen behövs, men jag tror att folk uppskattar att få den där lilla extra skärpan :)

Tror jag klarar mig med standardfine.


Och om du lägger till diamantstavarna så kan du avverka en hel del med Sharpmakern också. Jag har dem och de funkar kanon.

Tål ju att funderas på, familjen har lite knivar som alla är grymt slöa. Man vill ju inte stå och slipa i flera timmar :)


Någon som vet var man kan köpa Sharpmaker till ett bra pris? Fanns ju för 600-650 för ett tag sedan men ligger numera på nära 800:- inkl frakt.
 
A2:an fungerade förresten kanon. Som huggverktyg är den väl lämpad, tyngden ligger långt fram. Detta blir såklart en liten nackdel när man ska tälja, tröttar handleden lite. Som sagt så använder jag inte storkniv till att hugga så mycket utan sågar hellre. Däremot är det skönt med extra bladlängd när man får för sig att klyva ved.
Upphängaren på slidan som är öppningsbar var riktigt funkis. Skönt att slippa knäppa upp bältet när man ska ta på kniven.
Vid inspektion väl hemma så fann jag några knappt synbara märken i eggen, nästan luppkrävande. Antagligen uppstått från grus på veden som klövs. Kniven skar dock galant genom att pappersark fortfarande.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    125.9 KB · Visningar: 895

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.