Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Mineralolja är detsamma som paraffinolja som ofta används för att olja in skärbrädor och köksbänkar. Inhandlas i vilken färgaffär eller stormarknad som helst. Finns även på IKEA till förmånligt pris :)

Renaissance Wax är inte alls ickeorganiskt. Tror knappast det finns ickeorganiska vaxer. Däremot är det inte tillverkat av animaliska eller vegetabiliska råvaror utan av raffinerad råolja.
Alla ämnen som består av kolväten är organiska. Ett äpple är lika organiskt som en plast-hink. Tyvärr råder en stor begreppsförvirring idag. I många kommuner kan man t.ex. läsa om att man ska sortera ut organiskt avfall för kompostering. Tror inte dom blir så förtjusta när även plastförpackningarna hamnar i komposten ;)

/ Morgan

Ja visst är paraffinolja och mineralolja samma sak!

Bra att veta om sopsorteringen.


Mikael
 
Fin fällis Mikael men blää för att rensa fisk med fällis ;-) Ett jäkla jobb att rengöra efteråt

Jo det är det, men det var inte så farligt just vid detta tillfälle.
Kniven sköljdes av i sjön (sötvatten) och torkades torr med en bomullsduk.
Väl hemma rengjorde jag med Tops och gav den en droppe Paraffinolja.
Ingen lukt!

Jag använde en Leatherman som enda fiskekniv i många år och det gick bra.
De nya modellerna typ Charge är mer komplicerade och jag kör numera med F2'an istället,

Mikael
 
Här är en liten snapshot på en ny liten "organizer" jag fick hem för några veckor sedan. Mycket skönt att sakerna inte skramlar och sliter i jackfickan längre. Tändaren vet jag inte varför jag har där. Känns gött. Kanske börjar röka någon gång, vem vet.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    70.4 KB · Visningar: 731
Mineralolja är detsamma som paraffinolja som ofta används för att olja in skärbrädor och köksbänkar. Inhandlas i vilken färgaffär eller stormarknad som helst. Finns även på IKEA till förmånligt pris :)

Renaissance Wax är inte alls ickeorganiskt. Tror knappast det finns ickeorganiska vaxer. Däremot är det inte tillverkat av animaliska eller vegetabiliska råvaror utan av raffinerad råolja.
Alla ämnen som består av kolväten är organiska. Ett äpple är lika organiskt som en plast-hink. Tyvärr råder en stor begreppsförvirring idag. I många kommuner kan man t.ex. läsa om att man ska sortera ut organiskt avfall för kompostering. Tror inte dom blir så förtjusta när även plastförpackningarna hamnar i komposten ;)

/ Morgan

Tack för detta klargörande svar! Man kan med andra ord smörja in knivblad så de inte rostar också?
 
Smiter in med denna JE Puukko som jag fick klar idag. Kniven är 195mm lång varav bladet är 80 mm och rostfritt. Skaftet är av det udda och vackra träslaget Havtorn (från egen strandtomt)som är stabbat,bolstret är mässing.
 

Bilagor

  • Puukko Hav 005.jpg
    Puukko Hav 005.jpg
    67.5 KB · Visningar: 808
  • Puukko Hav 006.jpg
    Puukko Hav 006.jpg
    75 KB · Visningar: 806
  • Puukko Hav 003.jpg
    Puukko Hav 003.jpg
    62.2 KB · Visningar: 789
Tack! Ja, träet ser mycket bra ut på den här pjäsen. Den detaljen brukar vara rena lotteriet.

En lite udda upptäckt. De flesta som köper den här kniven brukar prisa skärpan! Min kniv ankom ca lika vass som ett "knä", dvs helt genomslö. Kniven är obrukad och jag kommer förmodligen inte att använda den. Men ändå...

~Paul~

En mycket vacker kniv! Kul att det löste sig.

Tråkigt att den var så slö. Jag har faktiskt helt gett upp på Brusletto. Jag har försökt köpa en till samlingen ganska länge nu och inte hittat en enda som jag vill äga. Kvalitetskontrollen på det företaget verkar ha tagit semester på obestämd framtid. När jag var på den lokala XXL-butiken senast så tittade jag på säkert 30 knivar av olika modeller. Inte en enda var i närheten av att vara felfri. Dålig fit och finish samt över lag dåliga eggar gjorde att reapriserna kändes som rövarpriser. Scoutknivarna är rent ut sagt ett skämt om man jämför med Moras varianter.
 
Här är en liten snapshot på en ny liten "organizer" jag fick hem för några veckor sedan. Mycket skönt att sakerna inte skramlar och sliter i jackfickan längre. Tändaren vet jag inte varför jag har där. Känns gött. Kanske börjar röka någon gång, vem vet.

När man haft dom ett tag så blir dom oumbärliga! Mycket behändigt att ha allt samlat. Sen sitter det ju förstås alltid ett multiverktyg i bältet och en fällis i fickan i alla fall. :) Min organizer har dock blivit för liten så jag måste nog ta och köpa mig en större modell nu. Det blir en Maxpedition Pocket Organiser Fatty i så fall.
 
re

Hej.
Hade en givand samtal med en jenkkare idag som är en randall samlare o dealare. Han vet vad jag tycker om randall knivar så han kom med ett erbjudand jag inte kunde motstå. :) Han skickade en bild till mig en randall 8 tidig 70 tal i mint skick o undra om jag ville göra en kniv åt honom i byte mot denna. Givetvis gjorde jag detta då jag gillar de äldre randall knivarna:) Återkommer med fler bilder när jag fått hem den.

rsz_bampt_1_zps6d0b6c56.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.