Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Smiter in med denna JE Puukko som jag fick klar idag. Kniven är 195mm lång varav bladet är 80 mm och rostfritt. Skaftet är av det udda och vackra träslaget Havtorn (från egen strandtomt)som är stabbat,bolstret är mässing.

Ooo! den var riktigt tjusig. Kul med lite ovanligt, men inte pråligt, träslag. Sen är det lite kul att du fotar den tillsammans med en kockumspanna. :)

Kjell
 
Jan-Erik: jag vet inte vad du har för priser på dina alster, men jag är säker på att de kommer stiga oavsett om du vill det eller ej. Det är samlarkvalitet på grejerna!
 
När man haft dom ett tag så blir dom oumbärliga! Mycket behändigt att ha allt samlat. Sen sitter det ju förstås alltid ett multiverktyg i bältet och en fällis i fickan i alla fall. :) Min organizer har dock blivit för liten så jag måste nog ta och köpa mig en större modell nu. Det blir en Maxpedition Pocket Organiser Fatty i så fall.

Ja de är superbehändiga. Det här är deras "Micro". Jag har även deras "Mini" men den var något för stor för mitt vardagsbehov (om någon är intresserad så hör av er för bra pris, väsentligen nyskick och foliage green).
Jasså Fattyn! Där får du plats med ett och annat :)

Mitt senaste tillskott som är på väg (kanske inte EDC, förutom vid skogsvistelse). En Vic bushcrafter i koppar-alox:
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    40.1 KB · Visningar: 466
Smiter in med denna JE Puukko som jag fick klar idag. Kniven är 195mm lång varav bladet är 80 mm och rostfritt. Skaftet är av det udda och vackra träslaget Havtorn (från egen strandtomt)som är stabbat,bolstret är mässing.
Som vanligt så har du pulat ihop en mycket vacker skapelse JE!! Grattis‼

~Paul~
 
En mycket vacker kniv! Kul att det löste sig.

Tråkigt att den var så slö. Jag har faktiskt helt gett upp på Brusletto. Jag har försökt köpa en till samlingen ganska länge nu och inte hittat en enda som jag vill äga. Kvalitetskontrollen på det företaget verkar ha tagit semester på obestämd framtid. När jag var på den lokala XXL-butiken senast så tittade jag på säkert 30 knivar av olika modeller. Inte en enda var i närheten av att vara felfri. Dålig fit och finish samt över lag dåliga eggar gjorde att reapriserna kändes som rövarpriser. Scoutknivarna är rent ut sagt ett skämt om man jämför med Moras varianter.
Jo, jag har läst om den tveksamma kvalitetskontrollen. Trodde att det var överdrifter. Förmodligen inte :(.

~Paul~
 
Bosse!

Den här beställde jag av Swiss Bianco i hans (Aleksei) ebay-affär. Han lägger ut olika modeller då och då och har för närvarande några av denna och lite övrigt smått och gått. Prenumerera på hans nyhetsbrev så du hinner slå till i tid om något gött dyker upp :)
 
När man haft dom ett tag så blir dom oumbärliga! Mycket behändigt att ha allt samlat. Sen sitter det ju förstås alltid ett multiverktyg i bältet och en fällis i fickan i alla fall. :) Min organizer har dock blivit för liten så jag måste nog ta och köpa mig en större modell nu. Det blir en Maxpedition Pocket Organiser Fatty i så fall.
Kika gärna på Kifarus variant. Skillnaden är att dessa är till 100% tillverkade i USA och inte i fjärran östern.

http://www.kifaru.net/organizer.html

~Paul~
 
Hej.
Hade en givand samtal med en jenkkare idag som är en randall samlare o dealare. Han vet vad jag tycker om randall knivar så han kom med ett erbjudand jag inte kunde motstå. :) Han skickade en bild till mig en randall 8 tidig 70 tal i mint skick o undra om jag ville göra en kniv åt honom i byte mot denna. Givetvis gjorde jag detta då jag gillar de äldre randall knivarna:) Återkommer med fler bilder när jag fått hem den.
Grattis! Inte ofta man får den här typen av erbjudanden. Du börjar få en fin samling av Randalls Kimmo ;).

~Paul~
 
Mitt senaste tillskott som är på väg (kanske inte EDC, förutom vid skogsvistelse). En Vic bushcrafter i koppar-alox:
Gillar deras aluminiumalster. Synd att de vanligtvis innehåller så få verktyg. En aluminium-Vic med samma pryluppsättning som Explorer-modellen hade varit kanon.

~Paul~
 
Gillar deras aluminiumalster. Synd att de vanligtvis innehåller så få verktyg. En aluminium-Vic med samma pryluppsättning som Explorer-modellen hade varit kanon.

~Paul~

Jag gillar tvärtom att de har slimmat ned antalet verktyg på t ex denna modell. Skönt vi är lite olika här i tråden ju :)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.